Duży wzrost na wszystkich kluczowych rynkach, rekordowe wyniki przy wysokiej wypłacalności i rentowności oraz regularnej dywidendzie, nowa oferta kompleksowych usług, pozycja lidera zielonej transformacji na rynku finansowym w Polsce – to były najważniejsze cele wskazane w nowej Strategii Grupy PZU na najbliższe cztery lata, przedstawionej 25 marca 2021 roku.
Zwiększenie przychodów i udziałów w rynku - częściowo zrealizowano
Głównym celem strategicznym w obszarze rozwoju biznesu było zwiększenie sprzedaży Grupy PZU, mierzonej składką przypisaną brutto. Ambicja strategiczna do roku 2024 zakładała osiągnięcie poziomu 26 mld zł, co stanowiło wzrost o 10% w porównaniu do roku 2020, co zostało osiągnięte.
Założenia zakładały, że LINK4 odnotuje ponad 22% wzrost składki przypisanej brutto do 2024 roku, osiągnięty m.in. dzięki dalszej, konsekwentnej transformacji cyfrowej. Zakładano, że analityka stanie się źródłem wzrostu i oszczędności w procesach marketingu, sprzedaży, obsługi szkód oraz lepszego zarządzania klientami we wszystkich kanałach (omnikanałowość). Przewidywano, że przełoży się to na zwiększenie udziału LINK4 w rynku OC do ponad 6%, co w konsekwencji miało doprowadzić do wzrostu udziału w rynku ubezpieczeń majątkowych do około 3%. Cel nie został zrealizowany.
TUW PZUW odnotował zakładany wzrost składki przypisanej brutto o około 62% do około 1 mld zł w perspektywie 2024 roku. Zakładane wzrosty zostały osiągnięte dzięki m.in. efektywności operacyjnej i kosztowej. Wprowadzono również nowe produkty, w tym w obszarze cyberbezpieczeństwa.
Zgodnie z ambicjami strategicznymi, Bank Pekao i Alior Bank miały zwiększyć przychody ze współpracy ubezpieczeniowo-bankowej o około 200% w okresie trwania Strategii 2021-2024, w porównaniu do okresu trwania poprzedniej Strategii (2017-2020). Oznaczało to wzrost skumulowanej składki przypisanej brutto ze współpracy z bankami do poziomu około 3 mld zł. Zostało to osiągnięte dzięki wykorzystaniu potencjału bazy 22 mln unikalnych klientów oraz dostarczeniu im dostosowanej do ich potrzeb rozszerzonej, kompleksowej oferty ubezpieczeniowo-bankowej, uwzględniającej m.in. ubezpieczenia komunikacyjne, ochronne, kredytów, majątkowe, podróżne, leasingów i grupowe.
Budowa najbardziej kompleksowej oferty na rynku - zrealizowano
Grupa PZU rozszerzyła ofertę dla przedsiębiorców o usługi wspierające, takie jak pomoc w zarządzaniu ryzykiem poprzez usługi doradcze i wdrażanie nowoczesnych narzędzi, a także zapewnienie systemu IT zarządzającego flotami (obsługa ubezpieczeń, zarządzania ryzykiem flotowym, usługi doradcze, bieżące wsparcie prawne dla polskich flot międzynarodowych).
Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi i technologii Grupa PZU usprawniła zarządzanie relacjami z klientami. W tym celu wdrożono nowe środowiska analityczne, które automatyzowały i wspierały procesy decyzyjne. Wprowadzenie CRM Interakcyjnego usprawniło komunikację, co uczyniło procesy sprzedażowe bardziej efektywnymi. Zrealizowano również wspólne projekty CRM między PZU a bankami z Grupy PZU.
Stworzenie nowoczesnych ekosystemów biznesowych - zrealizowano
Celem było wdrożenie zintegrowanego ekosystemu pozapłacowych benefitów pracowniczych, obejmującego zestaw zaawansowanych narzędzi cyfrowych ułatwiających pracodawcom zarządzanie benefitami pozapłacowymi. System zapewnia dostęp do różnorodnych typów benefitów w jednym miejscu, co umożliwia oszczędność czasu, ujednolicenie procesów, większą wygodę korzystania z usług oraz obniżenie kosztów administracyjnych. Rozwiązanie oferuje nowe możliwości budowania relacji w oparciu o codzienne życie klientów. W ramach systemu klienci mieli uzyskać dostęp do atrakcyjnych produktów, takich jak PZU Sport oraz innych pakietów połączonych z usługami partnerów zewnętrznych.
Wdrożony, rozbudowany ekosystem zapewniający gruntowną pomoc, w którego skład wchodzi między innymi wsparcie przy zakupie lub sprzedaży samochodu, kontrola stanu technicznego pojazdu, ewentualne naprawy i pomoc prawna, zorganizowanie pomocy drogowej i samochodu zastępczego, udostępnienie historii napraw, dostęp do programów lojalnościowych i rabatów na usługi u partnerów Grupy. Wszystko to jest dostępne w jednym miejscu, za pośrednictwem bezpiecznych i przyjaznych dla użytkownika narzędzi cyfrowych. Nowa platforma dla kierowców jest dostępna dla każdego, w tym również dla osób nieposiadających ubezpieczenia.
Grupa PZU jest kompleksowym doradcą medycznym dzięki rewolucyjnemu podejściu do opieki zdrowotnej.
Model opiera się na:
- profilaktyce,
- cyfrowej obsłudze (z pomocą sztucznej inteligencji „AI”),
- kompleksowości usługi,
- Zintegrowanym Systemie Informacji,
- możliwości leczenia poza przychodnią.
Poza wdrożeniem nowego modelu, rozwinięto współpracę z systemem ochrony zdrowia, wewnętrzną integrację placówek medycznych i markę PZU Zdrowie.
W ramach obszaru zdrowia Grupa PZU wprowadziła i proponuje usługi z zakresu zdrowego odżywiania się i aktywności ruchowej, badań profilaktycznych oraz pełnej opieki medycznej – w formie ubezpieczeń, abonamentów lub jednorazowych płatnych świadczeń. System obejmuje telekonsultacje, zdalne monitorowanie stanu pacjentów oraz leczenie domowe, zapewniając jednocześnie wszystkim chętnym szybki bezpośredni dostęp do lekarzy w stale rozwijanej i integrowanej sieci własnych placówek PZU Zdrowie.
Rozwój zielonej oferty ubezpieczeniowej wspierającej zrównoważony rozwój - zrealizowano
Grupa PZU rozwijała zieloną ofertę ubezpieczeniową wspierającą transformację ekologiczną. Wprowadzono nową ofertę ubezpieczeniową dla urządzeń ekologicznych, takich jak kolektory słoneczne, pompy ciepła, instalacje fotowoltaiczne czy małe elektrownie wiatrowe. Grupa przeprowadziła również analizę możliwości rozwoju dostępnych programów produktowych (takich jak Ryzyko Eko czy audyty energetyczne) dla klientów podejmujących działania zmierzające do przejścia na zielone źródła energii.
Wprowadzenie zintegrowanego podejścia do wszystkich kanałów dystrybucji - zrealizowano
W celu usprawnienia kontaktów z klientami Grupa PZU wprowadziła rozwiązanie oparte na omnikanałowości. Polegało ono na rozwoju hybrydowych ścieżek obsługi w procesie obsługi i sprzedaży. Rozwiązanie to umożliwiło dalszą współpracę z partnerami e-commerce oraz rozszerzenie portfolio produktów w kanałach bankowych. Digitalizacja procesów sprzedażowych i posprzedażowych zapewniła wzrost ich efektywności oraz stworzyła nowy kanał do aktywizacji agentów.
Wdrożenie nowych technologii w procesie obsługi szkód i świadczeń - zrealizowano
Dzięki rozwojowi technologii, takich jak sztuczna inteligencja, robotyzacja i Big Data, proces obsługi szkód i świadczeń został zautomatyzowany. Zapewnia to szybką wypłatę odszkodowań lub świadczeń. Kompleksowa, sprawna i przyjazna obsługa wzmocniła pozycję PZU jako najbardziej wiarygodnego ubezpieczyciela na rynku.
Dalszy rozwój w krajach bałtyckich - zrealizowano
Grupa PZU koncentrowała się na dalszym rozwoju organicznym w krajach bałtyckich, jednocześnie stale monitorując rynek pod kątem potencjalnych celów akwizycyjnych. Celem strategicznym było utrzymanie 8% udziału składki przypisanej brutto z rynków zagranicznych w łącznym, rosnącym przypisie Grupy PZU.
Realizacja strategii 2021-2024 – głównie mierniki strategiczne
1. Przychody z ubezpieczeń brutto Grupy kapitałowej PZU
2. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej
3. Skorygowany zwrot z kapitału własnego (aROE %). Obliczany na bazie kapitału z wyłączeniem skumulowanego efektu zmiany stóp dyskonta do wyceny zobowiązań ubezpieczeniowych
4. Aktywa klientów zewnętrznych pod zarządzaniem TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI
Strategia zrównoważonego rozwoju Grupy PZU 2021 – 2024 - zrealizowane
Grupa PZU zakończyła realizację strategii ESG „Rozwój w równowadze” na lata 2021-2024, której kluczowe wskaźniki były integralną częścią strategii biznesowej „Potencjał i wzrost”. Wszystkie zakładane wyniki w obszarach środowiskowych, społecznych i zarządczych zostały osiągnięte.
W ramach dążenia do neutralności klimatycznej, Grupa PZU zredukowała emisję CO2 przez działania redukujące zużycie energii, zakup zielonej energii oraz rekompensatę emisji. W 2024 roku PZU i PZU Życie dokonały rekompensaty emisji CO2 z roku 2023 przez zakup certyfikowanych jednostek offsetowych CERs. W 2024 roku 100% energii elektrycznej wykorzystywanej w nieruchomościach, dla których PZU podpisało kompleksowe umowy z dostawcami energii pochodziło z odnawialnych źródeł energii.
W latach 2021-2024, PZU zwiększył swoje zaangażowanie w inwestycje wspierające transformację klimatyczno-energetyczną znacząco przekraczając zakładany poziom 500 mln zł. Na koniec 2024 roku wartość portfela inwestycji wyniosła 2 933 mln zł.
PZU ocenił 55% swoich największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych pod kątem czynników ESG, co pozwoliło na lepsze zrozumienie ryzyk związanych z ich działalnością. Autorskie metodyki oceny uwzględniają czynniki środowiskowe, społeczne i zarządcze. Dodatkowo w 2024 roku zostały rozszerzone o minimalne gwarancje uwzględnione w wymogach Taksonomii UE. Grupa PZU w 2024 roku zrealizowała szereg działań społecznych, które miały na celu poprawę bezpieczeństwa i promowanie zrównoważonego stylu życia. Jednym z kluczowych projektów była kampania edukacyjna dotycząca cyberbezpieczeństwa, która odpowiedziała na rekomendacje Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Kampania miała charakter prewencyjny i edukacyjny, dostarczając odbiorcom praktyczną wiedzę na temat przeciwdziałania zagrożeniom w przestrzeni cyfrowej. Kolejną inicjatywą była kampania „Nie gadaj, tylko się zbadaj”, która miała na celu zwiększenie świadomości korzyści płynących z regularnych badań profilaktycznych. Kampania ta odpowiadała na problem niskiego uczestnictwa Polaków w badaniach profilaktycznych, wynikający z postaw, przekonań oraz poziomu wiedzy. Kampania była wspierana przez Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Instytut Onkologii.
W ramach strategii well-beingowej #DobryStan, Grupa PZU promowała zdrowy styl życia i optymalny styl pracy wśród swoich pracowników. Program ten, przyjęty w 2021 roku, obejmował szereg działań mających na celu poprawę jakości życia pracowników. Organizowano warsztaty edukacyjne w formie stacjonarnej i on-line. Uczestnicy tych wydarzeń otrzymywali wiedzę i inspiracje dotyczące zdrowego odżywiania, profilaktyki zdrowia psychicznego oraz dbania o układ mięśniowoszkieletowy. W ramach programu #DobryStan, Grupa PZU wprowadziła również benefity czasowe, takie jak „Dwie godziny dla rodziny. Dla Człowieka” oraz „4 godziny na urodziny”, które pozwalają pracownikom zadbać o dobrostanowe aspekty w swoim życiu.
PZU w pełni zintegrował kryteria ESG w swoich procesach zakupowych. Kluczowym dokumentem określającym wymagania wobec dostawców jest „Kodeks postępowania i dobrych praktyk ESG Dostawców Grupy PZU.” W 2024 roku wymagania ESG zostały uwzględnione we wszystkich kluczowych procesach zakupowych.
Strategia ESG PZU i PZU Życie „Rozwój w równowadze” na lata 2021-2024
| Mierniki | 2022 | 2023 | 2024 | Wartość na 2024 | |
| Mierniki ESG uwzględnione w strategii biznesowej |
|||||
| Ocena pod kątem czynników ESG największych korporacyjnych klientów ubezpieczeniowych z sektorów wrażliwych na ryzyko ESG | 20% | 40% | 55% | 55% | |
| Wzrost obecnego zaangażowania w inwestycje wspierające transformację klimatyczno-energetyczną (łącznie w latach 2021-2024) | 716,7 mln zł | 2,645 mld zł | 2,933 mld zł | 500 mln zł | |
| Osiągnięcie do 2024 roku neutralności w zakresie emisji CO₂ z własnej działalności (zakres 1 i 2) | 81% energii elektrycznej pochodzącej z OZE (100% w nieruchomościach własnych) | 81% Energii elektrycznej pochodzącej z OZE (100% w nieruchomościach własnych) | 79% Energii elektrycznej pochodzącej z OZE (100% w nieruchomościach własnych) | 85% Energii elektrycznej pochodzącej z OZE (100% w nieruchomościach własnych) | 100% zakupionej energii elektrycznej w nieruchomościach własnych |
| 17 508 mg CO₂ (rekompensata za 2021) | 17 508 mg CO₂ (rekompensata za 2021) | 17 425 mg CO₂ (rekompensata za 2022) |
18 489 mg CO₂ (rekompensata za 2023) |
Rekompensata emisji CO₂, których nie można ograniczyć | |
| Ograniczenie emisji CO₂ ze źródeł własnych | 25,5% (metoda location-based) |
-23,1% (metoda location-based) |
-26,2% (metoda location-based) |
3% – 10% do 2024 roku względem 2019 roku | |
| Pozostałe mierniki strategii ESG |
|||||
| Ograniczenie zużycia energii elektrycznej | 15,8% | 13,6% | 9,0% | 3% – 10% do 2024 roku względem 2019 roku | |
| Ocena pod kątem czynników ESG inwestycji w sektorach wrażliwych na ryzyko ESG | 82% | 86% | 90% | 55% | |
| Rozwój oferty ubezpieczeniowej dla technologii wspierających transformację energetyczno-klimatyczną w Polsce (skumulowane) | 3 produkty | 3 produkty | 3 produkty; rozszerzenie istniejącego produktu | 1 produkt | |
| Mierniki | 2022 | 2023 | 2024 | Wartość na 2024 | |
| Mierniki ESG uwzględnione w strategii biznesowej |
|||||
| Liczba odbiorców działań społecznych z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważanego stylu życia (odbiorcy działań w danym roku) | 12,2 mln | 14,7 mln | 15 mln | 15 mln | |
| Odsetek pracowników objętych programem w zakresie dobrostanu (well-being) (łącznie wszyscy odbiorcy działań w latach 2021- 2024) | 39% | 55,7% | 70,3% | 70% | |
| Pozostałe mierniki strategii ESG |
|||||
| Rozwój oferty produktowej uwzględniającej elementy zaangażowania społecznego |
>54 000 wystawionych polis Bezpłatne ubezpieczenie OC dla obywateli Ukrainy | 2 006 polis PZU DOM w ramach programu Karta Dużej Rodziny |
5 017 udzielonych zniżek w ramach programu Karta Dużej Rodziny |
Rozwój oferty | |
| Procentowy udział pracowników klientów korporacyjnych objętych działaniami prewencyjnymi wpływającymi na ich zdrowie i bezpieczeństwo (odbiorcy działań w danym roku ) | 13,1% | 12,9% | 12,5% | 10% | |
| Liczba odbiorców działań partnerstwa branżowego na rzecz edukacji ubezpieczeniowej (łącznie wszyscy odbiorcy działań w latach 2021- 2024) | 409 135 | 56 951 |
66 500 łącznie w 2021-2024: 529 586) |
100 000 | |
| Rozwój wolontariatu pracowniczego | Liczba godzin przeznaczonych na wolontariat (łącznie w latach 2021-2024) | 75 865 | 14 593 |
10 618 łącznie w 2021-2024: 113 255 |
50 000 |
| Liczba beneficjentów (łącznie w latach 2021-2024) | 457 500 | 153 555 |
11 163 łącznie w 2021-2024: 661 641 |
200 000 | |
| Mierniki | 2022 | 2023 | 2024 | Wartość na 2024 | |
| Mierniki ESG uwzględnione w strategii biznesowej |
|||||
| Uwzględnienie celów ESG w celach strategicznych Spółki i przekazanie ich do realizacji przez Wyższą Kadrę Kierowniczą | 30 celów ESG (zrealizowanych) | 36 celów ESG (zrealizowanych) | 46 celów ESG (zrealizowanych) | Uwzględnienie celów ESG w celach strategicznych i przekazanie ich do realizacji przez WKK | |
| Włączenie wymagań ESG w kluczowe procesy zakupowe | 46% | 53% | 100% | 70% | |
| Pozostałe mierniki strategii ESG |
|||||
| Odsetek pracowników objętych programem z zakresu współpracy międzypokoleniowej (łącznie wszyscy uczestnicy szkoleń w latach 2021- 2024) | 14% | 30% | 73% | 60% | |
| Odsetek pracowników uczestniczących w kompleksowym programie edukacyjnym z zakresu zrównoważonego rozwoju (łącznie wszyscy uczestnicy szkoleń w latach 2021-2024) | 11% | 32% | 69% | 60% | |
| Ocena dostawców o statusie kluczowy pod kątem ryzyka ESG Przeprowadzanie segmentacji dostawców | 55% | 100% | 100% | 60% | |
| Przystąpienie do nowych inicjatyw / organizacji / partnerstw – promujących zrównoważony rozwój | 5 (od 2021) |
7 (od 2021) |
7 (od 2021) |
3 | |