• GOV-1

Rola organów administracyjnych, zarządzających i nadzorczych jednostki

Podmioty Grupy PZU posiadają strukturę organizacyjną dostosowaną do wielkości i specyfiki prowadzonej działalności. Zakres kompetencji organów spółek jest określony w przepisach prawa, a w szczególności w Kodeksie spółek handlowych, statutach/umowach podmiotów wewnętrznych. Jednostką dominującą jest Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka Akcyjna. W strukturze zarządczej Grupy PZU kluczową rolę odgrywają Zarząd PZU oraz Rada Nadzorcza PZU. Struktura zarządzania i nadzoru w Grupie PZU opiera się na wyraźnym podziale obowiązków pomiędzy Zarządem i Radą Nadzorczą.

Zarząd PZU ponosi odpowiedzialność za bieżącą działalność spółki, w tym wdrażanie strategii. Jego zadaniem jest zapewnienie zgodności działalności spółki z regulacjami prawnymi oraz realizacja celów nadanych przez Radę Nadzorczą, w tym związanych z ochroną środowiska i aspektami społecznymi.

Rada Nadzorcza, działając zgodnie z regulacjami prawa oraz statutem spółki, sprawuje nadzór nad działalnością PZU. W szczególności zajmuje się oceną wyników Zarządu oraz podejmowaniem decyzji o jego składzie.

Struktura zarządzania i nadzoru w Grupie PZU opiera się na wyraźnym podziale obowiązków pomiędzy Zarządem i Radą Nadzorczą.

W Grupie PZU realizowany jest ustandaryzowany proces związany z nadawaniem i rozliczaniem celów dla członków Zarządów poszczególnych podmiotów. Cele obejmują m.in. kwestie dot. ESG. Opracowana została „Procedura nadawania i rozliczania celów”, której wdrożenie jest planowane w 2025 roku. Zasady nadawania i rozliczenia celów są uszczegółowieniem zasad premiowania członków Zarządów wynikających z uchwał Walnych Zgromadzeń oraz rad nadzorczych podmiotów zależnych Grupy PZU.

Walne Zgromadzenie PZU upoważniło Radę Nadzorczą do określenia szczegółowych celów zarządczych oraz mierzalnych wskaźników KPI, na podstawie których oceniana jest ich realizacja. Wskaźniki te mają również wpływ na wynagrodzenie zmienne kadry zarządzającej.

W ramach kaskadowania celów ESG, Zarząd PZU rozszerzył odpowiedzialność za ich realizację na wyższą kadrę menedżerską oraz wybrane podmioty zależne. Nadzór nad realizacją tych celów przez Zarząd odbywa się przez cykliczne spotkania oraz raportowanie wyników do Rady Nadzorczej.

Weryfikacja kompetencji członków Zarządów i Rad Nadzorczych odbywa się zgodnie z obowiązującymi procedurami, w tym „Zasadami przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego na członka Zarządu w podmiotach Grupy PZU”. Ocenie podlegają kwalifikacje, doświadczenie zawodowe oraz zgodność z regulacjami prawnymi, a w PZU również „Polityką różnorodności wobec członków organów PZU SA”.

W PZU, TFI PZU i Banku Pekao wiedza członków organów zarządczych i nadzorczych w zakresie ESG jest weryfikowana w trakcie procesu doboru kandydatów przez ocenę informacji zawartych w formularzach wzorowanych na wymogach KNF. Grupa PZU planuje zaktualizować zasady postępowania kwalifikacyjnego na członków Zarządów w Grupie PZU w celu uwzględnienia wymogu wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Dodatkowo, kadra zarządzająca jest objęta działaniami edukacyjnymi mającymi na celu poszerzanie wiedzy w obszarach zrównoważonego rozwoju, zarządzania ryzykiem i raportowania. W roku 2024 przeprowadzono serię warsztatów w tematyce ESG.

  • GOV-2
  • GOV-3

Zarządzanie informacjami ESG i podejmowane kwestie ESG

Zarządzanie z uwzględnieniem czynników i identyfikacja ryzyk są integralną częścią wewnętrznego systemu zarządzania i monitorowania ryzyk w organizacji i, o ile są istotne, podlegają raportowaniu. W 2024 roku Grupa PZU realizowała strategię zarządzania ryzykiem, dostosowując częstotliwość przeglądów i raportowania do specyfiki działalności poszczególnych spółek. Ryzyka były monitorowane na różnych poziomach – od regularnych kwartalnych raportów, przez bardziej szczegółowe miesięczne analizy, aż po okresowe, strategiczne przeglądy prowadzone raz na pół roku lub rok. W przypadku istotnych zdarzeń lub zmian, Zarządy spółek reagowały natychmiast, przekazując kluczowe informacje odpowiednim organom nadzorczym.

W 2024 roku Grupa PZU zarządzała ryzykiem dostosowując częstotliwość monitorowania do specyfiki działalności poszczególnych podmiotów.

  • Kwartalne przeglądy ryzyka były standardem w większości podmiotów i zapewniały regularne raportowanie do Zarządów i Rad Nadzorczych.
  • Miesięczne lub bieżące monitorowanie ryzyka było stosowane w spółkach bardziej narażonych na dynamiczne zmiany rynkowe, takich jak BALTA, Lietuvos Draudimas – oddział w Estonii i LINK4.
  • Roczne lub półroczne przeglądy umożliwiały strategiczną ocenę skuteczności wdrażanych polityk, szczególnie w zakresie ESG (Bank Pekao, TUW PZUW, Alior Bank).
  • Raportowanie ad hoc pozwalało na elastyczne reagowanie na nagłe zmiany i nieprzewidziane ryzyka.

Podczas nadzorowania strategii oraz podejmowania kluczowych decyzji biznesowych uwzględniane są analizy ryzyka i szans związanych z prowadzoną działalnością. ESG jest zintegrowane z zarządzaniem ryzykiem, a strategiczne transakcje oraz operacje są analizowane pod kątem ich wpływu na środowisko i społeczeństwo.

Decyzje inwestycyjne są oceniane pod kątem zrównoważonego rozwoju oraz oceną ryzyka długoterminowego.

Organy zarządzające regularnie analizują istotne wpływy i ryzyka, w tym:

  • Ryzyka środowiskowe: wpływ działalności Grupy PZU na zmiany klimatyczne, emisje CO2e oraz zgodność z regulacjami środowiskowymi,
  • Ryzyka społeczne: wpływ na lokalne społeczności, przestrzeganie praw człowieka, zaangażowanie w działania pomocowe,
  • Ryzyka operacyjne: stabilność łańcucha dostaw, cyberbezpieczeństwo, ryzyka prawne i zgodność z regulacjami,

Aby zapewnić skuteczność wdrożonych działań, organy zarządzające stosują następujące mechanizmy monitorowania:

  • System wskaźników KPI: Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) pozwalają na bieżące śledzenie postępów w realizacji strategii,
  • Regularne procesy weryfikacji wyników: Zewnętrzne i wewnętrzne audyty oceniały skuteczność stosowanych w Grupie systemów kontroli wewnętrznej i procesów zarządzania ryzykiem,
  • Integracja z procesami operacyjnymi: ESG jest zintegrowane z działalnością operacyjną, co zapewnia spójność działań i skuteczność realizacji strategii,
  • Organy zarządzające i nadzorcze Grupy PZU sprawują nadzór nad istotnymi wpływami, ryzykami i szansami, dbając o ich efektywne zarządzanie, regularne raportowanie, mechanizmy monitorowania.

Systemy zachęt i polityka wynagrodzeń w kontekście zrównoważonego rozwoju

W Grupie PZU obowiązują zasady wynagradzania członków Zarządów i Rad Nadzorczych. Zostały one opracowane zgodnie z zasadami transparentności i efektywnego zarządzania organizacją. Wynagrodzenie członków Zarządów składa się z części stałej oraz zmiennej, która zależy od realizacji celów zarządczych, w tym związanych z ESG.

Wynagrodzenie stałe mieści się w przedziale określonym uchwałach walnych zgromadzeń, natomiast wynagrodzenie zmienne nie może przekroczyć od 50% do 100% wynagrodzenia stałego z poprzedniego roku w zależności od wielkości podmiotu. W podmiotach, w których jest to wymagane 40% tej wartości podlega odroczeniu i jest wypłacane w trzech rocznych ratach, pod warunkiem spełnienia założonych kryteriów.

Zarząd PZU oraz Zarządy podmiotów zależnych realizują cele zarządcze, wśród których znajdują się cele ESG. W 2024 roku, w zakresie celu ESG, Zarządy PZU i PZU Życie miały zadanie (1) wdrożenia wymagań dyrektywy CSRD – w tym wyznaczenie istotnych obszarów wpływu Grupy PZU w oparciu o wyniki analizy podwójnej istotności, (2) opracowania metodyki liczenia emisji gazów cieplarnianych oraz (3) opracowanie strategii dekarbonizacji.

Zarządy polskich podmiotów zależnych (poza Grupami Pekao i Alior Bank) w zakresie celu ESG otrzymały zadania wdrożenia wymagań dyrektywy CSRD zgodnie ze specyfiką działalności Spółki i strategii dekarbonizacji, w oparciu o wytyczne przygotowane przez PZU. Zarządy podmiotów zależnych z krajów bałtyckich otrzymały cel dot. wdrożenia jednego produktu zgodnego z Taksonomią UE oraz zwiększenia odsetka inwestycji typu ESG linked.

Polityki wynagrodzeń są nadzorowane przez Rady Nadzorcze i Walne Zgromadzenia. Walne Zgromadzenie upoważnia Radę do szczegółowego określenia celów zarządczych, ich wag oraz wskaźników efektywności (KPI), co bezpośrednio wpływa na wynagrodzenie zmienne. Rady Nadzorcze monitorują i oceniają realizację celów zarządczych.

Wskaźniki efektywności związane z ESG są brane pod uwagę przy ustalaniu wynagrodzenia zmiennego, a ich waga określana jest co roku w odniesieniu do strategicznych celów PZU. Udział wynagrodzenia zmiennego zależnego od realizacji celów ESG jest ustalany indywidualnie i stanowi integralny element oceny skuteczności zarządzania.

Zarząd PZU przekazał do realizacji przez kadrę zarządzającą cele ESG. W Katalogu Celów Strategicznych na 2024 rok, obejmującym Wyższą Kadrę Kierowniczą PZU i PZU Życie, oprócz celów wynikających z celu Zarządu znajdują się cele związane z realizacją strategii ESG „Rozwój w równowadze” na lata 2021-2024 oraz spełnieniem wymogów taksonomicznych.

  • GOV-5

Zarządzanie ryzykiem i kontrole wewnętrzne w zakresie tematów ESG

W obszarze sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju Grupa PZU wdraża wewnętrzne standardy w zakresie zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej. Wdrożone procesy i systemy mają na celu identyfikację zagrożeń, wdrażanie skutecznych strategii ograniczających oraz bieżące monitorowanie wyników, aby zapewnić pełną zgodność z regulacjami i oczekiwaniami interesariuszy.

Biuro Zrównoważonego Rozwoju w PZU odpowiada za koordynację procesu raportowania danych zrównoważonego rozwoju Grupy PZU. Jest właścicielem procedury określającej zasady przygotowania i dostarczania danych oraz określania uczestników tego procesu i ich odpowiedzialności. W strukturze organizacyjnej podlega bezpośrednio pod członka Zarządu PZU odpowiedzialnego za obszar zrównoważonego rozwoju Elżbietę Häuser-Schöneich. Współpracę z podmiotami Grupy PZU w zakresie ESG określają postanowienia porozumień zawartych odrębnie z Bankiem Pekao i Alior Bankiem. W odniesieniu do pozabankowych podmiotów zależnych podstawowe zasady współpracy określono w „Porozumieniu w sprawie zasad współpracy w Grupie PZU”, które w zakresie ESG uszczegółowiono w wydanych przez PZU na podstawie tego porozumienia politykach z obszaru zrównoważonego rozwoju Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju podlega kontroli bieżącej w celu zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego. Kontrole wewnętrzne prowadzone są przez Biuro Zrównoważonego Rozwoju w zakresie kontroli kompletności wyników oceny podwójnej istotności, dokumentacji związanej z przygotowaniami do pozyskiwania danych, źródeł danych oraz poprawności merytorycznej otrzymanych danych. Biuro Planowania i Kontrolingu prowadzi kontrolę procesu przygotowania Oświadczenia zrównoważonego rozwoju.

Celem kontroli sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju jest zapewnienie wiarygodności i kompletności informacji, zgodności sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju z obowiązującymi przepisami, należytej staranności w odniesieniu do procesu raportowania i publikacji danych oraz rzetelnej dokumentacji na potrzeby zewnętrznej atestacji.

W zakresie ryzyka związanego ze sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju jako krytyczne uznano m.in. kompletność wyników oceny podwójnej istotności, prowadzenie dokumentacji związanej z przygotowaniami do pozyskiwania danych, źródeł danych oraz poprawności danych. Kontrola bieżąca ma na celu ograniczenie tych ryzyk. W przypadku wykrycia nieprawidłowości procesowej lub merytorycznej informacja w tym zakresie przekazywana jest niezwłocznie do dokonania korekty. W przypadku, kiedy korekta nie jest możliwa, podejmowane są działania mające na celu ograniczenie związanego z tym ryzyka.

W 2024, proces kontroli sprawozdawczości ESG przeprowadzony był po raz pierwszy, dlatego mechanizmy kontrolne będą rozwijane.

Oświadczenie dotyczące zrównoważonego rozwoju zostało poddane atestacji dającej ograniczoną pewność, zgodnie z Krajowym Standardem Usług Atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju 3002 PL oraz Krajowym Standardem Usług Atestacyjnych Innych niż Badanie i Przegląd 3000 (Z) w brzmieniu Międzynarodowego Standardu Usług Atestacyjnych 3000 (zmienionego) „Usługi atestacyjne inne niż badania i przeglądy historycznych informacji finansowych”, w oparciu o które atestacja została wykonana.