-
SBM-2
Grupa PZU kładzie szczególny nacisk na skuteczne zarządzanie relacjami z interesariuszami, dążąc do uwzględniania ich potrzeb oraz zapewniania równego dostępu do informacji. Współpraca ta odbywa się na wielu poziomach i obejmuje różne grupy interesariuszy, w tym klientów, akcjonariuszy, regulatorów, dostawców oraz organizacje społeczne.
Interesariusze i sposoby współpracy
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
| Podejście | Cel | Sposób i formy współpracy |
|
|
|
Wyniki i efekty współpracy
Rezultaty współpracy z interesariuszami są monitorowane i ujmowane w działalności Grupy PZU. Analizowane są efekty działań z zakresu zaangażowania społecznego, zadowolenia klientów oraz efektywności procesów operacyjnych. Grupa PZU dąży do wdrażania innowacyjnych rozwiązań, które wzmacniają jej pozycję jako odpowiedzialnego uczestnika rynku finansowego. Kadra zarządzająca odpowiedzialna za relacje z poszczególnymi interesariuszami zgodnie ze swoimi kompetencjami raportuje do Zarządu wyniki współpracy. Dzięki tym działaniom Grupa PZU buduje długofalowe relacje z interesariuszami, podnosząc standardy zarządzania i tworzenia wartości dla wszystkich stron zaangażowanych w jej działalność.
Podział interesariuszy dla procesu oceny podwójnej istotności
| Faza | Rodzaj interesariusza | Rola | Metoda zaangażowania | Uzasadnienie |
| Ocena wstępna | Wewnętrzni interesariusze | Aktywne uczestnictwo w ocenie wstępnej | Warsztaty | Większy wpływ i bliskość procesu decyzyjnego w całym łańcuchu wartości |
| Walidacja interesariuszy | Zewnętrzni interesariusze | Konsultacje w celu testu i dopracowania oceny finalnej | Ankieta | Uzyskanie perspektywy zewnętrznej i dostosowanie oceny istotności |
Procesy decyzyjne i zaangażowanie wewnętrznych interesariuszy
Po przeprowadzeniu oceny podwójnej istotności przy wsparciu wewnętrznych interesariuszy (wskazani reprezentanci poszczególnych obszarów łańcucha wartości wewnątrz Grupy PZU), wyniki zostały przekazane do zatwierdzenia przez odpowiednie organy zarządcze w Grupie PZU.
W 2024 roku przedstawiciele kluczowych obszarów biznesowych z poszczególnych ogniw łańcucha wartości Grupy PZU ocenili zgodność podejmowanych decyzji w procesie podwójnej istotności z ogólnym kierunkiem rozwoju przedsiębiorstwa.
W procesie oceny podwójnej istotności, w celu jej uzasadnienia, wybrani wewnętrzni interesariusze zostali zaangażowani jako eksperci merytoryczni w zakresie określonych tematów lub segmentów łańcucha wartości.
Podczas przeprowadzania procesu oceny podwójnej istotności, Grupa PZU zidentyfikowała zestaw istotnych interesariuszy, mapując ich zdefiniowane w ESRS kategorie, dla jednostek dotkniętych działaniami oraz użytkowników Oświadczeń dotyczących zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do każdej części łańcucha wartości Grupy PZU. Zainteresowane jednostki uwzględnione zostały we wszystkich elementach łańcucha wartości. W procesie wyszczególniono następujące, kluczowe zainteresowane strony:
- dla wszystkich elementów łańcucha wartości: inwestorzy
- dostawcy: dystrybutorzy oraz dostawcy
- operacje własne: pracownicy oraz lokalna społeczność
- ubezpieczenia na życie i zdrowie: klienci, partnerzy ubezpieczeniowi, reasekuratorzy
- ubezpieczenia majątkowe: klienci, partnerzy ubezpieczeniowi, reasekuratorzy
- inwestycje własne: wynajmujący lokale, spółki w portfolio inwestycyjnym
- fundusze inwestycyjne i emerytalne: klienci
- bankowość biznesowa: klienci, partnerzy, interesariusze instytucjonalni
- bankowość detaliczna: klienci, partnerzy, Interesariusze instytucjonalni
- ochrona zdrowia: pacjenci, placówki medyczne, interesariusze instytucjonalni
Interesariusze procesu decyzyjnego dla oceny podwójnej istotności
| Rola | Odpowiedzialność |
| Zarząd | Przyjęcie wyników oceny podwójnej istotności Grupy PZU oraz metodyki jej przeprowadzenia. |
| Dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju | Na podstawie zidentyfikowanych istotnych kwestii zrównoważonego rozwoju określono wnioski mające wpływ na kluczowe procesy operacyjne.
Ostateczne wyniki oceny podwójnej istotności wraz z ich konsekwencjami dla raportowania zostały przedstawione Zarządowi PZU. W ramach tego procesu zaktualizowano zbiór punktów danych i informacji wykorzystywanych w procesie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. |
| Wewnętrzni interesariusze | W 2024 roku interesariusze wewnętrzni uczestniczyli we wstępnej ocenie podwójnej istotności, prowadzonej przez jednostkę odpowiedzialną za zrównoważony rozwój. Dostarczyli niezbędne dane oraz zweryfikowali wstępne wnioski i ich następstwa. |
Grupa PZU zaangażowała przedstawicieli łańcucha wartości do oceny podwójnej istotności za pomocą badania ankietowego. Proces obejmował zapoznanie interesariuszy ze wstępnymi wynikami oceny oraz weryfikację wstępnych wyników oceny, uwzględniając wpływy, ryzyka i szanse w horyzoncie 1-5 lat, oraz ocenę zmiany istotności w perspektywie krótkoterminowej (<1 rok) i długoterminowej (>5 lat). Celem było walidowanie wyników, w tym potencjalne zidentyfikowanie dodatkowych istotnych tematów ESRS pominiętych na etapie oceny wstępnej i zebranie opinii interesariuszy dla dalszego doskonalenia oceny.
Grupa PZU skupiła się na zaangażowaniu ekspertów i niebezpośrednich przedstawicieli interesariuszy (np. firmy doradcze, stowarzyszenia). Takie podejście pozwala na pokrycie wielu grup klientów przez jednego interesariusza i potencjalnie ogranicza ryzyko braku pokrycia istotnych grup interesariuszy, których opinia mogłaby być niedoszacowana w przypadku bezpośredniego zaangażowania przedstawicieli interesariuszy (np. klientów, czy pracowników).
Grupa PZU przeprowadziła analizę wyników ankiety interesariuszy opierając się na precyzyjnym przypisaniu odpowiedzi oraz uwzględnieniu jakościowej oceny komentarzy. Proces przebiegał według następujących kroków:
Przypisanie odpowiedzi do elementów łańcucha wartości
Każdy interesariusz został przypisany do elementu łańcucha wartości, na który miał bezpośredni wpływ.
Analiza treści komentarzy była prowadzona w sposób jakościowy, uwzględniając zarówno ich treść, jak i kontekst. W wyniku tej analizy komentarze były kategoryzowane i dokonywano osądu uwzględnienia w ocenie podwójnej istotności.
Kwantyfikacja opinii
Odpowiedzi interesariuszy zostały przekształcone na wartości liczbowe w celu ułatwienia analizy:
- Brak istotności (wynik 2) – dla opcji zmniejszenia istotności
- Obecny wynik analizy – dla opcji pozostawienia zgodnie z hipotezą PZU
- Zwiększenie istotności (wynik 4,5) – dla opcji zwiększenia istotności.
Powyższe wyniki stanowią średni wynik z ocen kwalifikujących temat do istotności, bądź jej braku. Oceny te odpowiadają opcjom w przekazanej ankiecie, gdzie użytkownik mógł wskazać istotność, bądź jej brak.
Obliczenie modyfikatora wyniku
Średnia wag odpowiedzi dla każdego tematu i elementu łańcucha wartości stanowiła wartość modyfikacji finalnej części oceny podwójnej istotności. Modyfikacja została uwzględniona na zasadzie średniej z oceny wstępnej i opinii interesariuszy, a końcowy wynik pomiędzy jeden a pięć zostawał uznany za istotny, jeżeli wynik istotności po zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej wynosił cztery lub pięć.
Ostateczne dostosowanie oceny
W wyniku dodania proponowanych modyfikacji i zaokrąglenia uzyskano końcową ocenę istotności, uwzględniającą zarówno opinie wyrażone w ankiecie, jak i argumenty z komentarzy.
Jednocześnie opinia interesariuszy została wykorzystana do oceny zmiany istotności tematów w czasie. Uczestnicy ankiety mieli możliwość wskazać czy istotność w krótkim lub długim horyzoncie czasowym spadnie, bądź się zwiększy odpowiednio modyfikując wyliczoną ocenę wpływu względem średniego horyzontu czasowego.
Procesy zarządzania ryzykami ESG są wpisane w szerszy proces zarządzania ryzykiem w Grupie PZU. Ryzyka ESG zostały zidentyfikowane również w procesie oceny podwójnej istotności. Wybrane ryzyka ESG są uwzględniane w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych, w procesie tworzenia produktów ubezpieczeniowych oraz w wybranych procesach oceny ryzyka klientów korporacyjnych.