• S3-2

Uwzględnienie perspektywy dotkniętych społeczności w działaniach Grupy PZU

Grupa PZU uwzględnia perspektywę dotkniętych społeczności w swoich działaniach, co znalazło odzwierciedlenie w inicjatywach pomocowych, kampaniach prewencyjnych i promocyjnych.

Grupa PZU nie posiada jednego wspólnego procesu współpracy z dotkniętymi społecznościami. Podmioty Grupy PZU podejmują działania w tym zakresie w oparciu o wewnętrzne polityki i wytyczne oraz w odpowiedzi na zidentyfikowane potrzeby społeczne. Działania Grupy PZU są realizowane cyklicznie, w sposób ustrukturyzowany. Grupa PZU podejmuje zróżnicowane działania mające na celu uzyskanie wglądu w perspektywy dotkniętych społeczności. Grupa PZU prowadzi bieżącą komunikację, zbiera opinie interesariuszy oraz analizuje dostępne badania i mechanizmy oceny potrzeb, co umożliwia skuteczniejsze dostosowanie inicjatyw pomocowych, profilaktycznych i edukacyjnych. Informacje o problemach i potrzebach tych społeczności są zbierane przez różne kanały komunikacyjne obejmujące: współpracę z komórkami merytorycznymi Grupy PZU, kontakt z jednostkami odpowiedzialnymi za sprzedaż i obsługę klienta, w tym także obsługę szkód, działania prewencyjne i sponsoringowe oraz współpracę z Fundacją PZU. Częstotliwość zbierania opinii i potrzeb społeczności ma charakter bieżącej, ciągłego kontaktu, jak np. kontaktu z klientami. Dodatkowo Grupa PZU prowadzi własne badania na temat postaw i zachowań społeczeństwa wobec kluczowych problemów społecznych. Wolontariusze Banku Pekao przeprowadzili rozpoznanie wśród lokalnych społeczności, w celu określenia ich bezpośrednich potrzeb. Opinie dotkniętych społeczności pozyskiwane są również za pośrednictwem kanałów służących do wnioskowania o wsparcie Grupy PZU, oraz bezpośredni kontakt beneficjentów z Grupą PZU.

Każda opinia i głos osób będących przedstawicielami społeczeństwa jest brana pod uwagę. Grupa PZU nie tworzy oddzielnej kategorii dla zgłoszonych potrzeb lub opinii przez ludy rdzenne. Perspektywa dotkniętych społeczności wpływa na decyzje Grupy PZU, co przyczyniło się do realizacji dwóch kampanii prewencyjnych, uruchomienie programów wsparcia dla poszkodowanych w wyniku katastrof naturalnych, realizacji programów wolontariatu pracowniczego oraz działań sponsoringowych.

Grupa PZU współpracuje również z organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi w celu zapewnienia efektywności działań.

Podmioty Grupy podejmują samodzielne działania w celu zwiększenia zrozumienia specyficznych potrzeb lokalnych społeczności.

W PZU funkcjonuje system zbierania wniosków prewencyjnych i sponsoringowych. Fundacja PZU rozpatruje również bezpośrednie prośby od osób i organizacji zainteresowanych uzyskaniem wsparcia.

PZU Pomoc angażuje się w procesy pomocowe dla dotkniętych społeczności na zlecenie innych spółek z Grupy PZU.

W przypadku Banku Pekao etapy i częstotliwość podejmowanych działań zostały określane w regulaminie konkursu grantowego lub definiowane przez pojawiającą się sytuację kryzysową (wolontariat kryzysowy).

BALTA, mimo iż nie podejmowała konkretnych działań w celu uzyskania wglądu w perspektywy dotkniętych społeczności, pozyskiwała informacje przez analizę dostępnych badań, mechanizmów zbierania opinii oraz danych z własnych badań rynkowych. Spółka uwzględniła m.in. dane dotyczące sytuacji młodych specjalistów na rynku pracy, co wpłynęło na rewizję polityki zatrudnienia oraz rozwój współpracy z uczelniami wyższymi.

Odpowiedzialność za proces współpracy

Za zapewnienie współpracy z dotkniętymi społecznościami oraz wdrażanie wyników tej współpracy w strategii i działaniach Grupy PZU odpowiadają członkowie Zarządu poszczególnych podmiotów oraz dyrektorzy jednostek operacyjnych, nadzorujący programy zaangażowania społecznego.

W Grupie PZU funkcjonują odpowiednie komitety, w tym Komitet Sponsoringu i Prewencji PZU, podejmujące decyzje dotyczące zarządzania wpływem na społeczności. Na poziomie operacyjnym funkcje te realizowane są przez dedykowane komórki merytoryczne.

W Banku Pekao działania na rzecz społeczności były realizowane w ramach wolontariatu pracowniczego.

Ocena skuteczności współpracy z dotkniętymi społecznościami

Grupa PZU oceniała skuteczność współpracy przez analizę wyników realizowanych inicjatyw, raportowanie oraz zbieranie danych ilościowych i jakościowych. Do oceny skuteczności współpracy Grupa PZU wykorzystała kilka metod. Przede wszystkim monitorowano liczbę beneficjentów poszczególnych inicjatyw, co pozwalało Grupie PZU na określenie ich zasięgu i realnego wpływu. Istotnym elementem dla Grupy PZU było także raportowanie sponsoringowe i operacyjne, dostarczające szczegółowych danych na temat przebiegu i efektów podejmowanych działań. Ważnym źródłem informacji dla Grupy PZU była również analiza opinii i sugestii otrzymywanych od beneficjentów, co pozwalało na bieżące dostosowywanie działań do ich potrzeb i oczekiwań. Grupa PZU monitoruje liczbę odbiorców działań społecznych a skuteczność wybranych działań i inicjatyw została wskazana przy ich szczegółowym opisie.

Koszty poniesione przez Grupę PZU na działania prewencyjne raportowane w Skonsolidowanym Sprawozdaniu Finansowym za 2024 rok są wykazywane w Tabeli 24. Pozostałe koszty operacyjne, w pozycji Wydatki z tytułu działalności prewencyjnej i wyniosły 74 mln zł.

  • S3-3

Nie identyfikuje się szkodliwego i negatywnego oddziaływania na społeczności objęte działaniami Grupy PZU. Niemniej przedstawiciele społeczności mogą zgłaszać swoje problemy lub obawy, wymagające zaadresowania przez tożsame kanały i mechanizmy dla pracowników opisane w rozdziale 8.3.3. w Procedurze przeciwdziałania naruszeniom praw człowieka w Grupie PZU. Zgłoszenia można przesłać na adres mailowy: rzecznikklienta@pzu.pl . Informacje o dostępności kanału zgłaszania problemów i obaw są zamieszczone na stronie internetowej PZU w ramach „Polityki praw człowieka Grupy PZU”: https://www.pzu.pl/grupapzu/zrownowazony-rozwoj/polityki-i-raporty. Jakiekolwiek problemy lub obawy mogą zostać zgłoszone w sposób anonimowy.

Grupa PZU ocenia, iż wyrazem zaufania do istniejących struktur i procesów służących do komunikowania swoich obaw przez społeczności jest korzystanie z tych mechanizmów.