• BP-1
  • BP-2
  • IRO-2
  • GOV-4

Przy sporządzaniu niniejszego oświadczenia Grupa PZU zastosowała Zakres konsolidacji zgodny z zasadami przyjętymi na potrzeby Skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy PZU. Jednocześnie analizując istotność pod kątem Zrównoważonego Rozwoju podmiotów Grupy PZU, wprowadzono poniższe wyłączenia stanowiące główne różnice pomiędzy poziomami skonsolidowania dokumentów:

  • podmioty o pomijalnym wpływie finansowym na Grupę PZU (<1% przychodów lub aktywów Grupy PZU),
  • podmioty w likwidacji,
  • podmioty nieprowadzące działalności biznesowej,
  • podmioty, które nie wpływają istotnie na jakość przedstawianych danych zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie pozyskanie z nich danych stanowiło znaczące wyzwanie organizacyjne (np. podmioty ukraińskie),
  • jednostki stowarzyszone, które nie zostały objęte obowiązkiem pełnego raportowania na poziomie skonsolidowanym (zgodnie z wytycznymi EFRAG IG 2 – Value Chain Implementation Guidelines),
  • fundusze inwestycyjne oraz spółki celowe „SPV”, które nie prowadzą działalności biznesowej lub prowadzą ją w sposób ograniczony (w tym spółki celowe funduszu PZU FIZ Sektora Nieruchomości).

Jednocześnie Grupa PZU przygotowała ujawnienia taksonomiczne na rozszerzonym poziomie konsolidacji ze względu na dostępność wymaganych danych. Grupa PZU zastosowała następujące rozszerzenia zakresu raportowania:

  • dane ubezpieczeniowe: rozszerzenie zakresu o PZU Ukraina, TUW Polski Gaz (w likwidacji);
  • dane inwestycyjne: zastosowano pełen zakres konsolidacji Skonsolidowanego sprawozdania finansowego;
  • dane bankowe: brak zmian.

W ramach zakresu konsolidacji Oświadczenia dotyczącego zrównoważonego rozwoju Grupy PZU uwzględniono Grupy kapitałowe Pekao i Alior Banku, które poza pokryciem niniejszym oświadczeniem opublikowały osobne Oświadczenia dotyczące zrównoważonego rozwoju. Pozostałe spółki objęte konsolidacją nie są objęte obowiązkiem publikacji osobnego Oświadczenia dotyczące zrównoważonego rozwoju za rok finansowy kończący się 31 grudnia 2024 roku.

Ponieważ jest to pierwszy rok raportowania firmy zgodnie z ESRS, nie zgłoszono żadnych zmian w przygotowaniu ani prezentacji oświadczenia zrównoważonego rozwoju i nie wykryto żadnych błędów z poprzednich okresów. W pierwszym roku raportowania dane porównawcze zostały ograniczone do ujawnień taksonomicznych.

Grupa PZU nie skorzystała z koncepcji ujawnienia informacji przez odniesienie.

Tworząc niniejsze Oświadczenie dotyczące zrównoważonego rozwoju Grupa PZU uwzględniła treści wymagane przez ESRS. Wybrane ujawnienia oparte o ESRS zostały opatrzone dodatkowymi informacjami kontekstowymi, mających na celu pełniejsze zrozumienie i kontekst.

Większość polityk Grupy PZU, do których znajdują się odniesienia w Oświadczeniu została przygotowana i wdrożona jeszcze przed wprowadzeniem ESRS, w związku z czym nie pokrywają one wszystkich wymogów MDR. W kolejnych latach Grupa PZU będzie starała się dostosowywać istniejące polityki do standardów ESRS, aby zapewnić kompletne pokrycie wszystkich wymogów.

W przypadku, gdy wykorzystano szacunki lub gdy istnieją niepewności dotyczące wyników związane z ujawnionymi wskaźnikami w oświadczeniu, zostało to ujawnione wraz z odpowiednimi wskaźnikami w danym rozdziale tematycznym. Dalsze informacje na temat szacunków dotyczących łańcucha wartości można znaleźć w sekcji „Wykorzystanie szacunków i założeń”.

Horyzonty czasowe

O ile nie określono inaczej, Grupa PZU klasyfikuje horyzonty czasowe jako krótkoterminowe, średnioterminowe i długoterminowe zgodnie z definicją zawartą w ESRS 1, sekcja 6.4. Horyzont krótkoterminowy odnosi się do okresu jednego roku od końca okresu sprawozdawczego (tj. rok finansowy 2025), średnioterminowy obejmuje okres od zakończenia krótkiego terminu do pięciu lat od końca okresu sprawozdawczego (tj. lata finansowe 2026–2029), długoterminowy zaś odnosi się do okresu po zakończeniu terminu średniego (tj. rok finansowy 2030 i później).

Wykorzystanie szacunków i założeń

Sporządzenie Oświadczenia dotyczącego zrównoważonego rozwoju wymaga od Grupy PZU dokonania pewnych szacunków i założeń.

W przypadkach, gdy zastosowano szacunki lub istnieją niepewności dotyczące ujawnionych wskaźników, są one zaznaczone wraz z odpowiednimi danymi w odpowiednich sekcjach. Przyjęte szacunki i założenia opierają się na najlepszych dostępnych informacjach w granicach rozsądnego nakładu pracy. Zmiany w takich założeniach i szacunkach mogą prowadzić do wyników innych niż te ujęte w niniejszym Oświadczeniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju.

Szacunki oraz przyjęte założenia są poddawane bieżącej weryfikacji w celu ich potencjalnego doskonalenia w przyszłości. Poniżej przedstawiamy dwa źródła potencjalnych niepewności pomiarowych.

 

Wskaźniki dotyczące osób niebędących pracownikami (temat S1) zostały przygotowane na podstawie szacunkowych wartości ze względu na brak jednolitych narzędzi pozwalających na zebranie dokładnych danych. Grupa PZU dokonała wszelkich starań w zakresie identyfikacji źródeł danych i kompletności ich dostarczenia. Niemniej mogą one nie obejmować wszystkich jednostek organizacyjnych, które zatrudniają osoby w oparciu o inne dokumenty niż umowa o pracę.

Dodatkowo w zakresie wyliczeń emisji CO₂ zastosowano dane szacunkowe zgodnie z metodykami GHG Protocol i PCAF, korzystając z zewnętrznych baz danych Bloomberg i PCAF w celu ich oszacowania. Grupa PZU identyfikuje potencjalne działania w celu poprawy jakości wyliczanych danych, skupiając się na polepszeniu PCAF score dla wyliczanych emisji CO₂ zakresu 3 kategorii 15.

Zaokrąglanie wskaźników i celów w Oświadczeniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju

Ilościowe wskaźniki zawarte w Oświadczeniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju są czasami zaokrąglane. Grupa PZU dokonuje zaokrąglania wskaźników w przypadkach, gdy informacje pominięte w wyniku zaokrąglenia nie są istotne oraz w sytuacjach, gdy zaokrąglenie może poprawić jakościowe cechy informacji (na przykład w przypadkach, gdy zaokrąglenie zwiększa zrozumiałość ujawnień lub zmniejsza błędne założenia dotyczące większej precyzji danych).

Punkty danych powiązane z innymi przepisami i normami na poziomie Unii Europejskiej

Wymóg raportowania i powiązane punkty danych Źródło informacji
ESRS 2 GOV-1
Zróżnicowanie członków zarządu ze względu na płeć pkt 21 lit. d)
Rola organów administracyjnych, zarządzających i nadzorczych jednostki
ESRS 2 GOV-1
Odsetek członków organów, którzy są niezależni pkt 21 lit. e)
Rola organów administracyjnych, zarządzających i nadzorczych jednostki
ESRS 2 GOV-4
Oświadczenie dotyczące należytej staranności pkt 30
Oświadczenie dotyczące należytej staranności
ESRS 2 SBM-1
Udział w działaniach związanych z działaniami dotyczącymi paliw kopalnych pkt 40 lit. d) ppkt (i)
Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy PZU
ESRS 2 SBM-1
Udział w działaniach związanych z produkcją chemikaliów pkt 40 lit. d) ppkt (ii)
Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy PZU
ESRS 2 SBM-1
Udział w działalności związanej z kontrowersyjną bronią pkt 40 lit. d) ppkt (iii)
Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy PZU
ESRS 2 SBM-1
Udział w działaniach związanych z uprawą i produkcją Tytoniu pkt 40 lit. d) ppkt (iv)
Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy PZU
ESRS E1-1
Plan przejścia służący osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 roku pkt 14
Plan przejścia i Cele dekarbonizacji Grupy PZU
ESRS E1-1
Jednostki wykluczone z zakresu obowiązywania wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego pkt 16 lit. g)
Plan przejścia i Cele dekarbonizacji Grupy PZU
ESRS E1-4
Cele redukcji emisji gazów cieplarnianych pkt 34
Plan przejścia i Cele dekarbonizacji Grupy PZU
ESRS E1-5
Zużycie energii z kopalnych źródeł zdezagregowane w podziale na źródła (dotyczy wyłącznie sektorów o znacznym oddziaływaniu na klimat) pkt 38
Zużycie energii i koszyk energetyczny
ESRS E1-5
Zużycie energii i koszyk energetyczny pkt 37
Zużycie energii i koszyk energetyczny
ESRS E1-5
Energochłonność powiązana z działaniami odejmowanymi w sektorach o znacznym wpływie na klimat pkt 40-43
Zużycie energii i koszyk energetyczny
ESRS E1-6
Emisje gazów cieplarnianych zakresu 1, 2, 3 brutto i całkowite emisje gazów cieplarnianych pkt 44
Ślad węglowy Grupy PZU
ESRS E1-6
Intensywność emisji gazów cieplarnianych brutto pkt 53-55
Ślad węglowy Grupy PZU
ESRS E1-7
Usuwanie gazów cieplarnianych i jednostki emisji dwutlenku węgla pkt 56
Uwagi do ujawnień tematu E1
ESRS E1-9
Ekspozycja portfela odniesienia na ryzyka fizyczne związane z klimatem pkt 66
Uwagi do ujawnień tematu E1
ESRS E1-9
Dezagregacja kwot pieniężnych według nagłego i długotrwałego ryzyka fizycznego pkt 66 lit. a)
Uwagi do ujawnień tematu E1
ESRS E1-9
Lokalizacja znaczących składników aktywów obarczonych istotnym ryzykiem fizycznym pkt 66 lit. c)
Uwagi do ujawnień tematu E1
ESRS E1-9
Podział wartości księgowej nieruchomości według klas efektywności energetycznej pkt 67 lit. c)
Uwagi do ujawnień tematu E1
ESRS E1-9
Stopień ekspozycji portfela na szanse związane z klimatem pkt 69
Uwagi do ujawnień tematu E1
ESRS E2-4
Ilość każdego czynnika zanieczyszczającego wymienionego w załączniku II do rozporządzenia w sprawie E-PRTR (Europejski Rejestr Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń) emitowanego do powietrza, wody i gleby, pkt 28
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E3-1
Woda i zasoby morskie pkt 9
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E3-1
Specjalna polityka pkt 13
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E3-1
Zrównoważone praktyki w dziedzinie mórz i oceanów pkt 14
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E3-4
Całkowita ilość wody poddanej recyklingowi i ponownemu użyciu pkt 28 lit. c)
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E3-4
Całkowite zużycie wody w m3 na przychód netto z własnych operacji pkt 29
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS 2 SBM 3-E4
pkt 16 lit. a) ppkt (i)
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS 2 SBM 3-E4
pkt 16 lit. b)
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS 2 SBM 3-E4
pkt 16 lit. c)
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E4-2
Zrównoważone praktyki lub polityki w zakresie gruntów/ rolnictwa pkt 24 lit. b)
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E4-2
Zrównoważone praktyki lub polityki w zakresie oceanów/mórz pkt 24 lit. c)
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E4-2
Polityki na rzecz przeciwdziałania wylesianiu pkt 24 lit. d)
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E5-5
Odpady niepoddawane recyklingowi pkt 37 lit. d)
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS E5-5
Odpady niebezpieczne i odpady promieniotwórcze pkt 39
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS 2 SBM-3-S1
Ryzyko wystąpienia przypadków pracy przymusowej pkt 14 lit. f)
Zarządzanie istotnymi wpływami, ryzykami i szansami oraz ich wzajemnymi związkami ze strategią i modelem biznesowym
ESRS 2 SBM-3-S1
Ryzyko wystąpienia przypadków pracy dzieci pkt 14 lit. g)
Zarządzanie istotnymi wpływami, ryzykami i szansami oraz ich wzajemnymi związkami ze strategią i modelem biznesowym
ESRS S1-1
Zobowiązania w zakresie polityki dotyczącej poszanowania praw człowieka pkt 20
Zarządzanie własnymi zasobami pracowniczymi
ESRS S1-1
Strategie w zakresie należytej staranności w odniesieniu do kwestii objętych podstawowymi konwencjami Międzynarodowej Organizacji Pracy nr 1-8, pkt 21
Zarządzanie własnymi zasobami pracowniczymi
ESRS S1-1
Procedury i środki na rzecz zapobiegania handlowi ludźmi pkt 22
Zarządzanie własnymi zasobami pracowniczymi
ESRS S1-1
Polityka lub system zarządzania służące zapobieganiu wypadkom przy pracy pkt 23
Zarządzanie własnymi zasobami pracowniczymi
ESRS S1-3
Mechanizmy rozpatrywania skarg pkt 32 lit. c)
Kanały komunikacji i dialogu z pracownikami
ESRS S1-14
Liczba zgonów związanych z pracą oraz liczba i wskaźnik wypadków związanych z pracą pkt 88 lit. b) i c)
Wskaźniki BHP
ESRS S1-14
Liczba dni straconych z powodu urazów, wypadków, ofiar śmiertelnych lub chorób pkt 88 lit. e)
Wskaźniki BHP
ESRS S1-16
Nieskorygowana luka płacowa między kobietami a mężczyznami pkt 97 lit. a)
Mierniki wynagrodzeń
ESRS S1-16
Nadmierny poziom wynagrodzenia dyrektora generalnego pkt 97 lit. b)
Mierniki wynagrodzeń
ESRS S1-17
Przypadki dyskryminacji pkt 103 lit. a)
Incydenty, skargi i poważne wpływy na przestrzeganie praw człowieka
ESRS S1-17
Nieprzestrzeganie Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka oraz wytycznych OECD pkt 104 lit. a)
Incydenty, skargi i poważne wpływy na przestrzeganie praw człowieka
ESRS 2 SBM-3-S2
Znaczące ryzyko wystąpienia przypadków pracy dzieci lub pracy przymusowej w łańcuchu wartości pkt 11 lit. b)
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS S2-1
Zobowiązania w zakresie polityki dotyczącej poszanowania praw człowieka pkt 17
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS S2-1
Polityki związane z osobami wykonującymi pracę w łańcuchu wartości pkt 18
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS S2-1
Nieprzestrzeganie Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka oraz wytycznych OECD pkt 19
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS S2-1
Strategie w zakresie należytej staranności w odniesieniu do kwestii objętych podstawowymi konwencjami Między­ narodowej Organizacji Pracy nr 1-8, pkt 19
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS S2-4
Kwestie i incydenty dotyczące poszanowania praw człowieka związane z łańcuchem wartości na wyższym i niższym szczeblu pkt 36
Brak istotności zagadnienia stwierdzony w badaniu Oceny podwójnej istotności
ESRS S3-1
Zobowiązania w zakresie polityki dotyczącej poszanowania praw człowieka, pkt 16
Polityki związane z dotkniętymi społecznościami
ESRS S3-1
Nieprzestrzeganie Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka, zasad MOP lub wytycznych OECD pkt 17
Polityki związane z dotkniętymi społecznościami
ESRS S3-4
Kwestie i incydenty dotyczące poszanowania praw człowieka pkt 36
Działania w zakresie wpływów na społeczności
ESRS S4-1
Polityka odnosząca się do konsumentów i użytkowników końcowych pkt 16
Polityki związane z konsumentami i użytkownikami końcowymi
ESRS S4-1
Nieprzestrzeganie Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka oraz wytycznych OECD pkt 17
Polityki związane z konsumentami i użytkownikami końcowymi
ESRS S4-4
Kwestie i incydenty dotyczące poszanowania praw człowieka pkt 35
Działania w zakresie wpływu na klientów i użytkowników końcowych
ESRS G1-1
Konwencja Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji pkt 10 lit. b)
Polityki związane z postępowaniem w biznesie i kultura korporacyjna
ESRS G1-1
Ochrona sygnalistów pkt 10 lit. d)
Polityki związane z postępowaniem w biznesie i kultura korporacyjna
ESRS G1-4
Grzywny za naruszenie przepisów antykorupcyjnych i przepisów w sprawie zwalczania przekupstw pkt 24 lit. a)
Przeciwdziałanie korupcji w Grupie PZU
ESRS G1-4
Normy w zakresie przeciwdziałania korupcji i przekupstwu pkt 24 lit. b)
Przeciwdziałanie korupcji w Grupie PZU

Uwzględnienie informacji w ramach innych standardów, przepisów lub norm raportowania

Grupa PZU nie uwzględnia dodatkowych informacji w swoim Oświadczeniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju poza ujawnieniami taksonomicznymi zawartymi w sekcji Ujawnienia taksonomiczne. Pozostałe ujawnienia przewidziane między innymi w ramach SFDR znajdują się poza Oświadczeniem dotyczącym zrównoważonego rozwoju.

Wykorzystanie norm ISO/IEC lub CEN/CENELEC w Oświadczeniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju

Grupa PZU nie wykorzystywała norm ISO/IEC lub CEN/CENELEC przygotowując niniejsze oświadczenie.

Wymogi raportowania w zakresie ESRS pokryte w Oświadczeniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju Grupy PZU

Przygotowując Oświadczenie dotyczące zrównoważonego rozwoju Grupa PZU spełniła wymagania raportowania określone w ESRS na podstawie wyników oceny istotności (opisanej w SBM-3):

  • Podstawa przygotowania (BP-1, BP-2)Ład korporacyjny (GOV-1, GOV-2, GOV-3, GOV-4, GOV-5)
  • Strategia i model biznesowy (SBM-1, SBM-2, SBM-3) • Ujawnienia dotyczące procesu oceny istotności (IRO-1, IRO-2)
  • Zmiany klimatu (E1-1, E1-2, E1-3, E1-4, E1-6, E1-7, E1-8)
  • Własne zasoby pracownicze (S1-1, S1-2, S1-3, S1-4, S1-5, S1-6, S1-7, S1-8, S1-9, S1- 10, S1-11, S1-12, S1-13, S1-14, S1-15, S1-16, S1-17)
  • Dotknięte społeczności (S3-1, S3-2, S3-4, S3-5)
  • Konsumenci i użytkownicy końcowi (S4-1, S4-2, S4-3, S4-4, S4-5) • Prowadzenie działalności gospodarczej (G1-1, G1-2, G1-3, G1-4, G1-6)
  • Cyberbezpieczeństwo (temat dodatkowy dla Grupy PZU)

Proces ustalania istotnych informacji w związku ze zidentyfikowanymi, istotnymi wpływami, ryzykami i szansami

Określenie istotności informacji zostało przeprowadzone na poziomie poszczególnych punktów danych, zgodnie z wytycznymi ESRS dotyczącymi tego, czy informacje są istotne i/lub mają znaczenie dla użytkowników. W przypadkach gdy uznano, że informacje nie są istotne, zostało to wyjaśnione obok konkretnego punktu danych.

Oświadczenie o należytej staranności

Poniższa tabela przedstawia kluczowe elementy należytej staranności oraz wskazuje, gdzie są one odzwierciedlone w Oświadczeniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju.

Podstawowe elementy procesu należytej staranności Punkty w Oświadczeniu dotyczącym zrównoważonego rozwoju
Uwzględnienie należytej staranności w zarządzaniu, strategii i modelu biznesowym Zarządzanie informacjami ESG i podejmowane kwestie ESG

Istotny wpływ, ryzyka i szanse

Współpraca z zainteresowanymi stronami Zarządzanie informacjami ESG i podejmowane kwestie ESG

Interesy i opinie interesariuszy

Procedury przygotowania oceny podwójnej istotności

Opisy poszczególnych polityk w ramach rozdziałów tematycznych

Identyfikacja i ocena negatywnego wpływu na ludzi i środowisko Procedury przygotowania oceny podwójnej istotności

Istotny wpływ, ryzyka i szanse

Podejmowanie działań w celu zapobiegania negatywnemu wpływowi na ludzi i środowisko Opisy działań
Monitorowanie skuteczności tych starań Opisy wskaźników i celów