-
S3-4
Podmioty Grupy PZU samodzielnie ustalają zakres oraz rodzaj podejmowanych działań dla dotkniętych społeczności. Odbiorcami działań prewencyjnych, profilaktycznych i edukacyjnych jest szeroko rozumiane społeczeństwo. Inną grupą odbiorców są osoby poszkodowane w wyniku katastrof naturalnych, wypadków komunikacyjnych i innych zdarzeń losowych, które mogą skorzystać z działań pomocowych organizowanych przez Grupę. Ważną grupą beneficjentów są dzieci i młodzież, do których skierowane są programy edukacji ubezpieczeniowej i finansowej. Z działań Grupy PZU korzystają również przedsiębiorstwa i instytucje publiczne oraz ich pracownicy, którzy aktywnie uczestniczyli w projektach związanych z bezpieczeństwem i prewencją ryzyka, wspieranych przez Grupę PZU w ramach działań mających na celu minimalizowanie skutków zdarzeń losowych i promowanie dobrych praktyk w zakresie zarządzania ryzykiem.
Podmioty Grupy PZU publikują informacje o swoich programach i inicjatywach wspierających dotknięte społeczności na stronach internetowych, w mediach społecznościowych oraz w sprawozdaniach Grupy PZU. Prowadzone są również kampanie marketingowe o szerszym zasięgu w celu zwiększenia świadomości na temat podejmowanych działań.
Grupa PZU aktywnie dostosowywała swoje strategie i inicjatywy w odpowiedzi na potrzeby społeczności, uwzględniając zarówno działania własne, jak i współpracę z podmiotami zewnętrznymi. Rola społeczności polegała na zgłaszaniu potrzeb i możliwie precyzyjnym określaniu problemów wymagających rozwiązania. Proces projektowania i wdrażania odpowiednich programów należy do kompetencji pracowników komórek merytorycznych, które odpowiadają za analizę zasadności zgłoszenia oraz adekwatności i zgodności z kierunkiem zaangażowania społecznego Grupy PZU.
Działania wpływające na poprawę bezpieczeństwa
W 2024 roku w zakresie cyberbezpieczeństwa PZU przeprowadziło akcję prewencyjną o charakterze edukacyjnym z zakresu bezpieczeństwa finansowego i propagowania bezpieczeństwa w obszarze IT. Działanie zrealizowane zostało jako zadanie prewencyjne mające na celu zapobieganie powstawaniu lub zmniejszanie negatywnych skutków zdarzeń losowych wynikających z zagrożeń w cyberprzestrzeni. Treści kampanii dotarły do szerokiego grona osób dorosłych o różnym poziomie edukacji cyfrowej. Odbiorcy otrzymali aktualną i praktyczną wiedzę na temat tego, jak przeciwdziałać zagrożeniom w przestrzeni cyfrowej oraz gotowe skrypty zachowań pozwalające zwiększać ich poczucie bezpieczeństwa. PZU monitoruje liczbę odbiorców, do których dotarł z przekazem wszystkich kampanii prewencyjnych zarówno za pośrednictwem mediów on-line jak i offline.
PZU po raz kolejny zaangażowało się we wsparcie finansowe ratowników Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
GOPR otrzyma od ubezpieczyciela środki na zakup i modernizację pojazdów i sprzętu wykorzystywanego w ratownictwie górskim oraz realizację szkoleń podnoszących kwalifikacje ratowników. Nowa umowa współpracy przewiduje dofinansowanie przez PZU zakupu nowych pojazdów oraz modernizację już posiadanej floty. Ważnym elementem wsparcia PZU będzie wyposażenie zespołów GOPR w nowe systemy do komunikacji radiowej usprawniające koordynację działań ratowniczych oraz sprzęt pozwalający na dotarcie do poszkodowanego w oparciu o nawigację satelitarną. Nowością będą bezzałogowe statki powietrzne, które w połączeniu z AI będą wykorzystywane do poszukiwań osób zagubionych. Lista sprzętu będzie na bieżąco aktualizowana, w zależności od potrzeb poszczególnych grup GOPR.
PZU i Bank Pekao zaangażowały się w największy motoryzacyjny projekt charytatywny w Polsce – Wielką Wyprawę Maluchów dla Dzieci. Celem Wyprawy było zebranie środków o wysokości 1 miliona euro, które zostaną przeznaczone na pomoc dzieciom – ofiarom wypadków drogowych, działania prewencyjne, poprawę infrastruktury przy szkołach i przedszkolach, edukację młodych pokoleń pod kątem świadomego uczestnictwa i bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dzięki swojemu zaangażowaniu w projekt PZU chce poszerzać społeczną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Edukacja finansowa
W 2024 roku Fundacja PZU we współpracy z dwiema organizacjami realizowała dwa projekty, których celem była edukacja ubezpieczeniowa i finansowa.
„Od grosika do złotówki – edukacja ubezpieczeniowa z Fundacją PZU” – to program zrealizowany we współpracy z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości, adresowany do uczniów klas 2 i 3 szkół podstawowych, ich rodziców i nauczycieli. Głównym celem projektu była edukacja ubezpieczeniowa ukazująca korzyści, jakie wynikają z ubezpieczenia dla ubezpieczonego i jego rodziny. Dodatkowe treści dotyczą bezpieczeństwa, trafnego przewidywania i sposobów unikania różnych ryzyk. Celem programu jest wzrost poziomu wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie ubezpieczeń i bezpiecznego zachowywania się w sytuacjach zagrożenia i w zakresie racjonalnego gospodarowania pieniędzmi.
„Przygody Przedsiębiorczego Dżeka” to program realizowany przez Grupę Pekao we współpracy z Fundacją Warszawski Instytut Bankowości. Misją Warszawskiego Instytutu Bankowości jest stały rozwój wiedzy i umiejętności pracowników sektora i obywateli w zakresie finansów, ekonomii, przedsiębiorczości i cyberbezpieczeństwa. Odbiorcami projektu byli uczniowie, studenci i seniorzy. Główne elementy programu to: materiały edukacyjne dla szkół (m.in. książka, komiks, kolorowanka, słuchowisko), scenariusze lekcji, konkursy i warsztaty dla dzieci oraz szkolenia i warsztaty dla nauczycieli. Celem projektu był wzrost świadomości potrzeb edukacyjnych w tym zakresie wśród instytucji publicznych, samorządów, przedsiębiorców, szkół, nauczycieli oraz rodziców, zainteresowanie wiedzą ekonomiczną i przedsiębiorczością uczniów i nauczycieli, wzrost świadomości ponadczasowej wartości podstawowej wiedzy i postaw w tym zakresie, wzmacnianie umiejętności społecznych w zakresie przedsiębiorczości i kreatywności oraz kompetencji ekonomicznych nauczycieli, rodziców i dziadków. W okresie realizacji projektu (rok szkolny 2023/2024) w oparciu o przygotowane scenariusze ponad 900 nauczycieli przeprowadziło blisko 3100 lekcji dla ponad 60 tysięcy uczniów.
Poza kształceniem przyszłych profesjonalistów rynku kapitałowego, inicjatywa ma popularyzować długoterminowe inwestowanie z wykorzystaniem funduszy inwestycyjnych i innych produktów zbiorowego inwestowania. Partnerem Akademii TFI PZU jest Bloomberg. Uczestnicy programu zdobywają praktyczną wiedzę pod okiem zarządzających funduszami, a także ubiegają się o płatny staż. Druga edycja Akademii rozpoczęła się pod koniec 2024 roku. Część teoretyczna obejmuje m.in. zasady analizy gospodarek i rynków finansowych, zasady alokacji aktywów, podstawy profesjonalnego zarządzania akcjami i obligacjami, a także ryzykiem inwestycyjnym. Ponadto, studenci odbędą szkolenie z obsługi i funkcjonalności Bloomberg Terminal®. W części „inwestycyjnej” postawiono na wykorzystanie zdobytej wcześniej wiedzę w praktyce. Zadaniem uczestników jest zarządzanie portfelem inwestycyjnym i dokonywanie wirtualnych transakcji rynkowych, w celu osiągnięcia jak najwyższej stopy zwrotu. Zakończenie Akademii TFI PZU zostało zaplanowane na maj 2025 roku. Wówczas zostanie wyłoniony zwycięzca, który podejmie sześciomiesięczny, płatny staż w zespole zarządzających funduszami TFI PZU lub w Grupie PZU – w obszarze inwestycji. Chęć udziału w akademii zgłosiło około 180 studentów, z których wybrano 15 uczestników.
Działania w obszarze zdrowia
PZU przeprowadził kampanię prewencyjną „Nie gadaj, tylko się zbadaj”. Adresuje ona problem niskiego uczestnictwa w badaniach profilaktycznych, które wynika z postaw, przekonań oraz poziomu wiedzy Polaków. Celem kampanii było uświadomienie odbiorcom korzyści z regularnych badań – wczesna diagnostyka zwiększa szanse na wyzdrowienie. Tłem do komunikacji był wątek licznych wymówek, za którymi zazwyczaj chowają się Polacy, by nie iść na badania profilaktyczne. Patronat honorowy nad kampanią objęła Minister Zdrowia oraz Narodowy Instytut Onkologii.
PZU włączyło się w program edukacyjny „Ratujemy i uczymy Ratować”, który realizowany jest przez Fundację Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Dzięki tej inicjatywie nauczyciele w całej Polsce poznają zasady udzielania pierwszej pomocy, a następnie przekazują tę wiedzę dzieciom z klas I-III szkół podstawowych. W 2024 roku instruktorzy WOŚP przeszkolili nauczycieli z blisko 1000 szkół podstawowych. Dzięki wsparciu z funduszu prewencyjnego PZU Fundacja WOŚP zakupiła 300 000 książek dla uczniów oraz 5 000 fantomów do praktycznej nauki nauka resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
TUW PZUW zainicjował we współpracy z CBOS kilkumiesięczne kompleksowe badania opinii pacjentów na temat opieki zdrowotnej w szpitalach. Badania opinii mają służyć zdiagnozowaniu problemów i zapobieganiu niepożądanym zdarzeniom. Uzupełnieniem sondażu jest pilotażowy projekt ankietowania pacjentów, realizowany także we współpracy z Centrum Badania Opinii Społecznej, w kilku szpitalach w całej Polsce. Badanie pozwoli uzyskać odpowiedzi na bardzo szczegółowe kwestie dotyczące rozwiązań systemowych. Prezentacja wyników sondażu i ankiet stała się przyczynkiem do dyskusji o tym, jak podnosić jakość opieki zdrowotnej, a dzięki temu zapobiegać błędom medycznym, zakażeniom i innym niepożądanym zdarzeniom w placówkach opieki zdrowotnej.
Pomoc poszkodowanym podczas powodzi w Polsce
Grupa PZU zaangażowała się w pomoc osobom dotkniętym powodzią, która miała miejsce we wrześniu 2024 roku
Pomoc miała zakres finansowy i kompetencyjny. W ramach działań pomocowych dla powodzian, finansowanych z funduszu prewencyjnego PZU, uruchomiono infolinię wsparcia psychologicznego dla osób dotkniętych kataklizmem. Zastosowanie miała także procedura szybkiego reagowania uruchamiana na wypadek masowych szkód lub lokalnie ograniczonej katastrofy naturalnej, dzięki której możliwe było szybsze procedowanie i obsługa szkód.
PZU Zdrowie przeprowadziło akcję szczepienia osób zaangażowanych w pomoc powodzianom przeciw tężcowi, WZW A i durowi brzusznemu. Programem szczepień zostali objęci strażacy oraz inne grupy osób zaangażowanych w pomoc powodzianom.
Poszkodowani w powodzi mogli skorzystać z nieodpłatnej pomocy medycznej w placówkach PZU Zdrowie. Z opieki mógł skorzystać doraźnie każdy pacjent, który ma nagłą sytuację zdrowotną. Wsparcie obejmowało usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, a w razie potrzeby również specjalistycznej, np. pomoc dla kobiet w ciąży, opiekę pediatryczną, pomoc w razie infekcji, pogorszenia się stanu osób przewlekle chorych czy pomoc w przypadku utraty leków lub konieczności przedłużenia recepty na leki przyjmowane na stałe.
Wolontariat pracowniczy
Grupa PZU angażuje się w branżowe i wielostronne inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju i zarządzania ryzykiem. BALTA realizowała programy edukacyjne dotyczące prewencji ryzyk we współpracy z organizacjami publicznymi i prywatnymi, a także uczestniczyła w inicjatywach związanych z bezpieczeństwem drogowym i klimatycznym, zwiększając świadomość społeczną w zakresie prewencji ryzyk. Lietuvos Draudimas – oddział w Estonii, jako członek Estońskiego Stowarzyszenia Ubezpieczycieli (Estonian Insurance Association) angażował się w działania mające na celu łagodzenie skutków zmian klimatycznych i poprawę zarządzania ryzykiem. W ramach tej współpracy Lietuvos Draudimas – oddział w Estonii przyczynił się do opracowania branżowych wytycznych dotyczących oceny ryzyka powodziowego i burzowego, co zwiększyło odporność sektora na zagrożenia klimatyczne.
Każde działanie realizowane w Grupie PZU posiada swój cykl roczny z możliwością kontynuacji. Komórki merytoryczne Grupy PZU, które organizowały działania w zakresie wpływów na społeczności, wykorzystywały roczne budżety przyznane im na realizację tych zadań.