Centrum modelu wartości Grupy PZU stanowią procesy operacyjne, w których najważniejszym elementem jest działalność ubezpieczeniowa. Ofertę uzupełniają produkty zdrowotne, bankowe, inwestycyjne i emerytalne. Zarządzanie kapitałami w Grupie PZU realizowane jest zgodnie ze strategią Grupy PZU. Dlatego największą wagę mają aspekty związane z działalnością podstawową – ubezpieczeniami oferowanymi przez PZU i PZU Życie.

W 2024 roku Grupa PZU po raz pierwszy zastosowała podwójne podejście w ocenie istotności (zgodnie z regulacjami CSRD), obejmujące zarówno perspektywę finansową (ryzyka i szanse), jak i wpływu na otoczenie. Analiza ta pozwoliła nie tylko pogłębić zrozumienie zagadnień ważnych dla interesariuszy, ale także zapewniła lepsze dostosowanie działań operacyjnych do wyzwań zrównoważonego rozwoju. Na potrzeby tego procesu Grupa PZU określiła zdefiniowała dziewięcioelementowy łańcuch wartości, który obejmuje:

  • Łańcuch dostaw: zarządzanie relacjami z dostawcami lub usługodawcami korporacyjnymi (np. wykonawcami IT), oraz relacje z zewnętrznymi brokerami lub agentami;
  • Działalność własna: zasoby ludzkie, IT, obiekty i ochrona własności;
  • Ubezpieczenia majątkowe: oferta ubezpieczeń majątkowych, ich marketing i dystrybucja, obsługa szkód i świadczeń;
  • Ubezpieczenia na życie i zdrowie: oferta ubezpieczeń na życie i zdrowie, ich marketing i dystrybucja, obsługa szkód i świadczeń;
  • Inwestycje własne: zarządzanie aktywami w ramach inwestycji własnych;
  • Fundusze inwestycyjne i emerytalne: zarządzanie aktywami, marketing oraz dystrybucja funduszy inwestycyjnych i emerytalnych;
  • Bankowość biznesowa: usługi bankowe oferowane klientom biznesowym, w tym kredyty, emisja obligacji i usługi zarządzania gotówką;
  • Bankowość detaliczna: usługi bankowe dla klientów detalicznych, w tym bankowość codzienna oraz portfolio kredytów w tym kredytów hipotecznych;
  • Ochrona zdrowia: działalność prywatnych placówek medycznych prowadzonych przez PZU Zdrowie oraz oferowanie, marketing i dystrybucja pakietów opieki medycznej.

Łańcuch wartości obejmuje szereg procesów, zasobów i relacji, które umożliwiają Grupie prowadzenie działalności.

Ma w nim również odzwierciedlenie cykl życia produktów Grupy i jest z nim ściśle powiązany, tworząc kompleksową strukturę, która obejmuje wszystkie etapy od koncepcji produktu, do jego obsługi i końca cyklu życia, który w przypadku ubezpieczeń może sięgać nawet kilkunastu lat od zakończenia ochrony. Wartość przemieszcza się wzdłuż łańcucha, napędzana jest współpracą, innowacjami i doskonaleniem procesów, co wpływa na rozwój Grupy, umacnianie jej pozycji rynkowej oraz budowę wartości dla akcjonariuszy.

Zobacz więcej

Grupa PZU współpracuje z dostawcami z wielu branż, w takich obszarach biznesowych jak administracja, nieruchomości czy technologie informatyczne. Największą grupę dostawców stanowią kontrahenci dla zakupów z obszarów IT, nieruchomości, mediów i energii. Spektrum przedmiotowe dostawców jest szerokie, tj. od bardzo kompleksowych zamówień w technologii informatycznych i doradztwa, przez konwencjonalne towary i usług.

Zobacz więcej

W procesach Grupy PZU uczestniczą pracownicy, partnerzy oraz platformy. Główne obszary działalności obejmują: ubezpieczenia, bankowość, inwestycje, zdrowie. Kluczowe procesy związane z procesami w obszarze ubezpieczeniowym: badanie rynku, potrzeb i oczekiwań klientów; tworzenie i rozwój produktów i usług; sprzedaż i dystrybucja; obsługa szkód; likwidacja świadczeń i zobowiązań; obsługa klienta i zarządzanie relacjami z klientem; operacje (obsługa i rozliczenie sprzedaży, obsługa umów); bezpieczeństwo danych; zarządzanie środkami finansowymi Spółki.

Procesy wspierające (działalność ubezpieczeniowa): zarządzanie zasobami ludzkimi; zarzadzanie informacją; zarządzanie, rozwój i utrzymanie IT; rachunkowość; obsługa finansowa; administracja i logistyka; wsparcie korporacyjne (w tym obsługa prawna, nadzór właścicielski, marketing i komunikacja, relacje inwestorskie itp.).

Zobacz więcej

Grupa PZU zapewnia klientom kompleksową ofertę produktów, dzięki synergiom w ramach spółek konglomeratu, oferując dostęp z wykorzystaniem różnorodnych kanałów dystrybucji. PZU oferuje swoim klientom dostęp do największej sieci sprzedażowoobsługowej spośród wszystkich działających w Polsce (w ramach oferty ubezpieczeniowej).