• S1.SBM-3

Przy definiowaniu kluczowych obszarów wpływu,
szans i ryzyk Grupa PZU uwzględnia zarówno trendy zewnętrzne, obserwowane zmiany społeczne oraz gospodarcze, wyzwania biznesowe jak i analizę potrzeb wewnętrznych. To podejście pozwala na tworzenie miejsca pracy, które dba zarówno o cele biznesowe
jak i dobrostan pracowników.

Ten rozdział przedstawia podejście Grupy PZU
w zakresie istotnych tematów dotyczących jej własnych zasobów pracowniczych i obejmuje następujące kwestie:

  • istotny wpływ (podsumowanie oceny podwójnej istotności z sekcji „Ujawnienia ogólne”);
  • kluczowe wskaźniki liczbowe (wskaźniki dotyczące własnych zasobów pracowniczych);
  • zarządzanie własnymi zasobami pracowniczymi
    (w tym prawa człowieka i polityki);
  • współpracę z pracownikami;
  • kanały komunikacji i dialogu;
  • cele i działania wpływające na zasoby pracownicze Grupy PZU.

Zarządzanie istotnym wpływem na własnych pracowników

Własne zasoby pracownicze w definicji Grupy PZU i zdefiniowane na potrzeby oświadczenia obejmują:

  • pracowników, czyli osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę, na których Grupa PZU wpływa przez:
    • wspieranie rozwoju zawodowego, który obejmuje dostęp do programów szkoleniowych, mentoringowych z jednoczesnym zapewnieniem równego traktowania i możliwości awansu (wzmocnionych mechanizmami zgłaszania incydentów),
    • ochronę praw pracowniczych, w tym przestrzeganie standardów zgodnych z powszechnie obowiązującym prawem oraz wewnętrznymi politykami dotyczącymi równości i ochrony danych osobowych,
    • zapewnienie odpowiednich warunków pracy, m.in. przez wdrażanie polityk BHP, standardów ergonomii stanowisk oraz elastycznych form zatrudnienia,
    • utrzymanie efektywności kanałów komunikacji, między pracownikami a kierownictwem, w tym zaangażowanie i reprezentacja związków zawodowych.
  • osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych i agencyjnych.

Kontrakty menedżerskie nie są uwzględnione w raportowanych wskaźnikach.

W przypadku osób niebędących pracownikami, Grupa PZU miała ograniczony systemowy wpływ na ich warunki pracy, wynikający głównie z postanowień zawartych w indywidualnych, podpisanych umowach.

Przyjęta definicja obejmuje wszystkie osoby, które mogą być zakwalifikowane jako własne zasoby pracownicze
w Grupie PZU. W uzasadnionych przypadkach poszczególne ujawnienia mogą mieć ograniczony zakres.

Osoby niebędące pracownikami – informacje dotycząca metodyki: do osób niebędących pracownikami Grupa PZU zalicza osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług, osoby zatrudnione w oparciu o umowy agencyjne, a także stażystów oraz praktykantów zatrudnionych w oparciu o umowy stażowe na koniec raportowego roku.

Identyfikacja istotnych negatywnych wpływów – zasoby pracownicze Grupy PZU

Specyfika pracy w niektórych obszarach takich jak obsługa klienta oraz obsługa szkód i świadczeń są narażone na zwiększony stres operacyjny

Sytuacja kryzysowa związana z powodzią w regionie południowo-zachodnim Polski we wrześniu 2024 roku jednostkowo wpłynęła na warunki pracy. Powódź wywołała gwałtowny wzrost zgłoszeń szkód, co spowodowało konieczność pracy w nadgodzinach. Pracownicy mogli być narażeni na presję czasową oraz stres związany z koniecznością szybkiego działania. Sztab Kryzysowy PZU monitorował warunki pracy najbardziej narażonych pracowników, zapewniając im wsparcie w zakresie BHP i dobrostanu psychicznego. Ze względu na nagły i jednorazowy charakter negatywnego wpływu Grupa PZU nie uznała go za istotny w ocenie podwójnej istotności.

Istotne pozytywne wpływy na rzecz pracowników

Grupa PZU dba o stabilność zatrudnienia, zapewnia pracownikom stabilne warunki pracy oraz ochronę ich praw. Wspiera również ich rozwój zawodowy i podnoszenie kwalifikacji, wdraża zasady równego traktowania i przeciwdziała dyskryminacji. Dąży do zapewnienia przejrzystych zasad zatrudnienia oraz monitoruje warunki pracy, w celu minimalizacji ryzyka ich pogorszenia. W przypadku osób niebędących pracownikami wpływ Grupy ogranicza się do indywidualnych postanowień zawartych w umowach cywilnoprawnych.

Grupa PZU prowadzi dialog społeczny, który umożliwia pracownikom udział w kształtowaniu polityk dotyczących kwestii pracowniczych. Organizowane są spotkania z przedstawicielami pracowników, wdrażane mechanizmy konsultacyjne dotyczące warunków pracy oraz monitorowane potrzeby i oczekiwania zatrudnionych. Elementem tego dialogu jest także przestrzeganie standardów rokowań zbiorowych oraz zaangażowanie w negocjacje warunków pracy i wynagrodzenia w ramach układów zbiorowych. Grupa PZU dba o ochronę interesów pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a także konsultuje politykę wynagrodzeń i benefitów, dążąc do zapewnienia jej przejrzystości.

Dążenie do zapewnienia bezpiecznych i stabilnych warunków pracy obejmuje również działania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Grupa PZU regularnie organizuje szkolenia i audyty BHP, wdraża procedury mające na celu minimalizowanie ryzyka wypadków oraz zapewnia pracownikom dostęp do środków ochrony osobistej i wsparcia w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa. Równocześnie monitoruje i analizuje potencjalne zagrożenia związane z wykonywaną pracą, aby skutecznie zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom.

Komfort i bezpieczeństwo pracowników to także przeciwdziałanie wszelkim przejawom przemocy i molestowania w miejscu pracy. W tym celu Grupa wdraża polityki zapobiegające mobbingowi i dyskryminacji, zapewnia mechanizmy zgłaszania naruszeń oraz ochronę zgłaszających. Organizowane są również działania edukacyjne i szkolenia dotyczące przeciwdziałaniu dyskryminacji i mobbingowi, a w przypadku zgłoszenia nieprawidłowości prowadzone są wewnętrzne postępowania wyjaśniające.

Grupa PZU dąży do przestrzega przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), stosuje zabezpieczenia techniczne i organizacyjne chroniące dane, a także zapewnia przejrzystość w zakresie ich przetwarzania oraz dostęp do informacji o sposobie wykorzystywania danych.

Zidentyfikowane wpływy w temacie zasobów pracowniczych nie są specyficzne dla profilu działalności Grupy PZU. Wynikają  z zasad prowadzenia działalności biznesowej zgodnie z wymogami prawa powszechnie obowiązującego i stosowania przyjętych praktyk rynkowych.

Istotne ryzyka i szanse wynikające z własnych zasobów pracowniczych

Grupa PZU przeanalizowała wpływ własnych zasobów pracowniczych na swoją działalność. Zidentyfikowała ryzyka i szanse, które wpływają na stabilność organizacji, jakość zatrudnienia i zaangażowanie pracowników. Przy ocenie uwzględniła zarówno czynniki strukturalne, jak i organizacyjne, które wpływają na efektywność i satysfakcję pracowników.

Podobnie do innych instytucji finansowych, Grupa PZU polega na wykwalifikowanej kadrze. Standardy zatrudnienia bezpośrednio wpływają na jakość procesów biznesowych, oferowanych produktów (np. ubezpieczenia OZE), czy jakości obsługi szkód i świadczeń, co wpływa na wyniki finansowe Grupy.

Grupa PZU dba o stabilne warunki pracy i ochronę praw pracowników, dialog z pracownikami. Zapewnia im możliwość rozwoju zawodowego oraz podnoszenia kwalifikacji, a także wdraża zasady równego traktowania i przeciwdziała dyskryminacji. Przekłada się to na utrzymanie pracowników w organizacji. Przejrzyste zasady zatrudnienia oraz monitoring warunków pracy pozwalają minimalizować ryzyko ich pogorszenia. Dzięki uczestnictwu w otwartym dialogu pracownicy mają wpływ na swoje środowisko pracy. Regularne spotkania z przedstawicielami pracowników oraz mechanizmy konsultacyjne ułatwiają dostosowanie warunków pracy do ich potrzeb.

Istotnym dla Grupy PZU aspektem jest równowaga między życiem zawodowym a prywatnym pracowników. W Grupie PZU funkcjonuje system pracy hybrydowej oraz programy wsparcia psychologicznego, takie jak infolinia psychologiczna dla pracowników PZU i PZU Życie. Działania te wspierają pracowników w budowaniu dobrostanu.

Zapewnienie równych szans rozwoju, w tym awansów na stanowiska kierownicze wzmacnia motywację pracowników i przyczynia się do budowania kultury organizacyjnej opartej na sprawiedliwości i inkluzywności. Możliwości rozwoju i udział w różnorodnych projektach oferowanych przez Grupę PZU są ważnym czynnikiem wpływającym na satysfakcję pracowników. Zróżnicowane zespoły pracownicze stanowią siłę organizacji umożliwiając wymianę doświadczeń międzypokoleniowych. Promowanie różnorodności kadry sprzyja otwartemu i dynamicznemu środowisku pracy, co zwiększa konkurencyjność firmy.

Nowe realia pracy – ograniczenie wpływu na środowisko i cyfryzacja

Grupa PZU przeanalizowała pod kątem potencjalnych wpływów, ryzyk i szans, swoje działania pro-środowiskowe realizowanej w ramach Strategii ESG na lata 2021–2024 obejmującej zmiany organizacyjne i technologiczne, między innymi:

wdrażanie energooszczędnych technologii i optymalizacja procesów operacyjnych wymagają dostosowania procedur i przeszkolenia pracowników

przechodzenie na OZE wiąże się z nowymi metodami monitorowania efektywności energetycznej i zarządzania zasobami

zastosowanie inteligentnych systemów zarządzania budynkami poprawia ergonomię pracy, ale wymaga dostosowania nawyków pracowników

stopniowa wymiana samochodów na hybrydowe i elektryczne oraz działania edukacyjne przyczyniają się do bardziej ekologicznej jazdy pracowników.

Zmiany te wpływają na codzienną organizację pracy, dlatego Grupa PZU wdraża szkolenia i programy edukacyjne, które pozwalają lepiej zrozumieć nowe technologie, a także rozwijają kompetencje w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie wpływy z niej wynikające mają obecnie ograniczoną istotność

Specyficzne warunki pracy i grupy zawodowe najbardziej narażone na ryzyko

Grupa PZU identyfikuje grupy pracowników o szczególnych cechach i specyficznych warunkach pracy. PZU w ramach „Polityki zarządzania kapitałem ludzkim” oraz analizy głosu pracowników wdraża środki zaradcze, w szczególności dla:

  • zespołów terenowych (likwidacja szkód, serwis mobilny) – narażone na zwiększony stres operacyjny, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, takich jak powodzie lub inne katastrofy naturalne
  • pracowników obsługi klienta – codzienny kontakt z klientami, często w trudnych sytuacjach, może prowadzić do wysokiego poziomu stresu i wypalenia zawodowego
  • specjalistów IT i analitycy danych – dynamiczny rozwój technologii oraz wdrażanie nowych narzędzi wymaga nieustannego podnoszenia kwalifikacji i dostosowania do zmieniających się standardów pracy.

W celu przeciwdziałania negatywnym skutkom zidentyfikowanych wyzwań wdrożono kompleksowe rozwiązania, które są dostępne dla szerszej grupy pracowników, niż zidentyfikowane grupy pracowników o szczególnych cechach:

  • wsparcie psychologiczne i well-being – dostęp do konsultacji z psychologami, szkolenia z zakresu zarządzania stresem oraz elastyczne formy organizacji pracy
  • optymalizacja procesów operacyjnych – wdrażanie cyfryzacji i automatyzacji ogranicza powtarzalne, manualne zadania, co zmniejsza obciążenie pracowników pierwszej linii kontaktu
  • programy szkoleniowe – inwestowanie w rozwój kompetencji technicznych, ekologicznych i miękkich pozwala na lepsze dostosowanie się do zmian oraz zwiększa możliwości awansu wewnętrznego.

Grupa PZU nie zidentyfikowała istotnych ryzyk i szans wynikających z wpływów i zależności jednostek związanych z własnymi pracownikami, które odnosiłyby się do określonych grup osób zdefiniowanych w ESRS1.

1 Zgodnie z ESRS S1.SBM-3 dotyczy osób o szczególnych cechach, pracujących w określonych kontekstach, czy podejmujących określone działania mogące narażać ich na zwiększone ryzyko poniesienia szkody

Ryzyko wystąpienia incydentów pracy przymusowej, obowiązkowej i pracy dzieci

Grupa PZU przeanalizowała swoje operacje pod kątem wystąpienia incydentów pracy przymusowej, obowiązkowej lub pracy dzieci. Ryzyko to nie zostało zidentyfikowane. Podmioty Grupy PZU przestrzegają obowiązujących przepisów prawa, w tym dotyczących ochrony praw pracowniczych. Grupa PZU nie prowadzi działalności w krajach lub regionach, w których mogłoby wystąpić ryzyko incydentów pracy dzieci, pracy przymusowej lub obowiązkowej.

Grupa PZU monitoruje przestrzeganie zasad w zakresie zatrudniania dzieci w tym przez zapewnienie zgodności z międzynarodowymi normami ochrony dzieci takimi jak konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) oraz Deklaracja Praw Dziecka ONZ, które zakazują wykorzystywania dzieci w pracy.

W związku z powyższym, Grupa PZU potwierdza, że nie zatrudnia osób poniżej 15. roku życia, a w przypadku zatrudniania osób młodocianych (od 15. do 18. roku życia) przestrzega przepisów ograniczających rodzaj i warunki pracy, w których mogą one uczestniczyć.