Grupa PZU stworzyła największą geograficznie sieć sprzedaży w Polsce. Zapewnia klientom kompleksową ofertę produktów dzięki synergiom w ramach Grupy PZU z wykorzystaniem różnorodnych kanałów dystrybucji. Dzięki temu klienci mają łatwy i wygodny dostęp do produktów i usług finansowych. Grupa zapewnia również wysoką jakość obsługi, podnosząc kwalifikacje sprzedawców i wyposażając ich w nowoczesne narzędzia, usuwając bariery.
Produkty ubezpieczeniowe
PZU posiada największą sieć sprzedażowo-obsługową. Na koniec 2024 roku obejmowała ona 408 placówek na terenie kraju, w tym 188 w małych miejscowościach oraz agentów na wyłączność, multiagencje, brokerów ubezpieczeniowych, a także zdalne kanały dystrybucji.
W 2024 roku sieć dystrybucji Grupy PZU obejmowała:
w Polsce własna sieć agencyjna PZU składała się z 7,9 tys. agentów na wyłączność i agencji. Przez kanał agencyjny prowadzona jest sprzedaż głównie w segmencie klienta masowego,
ze szczególnym uwzględnieniem ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych oraz ubezpieczeń indywidualnych (ubezpieczeń na życie). LINK4 współpracował z 774 partnerami bezpośrednio. W krajach bałtyckich sieć agencyjna Grupy składała się z 545 agentów, podczas gdy w Ukrainie było to 188 agentów;
na polskim rynku ubezpieczeń z Grupą PZU współpracuje ponad 4,2 tys. multiagencji. Realizują one głównie sprzedaż dla klienta masowego (w tym kanale sprzedawane są wszystkie rodzaje ubezpieczeń, a w szczególności komunikacyjne i majątkowe) oraz indywidualne ubezpieczenia na życie. LINK4 współpracował z 61 agregatorami, natomiast w krajach bałtyckich spółki z Grupy współpracowały z 15 multiagencjami, a w Ukrainie z 18;
Grupa w Polsce, a w szczególności Pion Klienta Korporacyjnego PZU, współpracował z ponad 1 tys. brokerów ubezpieczeniowych. W krajach bałtyckich, gdzie kanał brokerski jest jednym z głównych kanałów dystrybucji ubezpieczeń, spółki z Grupy współpracowały z 455 brokerami a w Ukrainie z 37 brokerami;
w zakresie ubezpieczeń w 2024 roku, PZU współpracował z ośmioma bankami oraz z jedenastoma partnerami strategicznymi, PZU Życie z sześcioma bankami oraz jednym partnerem, TUW PZUW z dwoma bankami i ośmioma partnerami strategicznymi. LINK4 współpracował z pięcioma bankami w różnych modelach dystrybucji ubezpieczeń głównie komunikacyjnych oraz ośmioma partnerami strategicznymi. W krajach bałtyckich współpraca obejmowała pięć banków i dziewięciu partnerów strategicznych, a w Ukrainie jedenaście banków;
sprzedaż ubezpieczeń majątkowych przez ten kanał prowadzona jest w szczególności przez LINK4 i obejmuje współpracę z porównywarkami, stronę www oraz call center. Do tego kanału zalicza się również infolinia sprzedażowa PZU oraz mojePZU.
Sieć dystrybucji
Odziały i biura agencyjne
Duża część klientów PZU preferuje bezpośrednią obsługę w oddziale oraz przez agenta i w jego biurze.
Sieć wystandaryzowanych oddziałów PZU jest równomiernie rozłożona na terenie całej Polski w starannie wyselekcjonowanych lokalizacjach. Oddziały PZU to jedyny kanał dystrybucji zapewniający w każdej placówce kompleksową sprzedaż i obsługę posprzedażową ubezpieczeń majątkowych, życiowych, emerytalnych oraz produktów inwestycyjnych Grupy PZU. Oferta w oddziałach PZU skierowana jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw (MSP).
PZU kontynuuje rozwój profesjonalnej sieci sprzedaży agencyjnej. Biura agentów to przejrzysta i nowoczesna aranżacja przestrzeni oraz jakość obsługi doceniana przez miliony klientów. PZU pracuje nad przygotowaniem nowego standardu wizualizacji dla Placówek, który będzie łączył w sobie nowoczesność i funkcjonalność. Stale prowadzone są prace nad profesjonalizacją sieci i podnoszeniem jakości obsługi klienta poprzez atrakcyjne szkolenia i warsztaty. Agenci aktywnie korzystają z nowoczesnych systemów CRM i obsługi zdalnej jak mojePZU. Większość agentów, którzy prowadzą biura, oferuje doradztwo w zakresie ubezpieczeń majątku, życia i zdrowia klientów. Zapewniają im kompleksową obsługę w ramach oferty produktowej całej Grupy PZU.
PZU udziela wsparcia agentom poprzez rozwój i promocję ich obecności w Internecie w związku z dużym zainteresowaniem klientów poszukiwaniem kontaktu z doradcą ubezpieczeniowym tą właśnie drogą. Stale rozwijany jest serwis www.agentpzu.pl, strony www agentów w domenie agentpzu.pl, udzielane również jest wsparcie poprzez zarządzanie wizytówkami Google placówek agencyjnych oraz współprowadzenie profesjonalnych profilów agentów na Facebooku.
W 2024 roku kontynuowano rozpoczęte w 2023 roku działania rekrutacyjne oraz wdrożeniowe dla agentów w nowym modelu. Sprzedawcy chcący nawiązać współpracę z PZU mogą otrzymać pełne wsparcie – dodatkowe wynagrodzenie za sprzedaż w okresie pierwszych 12 miesięcy wdrożenia do pracy oraz bazę klientów. Agenci, oprócz standardowych szkoleń stacjonarnych mogą poszerzać wiedzę dzięki webinarom czy e-learningom. Na koniec grudnia 2024 roku sieć agencyjna liczyła 4 292 Agentów Wyłącznych oraz 3 256 OFWCA.
Agenci Wyłączni współpracują z PZU w dwóch modelach – jako agenci terenowi oraz biurowi, którzy wypełniają ścisłe standardy obsługi klienta. W 2024 roku PZU po raz kolejny zdobył tytuł „Najlepszego Ubezpieczyciela w Polsce”, gdzie oceniana była kategoria: Najlepsza Obsługa w Placówce.
Liczba biur agentów wyłącznych w na koniec 2024 roku wynosiła 1 346. Podnoszenie profesjonalizmu i jakości obsługi klienta w biurach agentów, a także zwiększenie ich fizycznej obecności w terenie to priorytety rozwoju sieci. Szkolenia ze standardów jakości obsługi, pomoc merytoryczna zespołów sprzedaży, a także wsparcie finansowe od PZU.
Sieć Agentów Wyłącznych PZU Życie
W 2024 roku PZU Życie kontynuował rozwój sieci Agentów Wyłącznych PZU Życie przez podnoszenie standardów obsługi klienta oraz wdrażanie nowych produktów. Celem tych działań jest przede wszystkim wysoka jakość i dostępność produktów oraz usług dla klienta.
W 2024 kontynuowana była działalność Klubu MDRT.PZU – programu mentoringowego, którego celem jest wsparcie sprzedawców w realizacji celów sprzedażowych umożliwiających wstąpienie do Million Dollar Round Table (MDRT), organizacji skupiającej 1% najlepszych na świecie agentów i doradców finansowych. W ramach programu realizowane są działania rozwojowe podnoszące umiejętności sprzedażowe uczestników oraz kompetencje organizacji i zarządzania własną pracą.
Infolinia sprzedażowa w PZU
Biuro Sprzedaży Zdalnej koncentruje swoje działania wokół rozwoju sprzedaży przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości i jak najwyższych standardów obsługi klientów. W tym celu podnoszone są kompetencje sprzedawców infolinii, również w zakresie aktualnych preferencji klientów oraz trendów rynkowych. W minionym roku wszyscy członkowie zespołu uczestniczyli m.in. w szkoleniu, którego celem był wzrost świadomości i odpowiedzialności za realizację wytycznych związanych z ESG.
O wysokich kompetencjach członków zespołu świadczą otrzymywane nagrody, m.in.: I miejsce w kategorii Sprzedaż i retencja oraz wyróżnienie w kategorii Najlepszy Trener w ogólnopolskim konkursie Polish Contact Center Awards.
W kanale sprzedaży Direct, poza ubezpieczeniami skierowanymi do klienta indywidualnego, dostępna jest także oferta dla firm z sektora MŚP. Konsultanci wyspecjalizowani w obsłudze klienta firmowego, posiadają w zakresie swoich kompetencji m.in. ubezpieczenie mienia firmy, sprzętu elektronicznego czy odpowiedzialności cywilnej. Od połowy 2024 roku klienci zainteresowani takim ubezpieczeniem, mogą skorzystać także z zaprojektowanego na ich potrzeby kreatora ubezpieczeń na stronie pzu.pl. Dzięki temu ochrona majątku firmowego w PZU stała się jeszcze bardziej dostępna, a poznanie wstępnej oferty – maksymalnie uproszczone.
W minionym roku rozpoczęły się prace nad wdrożeniem narzędzi wspierających konsultantów, opartych na technologii sztucznej inteligencji. Rozwiązania te mają na celu skrócenie czasu wyszukiwania informacji i tym samym przyśpieszenie realizacji zapytań od klientów.
Działania i inicjatywy prowadzone w Biurze Sprzedaży Zdalnej znajdują swoje odzwierciedlenie w wynikach badania satysfakcji klienta. W 2024 roku 95% klientów pozytywnie oceniło wiedzę i kompetencje konsultantów infolinii. Podobny odsetek klientów pozytywnie ocenił zaangażowanie oraz chęć niesienia pomocy w rozmowie na temat zakupu ubezpieczenia. Z kolei ogólne zadowolenie z procesu zakupowego wyraża aż 96% klientów.
mojePZU
Uruchomiony w 2018 roku kanał obsługowo-sprzedażowy, który rozwijamy wsłuchując się w potrzeby klientów i obserwując trendy rynku. mojePZU łączy w sobie udogodnienia nowoczesnego, intuicyjnego rozwiązania z cennymi wartościami, które są wyróżnikami PZU od wielu lat. mojePZU to najbardziej rozbudowana platforma na polskim rynku ubezpieczeniowym dostępna w wersji komputerowej oraz jako aplikacja mobilna mojePZU mobile.
Liczba użytkowników stale rośnie – z mojePZU w 2024 roku korzystało ponad 4,9 mln klientów, z czego 61% używa do tego aplikacji.
mojePZU to przestrzeń do rozwoju i utrzymania relacji z klientem w świecie cyfrowym, oferująca liczne funkcjonalności i wzmacniająca omnikanałowość. Klienci mogą m.in.: kupić nowe produkty, wznowić dotychczasową polisę, zapoznać się ze szczegółami oferty otrzymanej od sprzedawcy, zobaczyć szczegóły swoich polis, zgłosić szkodę i sprawdzić jej status czy realizować liczne procesy obsługowe, np. zwrot nadwyżki czy zbycie pojazdu.
Dużą popularnością cieszą się usługi medyczne, m.in. odebranie e-recepty, umówienie badań czy wizyty u lekarza. Dodatkowo użytkownicy mogą inwestować oszczędności, a w aplikacji korzystać z pakietu sportowo-rekreacyjnego PZU Sport.
mojePZU jest stale rozwijane i uzupełniane o kolejne funkcjonalności i usługi. Automatyzacja procesów obsługi przekłada się na oszczędność czasu klientów, a digitalizacja korespondencji to mniejsze zużycie papieru.
W 2024 rok mojePZU w zostało laureatem w konkursie organizowanym przez Instytucję Roku, w kategorii „Najlepszy zdalny proces zawarcia polisy turystycznej”.
Współpraca z bankami w obszarze dystrybucji
Działalność PZU w obszarze bancassurance i assurbanking opiera się na współpracy z bankami z Grupy PZU: Alior Bankiem (w Grupie PZU od 2015 roku) i Bankiem Pekao w (w Grupie PZU od 2017 roku) oraz dystrybucji produktów ubezpieczeniowych bancassurance przez banki spoza Grupy.
Na koniec 2024 roku 7,6 tys. doradców bankowych (4,4 tys. w Banku Pekao oraz 3,2 tys. w Alior Banku) posiadało wpis do Rejestru Agentów Ubezpieczeniowych. Nadrzędnym celem współpracy jest dotarcie do jak największej liczby klientów za pomocą wielu kanałów dystrybucji i zapewnianie ochrony ubezpieczeniowej klientom banków. W strategii Grupy PZU na lata 2025-2027 postawiono na dalsze wzmacnianie relacji z bankami z Grupy oraz partnerski rozwój współpracy z szerszym rynkiem bankowym.
Aktywna współpraca z Bankiem Pekao i Alior Bankiem pozwala konsekwentnie rozszerzać ofertę i skalę sprzedaży produktów ubezpieczeniowych powiązanych z produktami bankowymi, w tym ubezpieczeń do pożyczki gotówkowej i kredytów hipotecznych oraz produktów niepowiązanych tj. ubezpieczeń komunikacyjnych, podróżnych oraz nieruchomości.
W obszarze bancassurance współpraca z Bankiem Pekao i Alior Bankiem obejmuje sprzedaż następujących produktów:
z Bankiem Pekao:
- ubezpieczenia majątkowe oraz na życie do kredytu hipotecznego, pożyczki gotówkowej, ROR oraz kart kredytowych;
- produkty inwestycyjne;
- ubezpieczenia podróżne;
- ubezpieczenia komunikacyjne;
z Alior Bankiem:
- ubezpieczenia majątkowe oraz na życie dla kredytobiorców gotówkowych oraz hipotecznych;
- produkty inwestycyjne;
- ubezpieczenia podróżne;
- ubezpieczenia NNW z pakietem zdrowotnym.
W obszarze ubezpieczeń ochronnych trwały intensywne prace nad dostosowaniem produktów i procesów do wymagań znowelizowanej Rekomendacji U, której zapisy weszły w życie 1 lipca 2024 roku. Do końca czerwca przygotowano i wdrożono zmiany w kluczowych produktach ubezpieczeniowych dystrybuowanych przez banki. Najistotniejsze zmiany polegały na dodaniu nowych ryzyk co wpłynęło na zwiększenie wartości dla klienta.
W 2024 roku PZU Życie kontynuował współpracę z bankami Grupy: Bankiem Pekao oraz Alior Bankiem jak i VeloBank w zakresie sprzedaży produktów typu unit-linked oraz produktów z gwarantowaną sumą ubezpieczenia (SPE).
Dzięki współpracy z tymi bankami w 2024 roku kontynuowany był wysoki poziom sprzedaży produktów typu SPE, wykorzystujących potencjał wysokich stóp procentowych, oraz obserwowany był istotny wzrost sprzedaży produktów inwestycyjnych typu unit-linked.
W związku z obowiązywaniem od 1 kwietnia 2024 roku Rekomendacji KNF dla zakładów ubezpieczeń dotyczących oceny odpowiedniości ubezpieczenia na życie z elementem inwestycyjnym, procesy dystrybucji produktów unit-linked dostosowane zostały do nowych wymogów.
Współpraca z bankami pozwala konsekwentnie rozszerzać ofertę i skalę sprzedaży produktów ubezpieczeniowych powiązanych z produktami bankowymi, w tym ubezpieczeń do pożyczki gotówkowej i kredytów hipotecznych oraz produktów niepowiązanych tj. ubezpieczeń komunikacyjnych, podróżnych oraz nieruchomości.
PZU jest jednym z największych zewnętrznych partnerów Banku Pekao pozyskujących nowych klientów dla banku w procesie sprzedaży ROR za pośrednictwem aplikacji banku Pekao360.
W 2024 roku PZU zwiększyło skalę sprzedaży i rozszerzyło sieć sprzedaży produktów bankowych. Kontynuowano sprzedaż end-to-end konta indywidualnego w kanale zdalnym (telefonicznie) i stacjonarnym (oddziały i agencje) oraz leadowanie na produkty kredytowe.
Wdrożono pilotażowo sprzedaż end-to-end pożyczki gotówkowej dla obecnych klientów banku w Call Center PZU.
Zakończono prace technologiczne w zakresie dostosowania aplikacji sprzedażowej Pekao360 dla Agentów Wyłącznych PZU.
Do sprzedaży produktów bankowych w 3Q 2024 roku wdrożeni zostali Agenci Wyłączni.
Przeprowadzono integrację Service Desków PZU i Pekao pozwalającą na przekazywanie zgłoszeń dotyczących aplikacji banku z kanałów dystrybucji PZU.
Partnerstwa strategiczne
Grupa PZU dąży do stworzenia ekosystemu, w którym nadrzędnym celem będzie umiejętne zarządzanie relacjami z klientem przez oferowanie mu rozwiązań we wszystkich dostępnych dla niego miejscach. Wpływa to na intensyfikację działań w obszarze partnerstw strategicznych z firmami działającymi na rynku polskim, m.in. operatorami telekomunikacyjnymi, zakładami energetycznymi, sieciami handlowymi i liniami lotniczymi w zakresie wspólnego oferowania ubezpieczeń majątkowych i życiowych klientom tych instytucji
W ramach partnerstw strategicznych PZU oferuje szereg ubezpieczeń dla klientów partnerów biznesowych m.in.:
- ubezpieczenie sprzętów elektronicznych oraz ubezpieczenie telefonów;
- ubezpieczenie assistance zapewniające usługi wyspecjalizowanych fachowców, m.in. elektryka, hydraulika, serwisanta sprzętu RTV/AGD, którzy pomogą w razie niespodziewanej awarii w domu;
- ubezpieczenie instalacji fotowoltaicznych;
- ubezpieczenia podróżne.
W 2024 roku PZU współpracował z 11 partnerami strategicznymi. Są to liderzy w swoich branżach i posiadają bazy klientów, które dają możliwość rozbudowania oferty PZU o kolejne, innowacyjne produkty skierowane do tych klientów. Na przykład we współpracy z firmami z branży energetycznej PZU oferuje usługi assistance – pomoc elektryka lub hydraulika a także assistance zdrowotny.
Produkty zdrowotne
Produkty zdrowotne – w formie ubezpieczeń na życie i zdrowie oraz majątkowych, a także produktów pozaubezpieczeniowych – dystrybuowane są przez wszystkie kanały sprzedaży Grupy PZU, m.in. sieć korporacyjną i agencyjną PZU i PZU Życie oraz sieć sprzedaży PZU Zdrowie.
Pandemia COVID-19 wpłynęła również na wzrost sprzedaży w kanale cyfrowym, mojePZU. Za jego pośrednictwem można kupić nową ofertę pakietów profilaktycznych i indywidualnych abonamentów medycznych, a także pojedyncze konsultacje medyczne realizowane zarówno w formie telekonsultacji, jak i stacjonarnie.
Sieć dystrybucji produktów zdrowotnych
Kanały kontaktu (poza placówkami)
Całodobową infolinię medyczną PZU Zdrowie – 801 405 905 lub 22 505 15 48
Aplikację mobilną / portal samoobsługowy mojePZU z dostępnymi kalendarzami placówek
Rozwój skali działalności PZU Zdrowie
Udogodnienia dla pacjentów korzystających z opieki medycznej PZU Zdrowie
Produkty inwestycyjne
TFI PZU pozyskuje aktywa pod zarządzanie w ramach czterech modeli biznesowych:
pozyskiwanie środków w ramach wzmacniania pozycji na rynku emerytalnym w ramach PPE i PPK, których aktywa przekroczyły łącznie 15,9 mln zł; w 2024 roku pozyskano dodatkowe aktywa na poziomie 88 mln zł z transferów w wyniku przejęć programów PPE;
współpraca z podmiotami zewnętrznymi, takimi jak banki, domy maklerskie, ubezpieczyciele oraz firmy niezależnego doradztwa finansowego (IFA’s), które dystrybuują fundusze TFI PZU klientom detalicznym i instytucjonalnym. Model dystrybucji zewnętrznej został uruchomiony w 2011 roku i dynamicznie rozwija swój zakres przez pozyskanie nowych partnerów w kanałach tradycyjnych i zdalnych. Na koniec 2024 roku w tym kanale TFI PZU współpracowało z 19 instytucjami;
wykorzystanie własnych i partnerskich sieci powiązanych z PZU – sieć oddziałów ubezpieczeniowych PZU, banki wchodzące w skład Grupy PZU (Bank Pekao i Alior Bank) oraz własna sieć sprzedaży TFI PZU;
najmłodszy model dystrybucji, to uruchomiona w 2018 roku platforma internetowa inPZU wraz z pierwszym w Polsce parasolem funduszy indeksowych, w którego skład na koniec 2024 roku wchodziło 22 klasy aktywów.
inPZU
Internetowy serwis inPZU.pl uruchomiony w 2018 roku umożliwia klientom samodzielne inwestowanie w pierwsze w Polsce w pełni autorskie fundusze indeksowe, fundusze aktywnie zarządzane oraz produkty emerytalne IKE i IKZE.
Platforma jest dostępna przez całą dobę, zarówno w wersji desktopowej jak i na dowolnym urządzeniu mobilnym, a od 2020 roku dostępna jest również jej wersja angielskojęzyczna. W serwisie inPZU można porównać fundusze, definiować cele inwestycyjne i je personalizować. inPZU pozwala również wyszukać fundusze i gotowe portfele modelowe, a także opłacić zlecenie online. Z platformy mogą korzystać klienci indywidualni i instytucjonalni. Jest to atrakcyjne narzędzie zarówno dla zaawansowanych inwestorów, jak i osób, które dopiero zaczynają inwestować swoje oszczędności.
TFI PZU udostępnia infolinię do obsługi klientów, uczestników, dystrybutorów funduszy TFI PZU i Pracodawców. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w dni robocze, a liczba przeprowadzonych rozmów na infolinii w 2024roku sięgnęła około 200 tys. rozmów.
Zakres informacji udzielany przez Konsultanta na infolinii jest uzależniony od poziomu identyfikacji osoby dzwoniącej. Klienci mogą otrzymać informacje ogólnodostępne dotyczące Funduszy czy zasad uczestnictwa w Funduszach. Informacje związane z obsługą rejestru danego uczestnika mogą być udzielane po identyfikacji dokonanej przez Konsultanta (Konsultant dokonuje autoryzacji Uczestnika poprzez weryfikację w trakcie rozmowy wybranych kompletów danych zapisanych na rejestrze Uczestnika). Natomiast uczestnicy, którzy zostaną w pełni zweryfikowani w systemie IVR, a w kolejnym kroku przez konsultanta mogą składać zlecenia i dyspozycje drogą telefoniczną w wybranych produktach. Uczestnicy w ramach tej usługi mają do dyspozycji szeroki wybór zleceń finansowych i dyspozycji niefinansowych.
PTE PZU
Wpłaty do OFE PZU pochodzą ze składek na ubezpieczenie emerytalne, które przekazywane są przez ZUS, zgodnie z decyzją ubezpieczonego, w ramach II filaru systemu emerytalnego.
Pozyskiwanie klientów w ramach IKZE w DFE PZU prowadzone jest za pośrednictwem następujących kanałów dystrybucji:
- Internetu;
- PZU Życie;
- Banku Pekao;
- dystrybutorów zewnętrznych.
Narzędziem służącym do zawierania umów w Internecie jest kreator umów dostępny TUTAJ. Dzięki temu rozwiązaniu klienci w łatwy sposób mogą otworzyć IKZE bez konieczności wysyłania dokumentów. Działania sprzedażowe prowadzone w 2024 roku wskazują, że największym potencjałem sprzedażowym wykazują się działania w Internecie.
W 2024 roku prowadzone były działania edukacyjne związane z komunikacją limitów wpłat na IKZE, informacją o możliwości skorzystania z ulgi podatkowej oraz budowaniem świadomości zabezpieczenia emerytalnego i oszczędzania na emeryturę.
PTE PZU w 2024 roku wprowadziło do oferty nowy produkt Indywidualne Konto Emerytalne w DFE PZU. Uruchomienie produktu nastąpiło w marcu 2024 roku.
Produkty bankowe
Bank Pekao
Bank Pekao udostępnia klientom szeroką sieć oddziałów i bankomatów z dogodnym dostępem na terenie całego kraju, a także profesjonalne centrum obsługi telefonicznej oraz konkurencyjną platformę bankowości internetowej i mobilnej dla klientów indywidualnych, korporacyjnych oraz małych i mikro firm.
Na 31 grudnia 2024 roku bank dysponował 573 placówkami oraz 1 314 własnymi bankomatami.
Jedną z kluczowych aspiracji strategicznych Banku Pekao jest osiągnięcie wskaźnika digitalizacji na poziomie blisko 100%. Aplikacja bankowa PeoPay staje się głównym kanałem kontaktu z klientami. Bank planuje rozwijać zaawansowaną analitykę danych i nowoczesne narzędzia wspierające sprzedaż w celu personalizacji oferty, poprawy jakości obsługi i zwiększenia skłonności do polecania usług. Celem i miarą sukcesu w tym obszarze będzie skokowy awans w rankingach satysfakcji klientów.
W 2024 roku liczba aktywnych klientów bankowości mobilnej zwiększyła się do poziomu 3,4 mln, tym samym przekraczając cel zakładany w strategii na koniec 2024 roku. Liczba użytkowników bankowości mobilnej była o 11% wyższa niż przed rokiem oraz o 31% wyższa niż dwa lata temu.
W 2024 roku Bank Pekao wprowadził wiele nowych funkcjonalności i usprawnień w bankowości elektronicznej Pekao24, PeoPay, PeoPay Kids m.in.:
- konto Skarbonka, które wspiera oszczędzanie na wybrany cel;
- prezentacja ubezpieczeń klienta: turystyczne PZU, majątkowe dla Kredytu Hipotecznego (PZU), na życie do Kredytu Hipotecznego (PZU), do Karty Kredytowej z Żubrem;
- nowy program rabatowy „Okazje z Żubrem” z promocjami i rabatami;
- rejestracja w programie Miles & More;
- dodanie geolokalizacji w usłudze zapłaty za parkingi;
- dostępność biletów komunikacji miejskiej przed zalogowaniem do aplikacji;
- usprawnienia w płatnościach i przelewach: prośba o przelew BLIK w PeoPay, możliwość wysyłki potwierdzenia przelewu bezpośrednio na e-mail wskazany przez klienta, funkcja „Zrób kolejny przelew”, wyświetlanie informacji o koszcie przelewu;
- udostępnienie produktów kredytowych dla klienta z segmentu biznes;
- ułatwienie otwierania firmy z kontem z poziomu PeoPay;
- wyciągi bankowe w formacie JPK;
- obsługę zastrzeżeń nr PESEL w procesach;
- logowanie dwuskładnikowe do serwisu Pekao24 z użyciem aplikacji PeoPay;
- możliwość blokowania przez klientów funkcji zawierania umów kredytowych w serwisie Pekao24 i aplikacji PeoPay oraz podczas zawierania relacji z bankiem przy otwarciu rachunku;
- „Panic Button” – jedno miejsce blokowania kanałów i kart w sytuacji stresowej;
- nowe sezony gier edukacyjnych w aplikacji PeoPay KIDS;
- rozszerzenie funkcji Panelu rodzica w zakresie zgód i oświadczeń, zmian limitów transakcji, blokowania kanałów dostępu, zmiany limitów karty oraz zarządzanie dostępem do kont nastolatka 13+.
Alior Bank
Na koniec 2024 roku Alior Bank posiadał 516 placówek (157 oddziałów tradycyjnych, 7 oddziałów Private Banking, 12 Centrów Bankowości Korporacyjnej, 9 Centrów Mikroprzedsiębiorstw oraz 331 placówek partnerskich). Produkty banku oferowane były również w sieci 10 Centrów Hipotecznych oraz przez około 2,2 tys. pośredników kredytowych. Do 30 listopada 2024 roku Bank prowadzi również swoją działalność za pośrednictwem Oddziału w Rumunii, gdzie obsługa klientów odbywała się w kanałach zdalnych.
Do końca 2024 roku Alior Bank zmodernizował do tzw. nowego formatu 91 oddziałów. Rolą nowych placówek jest przede wszystkim digitalizacja klientów i procesów oddziałowych, zapewnienie wygody i prywatności klientom oraz poprawa komfortu pracy bankierów. Oddziały w nowym formacie wyróżniają się innowacyjnym designem i wykorzystaniem nowych technologii.
Alior Bank wykorzystuje także kanały dystrybucji oparte na nowoczesnej platformie informatycznej, obejmującej: bankowość online, bankowość mobilną oraz centra obsługi telefonicznej i technologię DRONN.
W 2024 roku Alior Bank był skoncentrowany na optymalizacji istniejących i wprowadzeniu nowych rozwiązań w Alior Online i Alior Mobile. Działania te przyczyniły się do realizacji strategii Banku oraz zwiększeniu przychodów z kanałów internetowego i mobilnego.
Alior Bank udostępnia klientom nowoczesne rozwiązania technologiczne, które umożliwiają w prosty, bezpieczny i funkcjonalny sposób korzystanie z oferowanych usług.
Zgodnie z oczekiwaniami użytkowników aplikacji Alior Mobile dodane zostały kolejne możliwości jej personalizacji m.in. możliwość wyboru elementów pokazywanych na ekranie startowym, w tym nowego elementu „Nie zapomnij”, który ma na celu przypomnienie klientom m.in. o spłacie raty kredytu, karty kredytowej czy o zbliżającym się terminie zleceń stałych. Możliwość utworzenia skrótów w aplikacji do najczęściej wykorzystywanych funkcji została rozszerzona o kolejne usługi, między innymi o funkcje „Autostrady” czy „Bilety i parkingi”.
Udostępniona została sekcja „Moje sprawy”, w której klienci mogą samodzielnie złożyć dyspozycję, wniosek o opinię lub o coś zapytać. „Moje sprawy” składają się z trzech modułów „Dyspozycje i dokumenty”, „Reklamacje” oraz „Pytania i Sugestie”. Ponadto wdrożona została możliwość wykonania przelewu zagranicznego/walutowego w Alior Mobile dla klientów indywidualnych.
W pierwszym półroczu 2024 udostępniona została klientom nowa funkcjonalność w ramach limitu kredytowego Alior Pay – „Doładuj konto”. Dzięki niej klienci mogą zasilić rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy w Alior Banku kwotą od 500 zł do wysokości dostępnego salda limitu Alior Pay.
Wdrożony został procesu konsolidacji e2e, który daje możliwość konsolidacji zobowiązań zewnętrznych/wewnętrznych w oparciu o istniejący proces algorytmowy dostępny w kanałach Alior Online oraz Alior Mobile. Proces swoim zasięgiem obejmuje możliwość całkowitej spłaty wskazanych zobowiązań kredytowych w Alior Banku, a także pozostałych zobowiązań z BIK, na spłatę których klient posiada zdolność kredytową w ramach wyliczonej oferty preapproved.
Od 1 czerwca 2024 roku ze względów bezpieczeństwa został wprowadzony w Alior Banku obowiązek weryfikacji czy PESEL osoby, która chce podpisać umowę o kredyt bądź rachunek bankowy znajduje się w rejestrze zastrzeżonych numerów PESEL. Jeśli PESEL jest zastrzeżony, klienci nie mają możliwości zawarcia umowy depozytowej/kredytowej lub wypłaty gotówki powyżej kwoty określonej w ustawie. Obowiązek ten wynika z ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości oraz z ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Dodatkowo wprowadzona została obsługa ograniczeń transakcyjnych dla klientów z wygasającym oraz przeterminowanym dokumentem tożsamości. Ponadto ograniczone zostały działania aplikacji podczas używania narzędzi wsparcia zdalnego pulpitu dla platformy iOS. Aby chronić dane klientów przed przypadkowym udostępnieniem, blokowane jest nagrywanie oraz udostępnianie ekranu aplikacji.