Rok 2025 będzie pierwszym rokiem obecnej Strategii. W perspektywie krótkoterminowej (obecnej) i średnioterminowej (kontynuacji strategii) zidentyfikowano głównie kwestie związane z efektywnością operacyjną i cyfryzacją, które będą miały istotne znaczenia dla dalszej budowy wartości Grupy PZU. W perspektywie długoterminowej kluczowe będzie dostosowanie się do trendów demograficznych i zmian klimatycznych.

Perspektywa krótkoterminowa i średnioterminowa

Wzrost efektywności i synergii w Grupie wypracowane poprzez uporządkowanie aktywów bankowych, optymalizację i zwiększenie efektywności wewnątrz Grupy PZU oraz synergii pomiędzy PZU a spółkami zależnymi (LINK4, PZU Zdrowie). Wzmocnienie sprawności operacyjnej dzięki dostosowaniu modelu operacyjnego by koncentrować się na kliencie i jego potrzebach.

Wzrost inwestycji w rynek zdrowotny oraz cyfryzację stanowi kluczowy element modernizacji sektora ochrony zdrowia, odpowiadając na rosnące potrzeby społeczne oraz technologiczne wyzwania współczesności. Wobec tego Grupa PZU przeznaczy 1 mld zł na inwestycje w zdrowie oraz osiągnie wzrost liczby klientów mojePZU do 8 mln dzięki ucyfrowieniu modelu obsługi.

To kluczowe kierunki dla zapewnienia stabilności społecznej i gospodarczej w obliczu globalnych wyzwań. Grupa zakłada podwojenie inwestycji w zieloną transformację oraz osiągniecie poziomu 15 mln osób objętych działaniami z zakresu odpowiedzialności społecznej każdego roku.

Perspektywa długoterminowa - szanse

Perspektywa wzrostu biznesu związana z zielonym finansowaniem, szczególnie w segmencie klientów korporacyjnych. Szansę tę dodatkowo wzmacnia duże zapotrzebowanie na transformację energetyczną w Polsce, której koszt szacowany jest na około 300 mld EUR do 2030 roku, oraz środki z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Ubezpieczyciele podejmują działania w zakresie wdrażania nowoczesnych technologii. Około 75% instytucji już rozpoczęło próby ich implementacji. Obecnie branża najczęściej inwestuje w sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe, które znajdują zastosowanie m.in. w personalizacji ofert, optymalizacji procesów decyzyjnych oraz analizie ryzyka. Wzrost wykorzystania tych rozwiązań technologicznych może przyczynić się do lepszego dopasowania ofert.

W ciągu ostatnich dwóch lat 80% ubezpieczycieli zwiększyło inwestycje w rozwój technologiczny. Zakłady ubezpieczeń konsekwentnie wdrażają nowoczesne rozwiązania i narzędzia cyfrowe. Technologie takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, automatyzacja, chatboty i voiceboty wspierają sektor w dostosowywaniu się do dynamicznych warunków rynkowych oraz rosnących oczekiwań klientów. Jednak potencjał pełnego wykorzystania tych technologii może być ograniczony np. przez regulacje dotyczące stosowania sztucznej inteligencji w branży ubezpieczeniowej.

Wzrost liczby osób zamożnych w Polsce pozostaje zauważalnym trendem od wielu lat. Pomimo podwyższenia progu podatkowego, liczba osób osiągających roczne dochody powyżej 120 tys. zł nadal rośnie. W 2023 roku niemal dwukrotnie wzrosła liczba podatników zarabiających brutto ponad 120 tys. zł rocznie.

Relatywnie niska penetracja ubezpieczeń na życie i majątkowych w Polsce w porównaniu z krajami Europy Zachodniej może wskazywać na potencjał szybszego wzrostu tego sektora w stosunku do dynamiki PKB. Prognozy dla rynku ubezpieczeń potwierdzają ten trend, przewidując wzrost o 4-5 p.p. powyżej tempa wzrostu PKB powiększonego o inflację

Wśród czynników, które w dłuższej perspektywie będą kształtować działalność Grupy PZU, szczególną wagę mają trendy demograficzne, w tym starzejące się społeczeństwo, wskaźniki śmiertelności, zachorowalności, zwłaszcza na choroby cywilizacyjne, oraz dzietność. Wraz z malejącą liczbą ludności oraz rosnącym odsetkiem osób starszych, zwiększa się zapotrzebowanie na usługi zdrowotne, długoterminową opiekę nad seniorami oraz na produkty finansowe dostosowane do potrzeb starzejącej się populacji. Starzenie się społeczeństwa jest zjawiskiem o wysokim prawdopodobieństwie, jednak nie stanowi ono odrębnego czynnika, który w krótkim okresie (do 2027 roku) znacząco wpłynie na szanse rozwojowe rynku ubezpieczeń w Polsce. Natomiast rynek zdrowotny w Polsce jest obszarem o dużym potencjale rozwoju. Do 2028 tempo wzrostu rynku prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych wyniesie średniorocznie około 8,6% dla dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych oraz 8,4% dla abonamentów. Natomiast rynek usług opartych na modelu fee-for-service będzie rósł w tempie średniorocznie wynoszącym 8,3%.

Perspektywa długoterminowa - ryzyka

W ciągu ostatnich 40 lat straty poniesione w Polsce w wyniku zmian klimatycznych oszacowano na 16 mld EUR (około 70 mld zł). Zmiany klimatyczne stanowią poważne wyzwanie dla sektora ubezpieczeń. W najbliższych latach istnieje prawdopodobieństwo częstszych powodzi, ekstremalnych susz oraz innych zjawisk klimatycznych, co może wpłynąć na wzrost zainteresowania ubezpieczeniami ochrony mienia. Szacowana wartość odszkodowań wypłaconych przez PZU z tytułu powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 roku, wynosi około 500 mln zł.

Rynek ubezpieczeń w Polsce jest kształtowany przez liczne regulacje, które przyczyniają się do wzrostu kosztów operacyjnych. Przykładem jest wprowadzenie MSSF 17, które zmienia sposób raportowania rezerw ubezpieczeniowych. Choć zmiana ta zwiększa przejrzystość finansową, wiąże się z koniecznością m.in. inwestycji w systemy informatyczne oraz dostosowania procedur operacyjnych. Dyrektywa Solvency II wprowadza wymagania kapitałowe, które mogą wywierać dodatkową presję na płynność finansową towarzystw ubezpieczeniowych. Rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) w zakresie zarządzania ryzykiem mogą wiązać się z koniecznością alokacji dodatkowych zasobów oraz wdrożenia nowych procesów, co prowadzi do wzrostu kosztów operacyjnych. Ponadto, rosnące wymogi dotyczące aspektów ESG oraz wprowadzenie dyrektywy CSRD obligują przedsiębiorstwa do zwiększenia inwestycji w obszar raportowania działań związanych z odpowiedzialnością społeczną i środowiskową. Ponadto, regulacje prokonsumenckie, takie jak Retail Investment Strategy (RIS) dotycząca dystrybucji produktów inwestycyjnych, będą miały istotny wpływ na sektor ubezpieczeń. Zgodnie z nowymi przepisami UE, klienci będą zachęcani do zakupu najtańszych produktów, co nie zawsze będzie odpowiadać ich potrzebom. Przepisy te, m.in. zakaz wypłaty prowizji i ograniczenie kosztów w produktach inwestycyjnych, utrudnią polskim ubezpieczycielom oferowanie produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych. W efekcie może to wpłynąć na spadek konkurencyjności polskiego rynku ubezpieczeń, szczególnie w obszarze produktów inwestycyjnych.

Globalne zmiany klimatyczne oraz rosnące koszty katastrof naturalnych mają istotny wpływ na rynek ubezpieczeń – zarówno ze strony szans (jak wskazano w sekcji powyżej), jak i ze strony zagrożeń, m.in. prowadząc do wzrostu kosztów reasekuracji. Zwiększona liczba i intensywność zdarzeń ekstremalnych, takich jak powodzie czy susze, podnoszą ryzyko dla firm ubezpieczeniowych, zmuszając je do zawierania droższych umów reasekuracyjnych. W 2024 roku globalne straty spowodowane przez katastrofy naturalne wyniosły 320 miliardów dolarów, z czego 140 miliardów dolarów stanowiły straty ubezpieczone. Natomiast w Europie jedynie około 25% strat spowodowanych katastrofami klimatycznymi jest pokrywanych przez ubezpieczenia, co wskazuje na znaczącą lukę w ochronie finansowej.

Postępująca cyfryzacja, rozwój Internetu oraz technologii chmurowych przyniosły nowe wyzwanie dla rynku ubezpieczeniowego w postaci cyberzagrożeń. Ryzyko związane z cyberbezpieczeństwem jest obecnie najszybciej rosnącym w ramach luki ubezpieczeniowej, a dostępne produkty ubezpieczeniowe obejmują jedynie niewielką część tego rodzaju ryzyk. Przykładowo ransomware stanowi istotne zagrożenie dla firm w Polsce – tylko do 2024 r. co piąte przedsiębiorstwo doświadczyło ataku, z czego 40% zdecydowało się na zapłacenie okupu. Mimo to jedynie 14% firm udało się w pełni odzyskać utracone dane. Bezpieczeństwo danych przechowywanych w chmurze stanowi rosnące wyzwanie – aż 82% incydentów naruszenia danych dotyczyło informacji zgromadzonych w środowiskach chmurowych.