• S1-2

Grupa PZU wspiera współpracę z pracownikami przez formalne mechanizmy zgłaszania uwag i inicjatyw.

W Grupie PZU funkcjonują formalne struktury zgłaszania uwag, umożliwiające pracownikom raportowanie nieprawidłowości oraz proponowanie zmian. Każde zgłoszenie jest analizowane, a w uzasadnionych przypadkach podejmowane są działania korygujące, co doprowadziło m.in. do poprawy procedur BHP, warunków ergonomicznych w biurach oraz organizacji szkoleń z zarządzania stresem. Wyniki badań pracowniczych przyczyniają się do aktualizacji polityk zarządzania ryzykiem operacyjnym oraz dostosowania pakietów świadczeń dodatkowych, obejmujących m.in. prywatną opiekę medyczną i elastyczne godziny pracy.

Grupą PZU prowadzi wielokanałową komunikację
z pracownikami, która obejmuje regularne spotkania, badania zaangażowania oraz wewnętrzne platformy cyfrowe, takie jak intranet. Dodatkowo, funkcjonują przedstawicielstwa pracownicze oraz anonimowe mechanizmy zgłaszania problemów. Skuteczność współpracy jest systematycznie oceniana przez badania zaangażowania, analizy fluktuacji oraz ankiety wewnętrzne, co pozwala na bieżące dostosowywanie strategii zarządzania. Wspierano także pracowników w trudnej sytuacji, oferując m.in. pomoc psychologiczną oraz świadczenia socjalne. Wszystkie te działania miały na celu zwiększenie efektywności organizacji i poprawę warunków pracy w Grupie PZU.

W tym rozdziale przedstawione są informacje na temat współpracy z własnymi zasobami pracowniczymi,
ze szczególnym uwzględnieniem ich perspektywy, inicjatyw i różnorodności, mechanizmów współpracy
i jej częstotliwości oraz prowadzonego dialogu.

Grupa PZU potwierdza, że w ramach własnej siły roboczej, nie zidentyfikowała wystąpienia przypadków konfliktu interesów.

Wpływ perspektywy pracowników na zarządzanie faktycznymi i potencjalnymi wpływami

Grupa PZU prowadzi dialog z pracownikami i stroną społeczną, co pozwala na lepsze zrozumienie organizacji w różnych aspektach. Regularnie realizowane badania zaangażowania pracowników, umożliwiają wyrażenie swoich opinii w sposób poufny i bezpieczny. Celem tych działań jest tworzenie środowiska pracy sprzyjającego inicjatywie, współpracy i poczuciu realnego wpływu na organizację. Wyniki badań stanowią podstawę do podejmowania działań stale poprawiających środowisko pracy. Za dialog społeczny w PZU i PZU Życie odpowiada Biuro HR, które koordynuje i wdraża inicjatywy oparte na głosie pracowników.

W Banku Pekao co rocznie przeprowadzane są badania, m.in. zaangażowania, współpracy, kondycji psychofizycznej oraz klimatu zespołu. Sposób prowadzenia badań zapewnia pracownikom anonimowość i możliwość swobodnego wyrażania opinii. Wyniki badań służą poprawie warunków pracy i relacji pracowniczych. Wyniki analiz są komunikowane za pomocą wewnętrznych kanałów, zapewniając pracownikom anonimowość i możliwość swobodnego wyrażania opinii. Dodatkowo, osoby odchodzące mogą wypełnić ankietę Exit Interview, pomagając identyfikować przyczyny rotacji. Na podstawie zebranych informacji opracowano dedykowane inicjatywy dla całej organizacji i poszczególnych zespołów, a w grudniu 2024 roku skonsolidowane wyniki badań przedstawiono Zarządowi. W efekcie zaplanowano kluczowe działania, które będą wdrażane na każdym poziomie struktury organizacyjnej, zapewniając skuteczność i dopasowanie do rzeczywistych potrzeb pracowników.

Alior Bank także realizuje coroczne badania zaangażowania pracowników. W 2024 roku w badaniu wzięło udział ponad 96% pracowników własnych Banku Alior. Analiza wyników zaangażowania pracowników pozwala na wdrażanie zmian w środowisku pracy oraz kierunkuje prace w zakresie rozwoju pracowników Alior Banku.

Inicjatywy na rzecz inkluzywności i różnorodności

Grupa PZU zapewnia równe traktowanie wszystkich pracowników, niezależnie od płci czy stanu zdrowia, aktywnie wsłuchując się w ich potrzeby. Coroczne badanie zaangażowania pozwalają na analizę opinii w podziale na staż, płeć i miejsce pracy, co umożliwia dostosowanie działań do różnych grup. W 2024 roku w PZU i PZU Życie przeprowadzono audyt procedur pod kątem różnorodności, równości i inkluzywności, przy współpracy z ekspertami zewnętrznymi. Zaowocowało to przygotowaniem dwuletniego planu działań DEI. PZU dba o optymalne wykorzystanie zasobów i różnorodność potrzeb pracowników, co odzwierciedla przestrzeń biurowa PZU Park. Dodatkowo analizuje sposoby wykorzystania przestrzeni oraz dostarcza pracownikom wskazówki dotyczące ergonomii i efektywnej pracy w środowisku biurowym.

Struktury i mechanizmy współpracy

Grupa PZU zapewnia współpracę z własnymi pracownikami oraz ich przedstawicielami, kierując się zasadami otwartości, dialogu i partycypacji.

Współpraca potwierdzona jest przez:

  • bezpośrednią komunikację – regularne spotkania pracowników z przełożonymi, umożliwiające wymianę informacji oraz zgłaszanie sugestii
  • przedstawicielstwo pracowników – w spółkach grupy PZU, gdzie nie działają związki zawodowe, funkcjonowali wyłonieni w głosowaniu przedstawiciele pracowników, reprezentujący ich w spotkaniach z Zarządem i HR
  • badania opinii pracowników – coroczne badania zaangażowania, obejmujące analizę poziomu zaangażowania oraz identyfikację kluczowych obszarów do poprawy.

Grupa PZU systematycznie monitoruje skuteczność współpracy z pracownikami oraz dostosowuje procedury wewnętrzne, aby eliminować potencjalne bariery komunikacyjne i organizacyjne. Podejmowane działania mają na celu identyfikację i eliminację barier utrudniających współpracę.

W celu usprawnienia komunikacji i dostępu do kluczowych informacji, w spółkach Grupy PZU wdrożono rozwiązania umożliwiające wszystkim pracownikom dostęp do narzędzi cyfrowych, w tym:

  • dostęp do komputerów oraz wewnętrznych systemów komunikacyjnych (intranet, poczta e-mail, seminaria) dla wszystkich pracowników
  • systematyczne badania zaangażowania pracowników, umożliwiające zgłaszanie trudności
    w obszarze współpracy.

Dialog społeczny i zespoły konsultacyjne

W 2024 roku pracownicy Grupy PZU mieli możliwość uczestnictwa w procesach związanych z dyskusją na temat warunków i bezpieczeństwa pracy przez udział w komisjach socjalnych oraz zespołach powypadkowych.

Grupa PZU prowadzi dialog ze związkami zawodowymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Dodatkowo w organizacji funkcjonuje system anonimowego zgłaszania problemów i inicjatyw (opisane w dalszej części rozdziału – „Kanały komunikacji i dialogu z pracownikami”).

Częstotliwość współpracy

PZU przeprowadza w ciągu roku analizy, obejmujące badania zaangażowania pracowników.

W sytuacjach istotnych zmian organizacyjnych oraz modyfikacji polityk kadrowych Grupa PZU organizuje doraźne spotkania informacyjne i konsultacyjne. Pozwala to na wczesne reagowanie na potrzeby pracowników oraz zapewnienie im pełnej transparentności dotyczącej wprowadzanych zmian.

Współpraca z osobami w niekorzystnej sytuacji lub podatnymi na zagrożenia

W ramach Grupy PZU podejmowane są działania na rzecz współpracy z osobami w niekorzystnej sytuacji
lub podatnymi na zagrożenia.

Grupa PZU zapewnia wsparcie dla osób w trudnej sytuacji życiowej przez możliwość skorzystania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Dla pracowników z niepełnosprawnościami oferowane są dodatkowe świadczenia, takie jak ubezpieczenie lekowe z wyższą sumą ubezpieczenia, w całości finansowane z ZFŚS. Ponadto wdrożono Program Wsparcia Pracowników (EAP) #rozmawiajMY, umożliwiający korzystanie z pomocy oraz wsparcia w trudnych sytuacjach zawodowych i prywatnych.  Pracownicy mają także dostęp do anonimowej infolinii psychologicznej obsługiwanej przez specjalistów PZU Zdrowie. W Biurze HR znajdują się osoby przeszkolone z interwencji kryzysowych, mogące udzielać natychmiastowego wsparcia.

Za dialog społeczny w PZU odpowiada Biuro HR, w tym w szczególności Dyrektor Zarządzający ds. HR w Grupie PZU oraz Dyrektor ds. Prawa Pracy i Dialogu Społecznego. Ponadto w Biurze HR znajduje się komórka organizacyjna odpowiedzialna za współpracę ze związkami zawodowymi.

Za organizację badań zaangażowania pracowników oraz zarządzanie doświadczeniami pracowników odpowiada Dyrektor ds. Szkoleń i Rozwoju. Zespół Zarządzania Doświadczeniami Pracowników odpowiada za wdrażanie najlepszych metod i praktyk w zakresie zarządzania doświadczeniami pracowników, budowanie angażującego środowiska pracy oraz rozwoju pracowników.

Wyniki badań dialogu z pracownikami PZU są analizowane na wszystkich szczeblach organizacji – przez Zarząd, liderów i pracowników.