• SBM-2

Grupa PZU kładzie szczególny nacisk na skuteczne zarządzanie relacjami z interesariuszami, dążąc do uwzględniania ich potrzeb oraz zapewniania równego dostępu do informacji. Współpraca ta odbywa się na wielu poziomach i obejmuje różne grupy interesariuszy, w tym klientów, akcjonariuszy, regulatorów, dostawców oraz organizacje społeczne.

Interesariusze i sposoby współpracy

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • stała, otwarta komunikacja pomiędzy pracownikami i pracodawcą
  • bieżący dialog ze związkami zawodowymi
  • angażujące miejsce pracy
  • zapewnienie pracownikom możliwości rozwoju
  • budowanie zrozumienia dla realizacji strategii i osiąganych wyników
  • aktywizacja pracowników do udziału w nowych inicjatywach
  • promocja dobrych praktyk pracy hybrydowej i optymalnego stylu pracy
  • współpraca i rozumienie potrzeb między 4 pokoleniami pracowników, współpraca między obszarowa
  • przygotowanie i adaptacja do zmian i sytuacji kryzysowych
  • angażowanie w inicjatywy i akcje społeczne (wolontariat)
  • profilaktyka zdrowia i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
  • wzmacnianie odpowiedzialności za własny rozwój i dobrostan
  • budowanie poczucia wpływu na wyniki, decyzje i środowisko pracy
  • dialog ze związkami zawodowymi, wspierający dobrostan i zrównoważony rozwój organizacji, uwzględniający potrzeby wszystkich jego uczestników
  • badanie zaangażowania, badania typu pulse check, focus group, sondaże, mapowanie i analizy doświadczenia pracowników
  • jasne, mierzalne cele do realizacji rozliczane kwartalnie lub rocznie
  • bezpośrednie spotkania i rozmowy z przełożonym – roczne lub kwartalne
  • spotkania wewnętrzne, zespołowe, regularne spotkania menedżerów różnych szczebli z HR
  • skrzynki funkcyjne do wyjaśniania niejasności
  • czaty, fora dyskusyjne
  • kampanie informacyjne o możliwościach rozwoju, pomocy i wsparcia
  • promowanie angażujących form i narzędzi np.: czaty online z ekspertami, infolinie
  • debaty na żywo z ekspertami i liderami organizacji
  • propagowanie prostego języka
  • angażowanie do kreowania zmian w środowisku pracy np.: powołanie grup ambasadorów
  • przygotowanie menedżerów do prowadzenia otwartego dialogu z pracownikami, zawierania kontraktów, dyskusji
  • zapraszanie związków zawodowych do udziału w procesach konsultacyjnych, jak i uzgodnieniowych, a także bieżące informowanie o istotnych zmianach w funkcjonowaniu spółki
  • program wsparcia pracowników #rozmawiajMY
  • program #DobryStan – program well-beingowy m.in. dążenie do równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym
  • wewnętrzny portal/intranet
  • newsletter ogólnofirmowy i newslettery tematyczne
  • akcje informacyjne i poszerzające wiedzę o organizacji
  • webinaria z udziałem ekspertów
  • transmisja kwartalnych spotkań wynikowych z udziałem członków Zarządu
  • materiały video wyświetlane w siedzibie spółki
  • system zgłaszania naruszeń (whistleblowing)

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • stała i otwarta komunikacja z klientami
  • jakość i dopasowanie produktów i usług
  • doświadczenia z procesów zakupowych i obsługowych
  • Rzecznik Klienta
  • Rzecznik Zdrowia
  • uwzględnianie głosu klienta w projektowaniu rozwiązań biznesowych
  • tworzenie przejrzystych warunków ofert i umów
  • oferowanie wysokiej jakości produktów i usług dostosowanych do potrzeb klienta
  • zapewnienie wielu kanałów dostępu do produktów i usług uwzględniających preferencje klientów
  • budowanie pozytywnych doświadczeń klientów
  • zapobieganie wykluczeniu
  • bieżące, bezpośrednie spotkania i rozmowy fizyczne w oddziałach, biurach agentów, placówkach zdrowotnych oraz telefoniczne – infolinia, Contact Center
  • stały kontakt on-line m.in. profile w mediach społecznościowych, chat, formularz kontaktowy na stronie internetowej, mailowe skrzynki funkcyjne, mojePZU, inPZU, Alior Mobile, PeoPay
  • prosty język w komunikacji z klientami
  • badania satysfakcji i opinii na temat jakości produktów i obsługi, które pozwalają reagować na potrzeby klientów
  • baza usprawnień klienckich, za pośrednictwem której pracownicy mogą zgłaszać inicjatywy i usprawnienia pro klienckie
  • omnikanałowość, znoszenie barier i ułatwienia w dostępie do produktów i usług – m.in. placówki dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami
  • międzynarodowy Certyfikat Znaku Jakości OK SENIOR® potwierdzający, że oddziały PZU dostosowane są do potrzeb klientów powyżej 60. roku życia
  • udział w targach, konferencjach, spotkaniach branżowych
  • programy edukacji finansowej i ubezpieczeniowej

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • stała współpraca dla obustronnych korzyści m.in. dzielenie się doświadczeniami, szukanie opinii
  • poznanie oczekiwań, zrozumienie potrzeb i wyzwań partnerów biznesowych
  • prezentacja planów strategicznych
  • podsumowanie realizacji celów biznesowych
  • poprawa produktów
  • poprawa procesów zawierana umów, sprzedaży produktów i obsługi klienta
  • budowanie i utrzymywanie uczciwych warunków współpracy m.in. przez zapewnianie dostępu do dokładnych i aktualnych informacji, możliwości zadawania pytań i wygłaszania opinii (badania, grupy focusowe, spotkania, ankiety satysfakcji i opinii)
  • bieżące i cykliczne spotkania z agentami (roczne i miesięczne)
  • portal komunikacji wewnętrznej dla agentów
  • wykorzystanie social mediów w komunikacji
  • newslettery
  • programy szkoleń i wsparcia w sprzedaży
  • grupy konsultacyjne, grona biznesowe agentów

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • bieżąca współpraca oparta o „Kodeks Postępowania i Dobrych Praktyk ESG Dostawców Grupy PZU”
  • audyty dostawców
  • przejrzyste zasady wyboru i współpracy z dostawcami
  • kształtowanie standardów biznesowych – prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny i zrównoważony
  • promowanie etycznych praktyk zakupowych
  • poszerzanie wiedzy dostawców o potrzebach Grupy PZU oraz wiedzy Grupy PZU o potencjale i możliwościach dostawców
  • poprawa jakości dostaw towarów i usług
  • wzrost świadomości ESG w otoczeniu gospodarczym oraz włączanie zasad ESG w procesy biznesowe i zakupowe
  • wiedza o preselekcji kontrahentów chcących podjąć współpracę z Grupą PZU – w ramach procesu weryfikacji dostawców
  • bieżące i okresowe spotkania i negocjacje z nowymi i dotychczasowymi dostawcami
  • częsta komunikacja z dostawcami w kwestii istotnych zagadnień dotyczących współpracy
  • stosowanie zasad prostego języka w komunikacji z dostawcami
  • zapewnienie wsparcia dostawcom w zrozumieniu istotnych zagadnień dotyczących przedmiotu komunikacji
  • wspólna praca dostawców w trakcie procesów audytu nad poprawą jakości dostaw towarów i usług
  • lista Kwalifikowanych Dostawców PZU

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • stała, dwustronna komunikacja pomiędzy zarządem spółki a uczestnikami rynku kapitałowego oparta na dobrych praktykach rynku kapitałowego
  • budowa zaufania inwestorów
  • transparentność działania
  • równy dostęp do informacji wpływających na decyzje inwestycyjne
  • aktywizacja akcjonariuszy do udziału w podejmowaniu kluczowych decyzji
  • budowa zrozumienia dla modelu biznesowego, strategii oraz tworzenia wartości przez Grupę PZU
  • wzrost kapitalizacji spółki i dystrybucja zysków
  • walne zgromadzenia akcjonariuszy umożliwiające udział jak największej liczbie uprawnionych
  • prawidłowe wykonywanie obowiązków informacyjnych obligatoryjnych dla spółek giełdowych – raporty bieżące i okresowe
  • kwartalne prezentacje wynikowe i newslettery
  • kwartalne spotkania wynikowe z przedstawicielami zarządu
  • spotkania z przedstawicielami zarządu po ogłoszeniu kluczowych decyzji dla spółki (np.: strategia, akwizycje)
  • transmisje na żywo w Internecie z możliwością zadawania pytań i tłumaczeniem na język angielski z kwartalnych spotkań wynikowych, walnych zgromadzeń i innych kluczowych wydarzeń korporacyjnych
  • internetowy serwis relacji inwestorskich (w języku polskim i angielskim) zapewniający aktualne informacje, w tym prezentacje i nagrania z walnych zgromadzeń, spotkań kwartalnych, kluczowych wydarzeń korporacyjnych)
  • regularne spotkania z inwestorami instytucjonalnymi – podczas konferencji inwestorskich, roadshows, video/telekonferencji oraz w siedzibie spółki
  • coroczna konferencja WallStreet dla inwestorów indywidualnych
  • program lojalnościowy dla inwestorów indywidualnych Moje Akcje PZU

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • stała współpraca z dziennikarzami
  • transparentność działania
  • łatwy i szybki dostęp do informacji o spółce i Grupie PZU
  • budowa świadomości ubezpieczeniowej
  • zwiększenie poziomu wiedzy na temat produktów finansowych
  • poprawny odbiór zewnętrznej polityki i strategii informacyjnej PZU i Grupy PZU
  • spójne informowanie mediów o wydarzeniach i kluczowych tematach korporacyjno-biznesowych
  • utrzymywanie dobrych relacji z kluczowymi mediami i opiniotwórczymi dziennikarzami
  • zapraszanie wybranych tematycznie redakcji i dziennikarzy do udziału w wydarzeniach korporacyjnych
  • udzielanie odpowiedzi (zgodnych z polityką i strategią informacyjną Grupy PZU) na pytania otrzymywane od redakcji i dziennikarzy
  • przygotowywanie komunikatów prasowych
  • organizacja konferencji prasowych
  • organizacja i udział w wywiadach eksperckich i konferencjach branżowych
  • obecność w mediach społecznościowych

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • bieżący dialog i uwzględnienie rekomendacji
  • współpraca w ramach debat i konferencji
  • współpraca legislacyjna z Polską Izbą Ubezpieczeń (PIU)
  • współpraca ze Związkiem Banków Polskich (ZBP)
  • zapewnienie przestrzegania wymogów i regulacji
  • wspieranie tworzenia nowych zasad na rynku, w tym dobrych praktyk
  • zapewnienie spełniania wymogów regulacyjnych i nadzorczych, a także zasad zawartych w zbiorach ładu korporacyjnego
  • współkształtowanie otoczenia regulacyjnego
  • identyfikacja rzeczywistych i potencjalnych skutków przy wdrażaniu nowych regulacji (przepisów prawa, rekomendacji) zarówno wynikających z prawodawstwa UE, jak i krajowego
  • określanie działań zapobiegawczych i łagodzących negatywne skutki
  • aktywny udział w opiniowaniu projektów legislacyjnych i w przypadku zidentyfikowania zagrożeń, nieprawidłowości bądź ryzyka negatywnych skutków dla działalności ubezpieczeniowej, zgłaszanie uwag do przesłanych propozycji w ramach współpracy z PIU
  • udział w pracach komisji, podkomisji i grup roboczych PIU, do zadań których należy prowadzenie działań legislacyjnych zmierzających do ochrony i polepszenia warunków funkcjonowania rynku ubezpieczeń. Prace koncentrują się na bieżącej analizie i opinii propozycji projektów legislacyjnych, opracowywaniu założeń i uzgadnianiu praktyk rynkowych
  • udział w spotkaniach, pracach grup
  • udział w spotkaniach, uzgodnieniach, wyjaśnieniach i konsultacjach (np. rekomendacji) z KNF w celu określenia rynkowych skutków planowanych rozwiązań

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • bieżąca komunikacja bezpośrednia
  • wolontariat pracowniczy
  • wspieranie rozwoju społeczności lokalnych
  • zachęcanie pracowników do udziału w akcjach społecznych i środowiskowych
  • realizacja projektów społecznych – projektów wolontariackich opartych na współpracy pracowników Grupy PZU (wolontariuszy) ze społecznościami lokalnymi
  • poprawa kondycji fizycznej dzieci i młodzieży
  • poprawa bezpieczeństwa i jakości życia lokalnych społeczności
  • zmniejszanie różnic w rozwoju infrastruktury sportowej oraz w dostępie do sportu między dużymi miastami a mniejszymi ośrodkami
  • realizacja projektów sponsoringowych i prewencyjnych mających na celu poprawę zdrowia i bezpieczeństwa
  • możliwość uzyskania grantu na autorski projekt wolontariacki przez pracowników Grupy PZU, który mogą przeznaczyć na rzecz swoich lokalnych społeczności, których problemy są im dobrze znane
  • dotacje dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej
  • działania mające na celu wyrównanie szans dzieci i młodzieży z małych ośrodków
  • kampanie i działania prewencyjne
  • wsparcie służb ratunkowych

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • budowanie partnerstw i przeprowadzanie diagnozy społecznej
  • wspólne planowanie, realizacja i ewaluacja projektów
  • ewaluacja programu wolontariatu pracowniczego
  • dzielenie się wiedzą
  • rozwijanie idei wolontariatu pracowniczego we współpracy z organizacjami pozarządowymi i instytucjami
  • identyfikacja potrzeb określonych grup społecznych, które mogą być realizowane w ramach wolontariatu pracowniczego
  • minimalizacja ryzyka wystąpienia lub skutków wypadków ubezpieczeniowych
  • wymiana wiedzy i doświadczeń, analiza trendów i wyzwań dla zrównoważonego rozwoju, w tym ochrony środowiska naturalnego
  • udział pracowników Grupy PZU w grupach roboczych prowadzonych przez organizacje partnerskie, udział przedstawicieli organizacji w spotkaniach tematycznych, tworzenie wspólnych publikacji
  • realizacja działań wolontariackich, które odpowiadają potrzebom organizacji pozarządowych i instytucji
  • realizacja programów edukacyjnych i społecznych na rzecz zdrowia, bezpieczeństwa, pomocy społecznej
  • organizacja wspólnych konferencji i seminariów i innych działań z udziałem przedstawicieli środowiska trzeciego sektora i środowisk akademickich

Podejście Cel Sposób i formy współpracy
  • projekty promujące edukację i wydarzenia kulturalne
  • mecenat i partnerstwa
  • promocja i ochrona polskiej kultury i dziedzictwa narodowego
  • edukacja kulturalna wśród dzieci i młodzieży
  • obejmowanie mecenatem i partnerstwem polskich instytucji kultury
  • wspieranie największych instytucji kultury w Polsce, które ze względu na swój rozmiar i format potrzebują dużych nakładów finansowych na prowadzenie działalności statusowej
  • promocja kultury wysokiej wśród dzieci i młodzieży jako czynnika wspierającego budowanie właściwych kompetencji kulturowych
  • wspólne planowanie projektów promujących edukację kulturalną
  • wspólne inicjatywy na rzecz promowania wydarzeń kulturalnych
  • współpraca przy organizacji największych wydarzeń kulturalnych

Wyniki i efekty współpracy

Rezultaty współpracy z interesariuszami są monitorowane i ujmowane w działalności Grupy PZU. Analizowane są efekty działań z zakresu zaangażowania społecznego, zadowolenia klientów oraz efektywności procesów operacyjnych. Grupa PZU dąży do wdrażania innowacyjnych rozwiązań, które wzmacniają jej pozycję jako odpowiedzialnego uczestnika rynku finansowego. Kadra zarządzająca odpowiedzialna za relacje z poszczególnymi interesariuszami zgodnie ze swoimi kompetencjami raportuje do Zarządu wyniki współpracy. Dzięki tym działaniom Grupa PZU buduje długofalowe relacje z interesariuszami, podnosząc standardy zarządzania i tworzenia wartości dla wszystkich stron zaangażowanych w jej działalność.

Podział interesariuszy dla procesu oceny podwójnej istotności

Faza Rodzaj interesariusza Rola Metoda zaangażowania Uzasadnienie
Ocena wstępna Wewnętrzni interesariusze Aktywne uczestnictwo w ocenie wstępnej Warsztaty Większy wpływ i bliskość procesu decyzyjnego w całym łańcuchu wartości
Walidacja interesariuszy Zewnętrzni interesariusze Konsultacje w celu testu i dopracowania oceny finalnej Ankieta Uzyskanie perspektywy zewnętrznej i dostosowanie oceny istotności

Procesy decyzyjne i zaangażowanie wewnętrznych interesariuszy

Po przeprowadzeniu oceny podwójnej istotności przy wsparciu wewnętrznych interesariuszy (wskazani reprezentanci poszczególnych obszarów łańcucha wartości wewnątrz Grupy PZU), wyniki zostały przekazane do zatwierdzenia przez odpowiednie organy zarządcze w Grupie PZU.

W 2024 roku przedstawiciele kluczowych obszarów biznesowych z poszczególnych ogniw łańcucha wartości Grupy PZU ocenili zgodność podejmowanych decyzji w procesie podwójnej istotności z ogólnym kierunkiem rozwoju przedsiębiorstwa.

W procesie oceny podwójnej istotności, w celu jej uzasadnienia, wybrani wewnętrzni interesariusze zostali zaangażowani jako eksperci merytoryczni w zakresie określonych tematów lub segmentów łańcucha wartości.

Podczas przeprowadzania procesu oceny podwójnej istotności, Grupa PZU zidentyfikowała zestaw istotnych interesariuszy, mapując ich zdefiniowane w ESRS kategorie, dla jednostek dotkniętych działaniami oraz użytkowników Oświadczeń dotyczących zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do każdej części łańcucha wartości Grupy PZU. Zainteresowane jednostki uwzględnione zostały we wszystkich elementach łańcucha wartości. W procesie wyszczególniono następujące, kluczowe zainteresowane strony:

  • dla wszystkich elementów łańcucha wartości: inwestorzy
  • dostawcy: dystrybutorzy oraz dostawcy
  • operacje własne: pracownicy oraz lokalna społeczność
  • ubezpieczenia na życie i zdrowie: klienci, partnerzy ubezpieczeniowi, reasekuratorzy
  • ubezpieczenia majątkowe: klienci, partnerzy ubezpieczeniowi, reasekuratorzy
  • inwestycje własne: wynajmujący lokale, spółki w portfolio inwestycyjnym
  • fundusze inwestycyjne i emerytalne: klienci
  • bankowość biznesowa: klienci, partnerzy, interesariusze instytucjonalni
  • bankowość detaliczna: klienci, partnerzy, Interesariusze instytucjonalni
  • ochrona zdrowia: pacjenci, placówki medyczne, interesariusze instytucjonalni

Interesariusze procesu decyzyjnego dla oceny podwójnej istotności

Rola Odpowiedzialność
Zarząd Przyjęcie wyników oceny podwójnej istotności Grupy PZU oraz metodyki jej przeprowadzenia.
Dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju Na podstawie zidentyfikowanych istotnych kwestii zrównoważonego rozwoju określono wnioski mające wpływ na kluczowe procesy operacyjne.

Ostateczne wyniki oceny podwójnej istotności wraz z ich konsekwencjami dla raportowania zostały przedstawione Zarządowi PZU. W ramach tego procesu zaktualizowano zbiór punktów danych i informacji wykorzystywanych w procesie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.

Wewnętrzni interesariusze W 2024 roku interesariusze wewnętrzni uczestniczyli we wstępnej ocenie podwójnej istotności, prowadzonej przez jednostkę odpowiedzialną za zrównoważony rozwój. Dostarczyli niezbędne dane oraz zweryfikowali wstępne wnioski i ich następstwa.

Grupa PZU zaangażowała przedstawicieli łańcucha wartości do oceny podwójnej istotności za pomocą badania ankietowego. Proces obejmował zapoznanie interesariuszy ze wstępnymi wynikami oceny oraz weryfikację wstępnych wyników oceny, uwzględniając wpływy, ryzyka i szanse w horyzoncie 1-5 lat, oraz ocenę zmiany istotności w perspektywie krótkoterminowej (<1 rok) i długoterminowej (>5 lat). Celem było walidowanie wyników, w tym potencjalne zidentyfikowanie dodatkowych istotnych tematów ESRS pominiętych na etapie oceny wstępnej i zebranie opinii interesariuszy dla dalszego doskonalenia oceny.

Grupa PZU skupiła się na zaangażowaniu ekspertów i niebezpośrednich przedstawicieli interesariuszy (np. firmy doradcze, stowarzyszenia). Takie podejście pozwala na pokrycie wielu grup klientów przez jednego interesariusza i potencjalnie ogranicza ryzyko braku pokrycia istotnych grup interesariuszy, których opinia mogłaby być niedoszacowana w przypadku bezpośredniego zaangażowania przedstawicieli interesariuszy (np. klientów, czy pracowników).

Grupa PZU przeprowadziła analizę wyników ankiety interesariuszy opierając się na precyzyjnym przypisaniu odpowiedzi oraz uwzględnieniu jakościowej oceny komentarzy. Proces przebiegał według następujących kroków:

Przypisanie odpowiedzi do elementów łańcucha wartości

Każdy interesariusz został przypisany do elementu łańcucha wartości, na który miał bezpośredni wpływ.

Analiza treści komentarzy była prowadzona w sposób jakościowy, uwzględniając zarówno ich treść, jak i kontekst. W wyniku tej analizy komentarze były kategoryzowane i dokonywano osądu uwzględnienia w ocenie podwójnej istotności.

Kwantyfikacja opinii

Odpowiedzi interesariuszy zostały przekształcone na wartości liczbowe w celu ułatwienia analizy:

  • Brak istotności (wynik 2) – dla opcji zmniejszenia istotności
  • Obecny wynik analizy – dla opcji pozostawienia zgodnie z hipotezą PZU
  • Zwiększenie istotności (wynik 4,5) – dla opcji zwiększenia istotności.

Powyższe wyniki stanowią średni wynik z ocen kwalifikujących temat do istotności, bądź jej braku. Oceny te odpowiadają opcjom w przekazanej ankiecie, gdzie użytkownik mógł wskazać istotność, bądź jej brak.

Obliczenie modyfikatora wyniku

Średnia wag odpowiedzi dla każdego tematu i elementu łańcucha wartości stanowiła wartość modyfikacji finalnej części oceny podwójnej istotności. Modyfikacja została uwzględniona na zasadzie średniej z oceny wstępnej i opinii interesariuszy, a końcowy wynik pomiędzy jeden a pięć zostawał uznany za istotny, jeżeli wynik istotności po zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej wynosił cztery lub pięć.

Ostateczne dostosowanie oceny

W wyniku dodania proponowanych modyfikacji i zaokrąglenia uzyskano końcową ocenę istotności, uwzględniającą zarówno opinie wyrażone w ankiecie, jak i argumenty z komentarzy.

Jednocześnie opinia interesariuszy została wykorzystana do oceny zmiany istotności tematów w czasie. Uczestnicy ankiety mieli możliwość wskazać czy istotność w krótkim lub długim horyzoncie czasowym spadnie, bądź się zwiększy odpowiednio modyfikując wyliczoną ocenę wpływu względem średniego horyzontu czasowego.

Procesy zarządzania ryzykami ESG są wpisane w szerszy proces zarządzania ryzykiem w Grupie PZU. Ryzyka ESG zostały zidentyfikowane również w procesie oceny podwójnej istotności. Wybrane ryzyka ESG są uwzględniane w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych, w procesie tworzenia produktów ubezpieczeniowych oraz w wybranych procesach oceny ryzyka klientów korporacyjnych.