Działalność ubezpieczeniowa i finansowa Grupy PZU stanowi fundament bezpieczeństwa społecznego i gospodarczego Polski. Podejmowane działania biznesowe wpływają na otoczenie, środowisko naturalne i jakość życia. Dlatego Grupa PZU przykłada bardzo dużą uwagę do rozwoju w sposób zrównoważony, uwzględniając bieżące potrzeby interesariuszy oraz dbając o przyszłość kolejnych pokoleń.

Grupa PZU sukcesywnie wprowadza koncepcję zrównoważonego rozwoju do kolejnych obszarów działalności. Wpływa to na stopniową poprawę ich efektywności biznesowej, jakości budowanych relacji oraz lepsze dopasowanie do potrzeb interesariuszy. W długim terminie przekłada się na wzrost potencjału do budowy wartości oraz większą odporność całej organizacji na wpływ negatywnych czynników zewnętrznych.

Aspekty zarządcze zostały opisane na bazie wytycznych międzynarodowych „IIRC” International Integrated Reporting Council8 . Znalazły się tu kluczowe kwestie związane z tworzeniem wartości w czasie przy użyciu dostępnych kapitałów, tj. zasobów, do których organizacja ma dostęp i z których może korzystać w celu tworzenia wartości.

Kapitał finansowy

W tej grupie znajdują się zasoby finansowe należące do Grupy PZU, pochodzące ze źródeł zewnętrznych (klientów, akcjonariuszy, obligatariuszy) i wewnętrznych (zyski wygenerowane z działalności Grupy).

Kapitał finansowy (zł) 2023 2024
Aktywa 467,9 mld 503,3 mld
Kapitały własne 60,6 mld 65,3 mld
Obligacje podporządkowane 6,2 mld 5,1 mld

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • utrzymaniem bezpieczeństwa i stabilności finansowej;
  • zapewnieniem środków na rozwój i realizację strategii;
  • efektywnością operacyjną i kosztową.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • intelektualny (dynamika innowacji);
  • ludzki (wynagrodzenia-koszty);
  • społeczne i relacyjny (skala wsparcia lokalnych projektów);
  • infrastrukturalny (liczba oddziałów);
  • naturalny (zielone inwestycje, taksonomiczność, offset emisji).

Kapitał finansowy – wyniki (zł) 2023 2024
Przychody z ubezpieczeń 26,9 mld 29,4 mld
Wynik z inwestycji 28,1 mld 28,2 mld
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej PZU 5,8 mld 5,3 mld

Zarządzanie kapitałem

25 marca 2021 roku Rada Nadzorcza PZU podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia Polityki kapitałowej i dywidendowej Grupy PZU na lata 2021 – 2024. Przyjęta polityka była kontynuacją zasad, które zostały określone w Polityce kapitałowej i dywidendowej Grupy PZU na lata 2016-2020. Zgodnie z Polityką Grupa PZU dąży do:

  • efektywnego zarządzania kapitałem poprzez optymalizację wykorzystania kapitału z perspektywy Grupy;
  • maksymalizacji stopy zwrotu z kapitału dla akcjonariuszy podmiotu dominującego w szczególności przy zachowaniu poziomu bezpieczeństwa i utrzymaniu zasobów kapitałowych na cele strategicznego rozwoju poprzez organiczny wzrost oraz akwizycje;
  • zapewnienia wystarczających środków finansowych na pokrycie zobowiązań Grupy wobec klientów.

Polityka zarządzania kapitałem opiera się na następujących zasadach:

  • zarządzanie kapitałem (w tym kapitałem nadwyżkowym) Grupy PZU na poziomie PZU;
  • utrzymanie docelowych współczynników wypłacalności na poziomie 200% dla Grupy PZU, PZU oraz PZU Życie (wg Wypłacalność II);
  • utrzymanie wskaźnika dźwigni finansowej Grupy PZU na poziomie nie wyższym niż 25%;
  • zapewnienie środków na rozwój i akwizycje;
  • utrzymanie nadwyżki funduszy własnych konglomeratu finansowego ponad wymogi z tytułu adekwatności kapitałowej konglomeratu finansowego;
  • brak emisji akcji przez PZU w okresie obowiązywania Polityki.
227%
Według stanu na koniec III kwartału 2024 roku szacowany wskaźnik wypłacalności (liczony wg formuły standardowej Wypłacalność II) - i pozostał powyżej średniego wskaźnika wypłacalności dla grup ubezpieczeniowych w Europie.

Polityka dopuszcza możliwość wystąpienia tymczasowych odchyleń rzeczywistego współczynnika wypłacalności powyżej lub poniżej poziomu docelowego.

Aktualizacja Polityki kapitałowej i dywidendowej na lata 2025-2027

2 grudnia 2024 roku Zarządu PZU przyjął Politykę kapitałową i dywidendową na lata 2025-2027.

Więcej informacji: Polityka kapitałowa i dywidendowa

Źródło i dane: dane po III kwartale 2024; PZU dane nieaudytowane

SCR 2023 III kw. 2024*
Grupa PZU 229% 227%
PZU 238% 238%
PZU Życie 360% 360%
MCR
Grupa PZU 359% 367%
PZU 901% 906%
PZU Życie 800% 801%

SCR 2023 2024
Grupa Pekao – łączny współczynnik wypłacalności 16,8% 16,1%
Tier 1 15,2% 14,9%
Grupa Alior Banku – łączny współczynnik wypłacalności 17,8% 18,3%
Tier 1 17,2% 18,3%

Komentarz dotyczący współczynników w bankach:

W Banku Pekao i Alior Banku współczynnik wypłacalności oraz współczynnik Tier1 zostały obliczone na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z 26 czerwca 2013 roku w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Rozporządzenie CRR), a także poszczególnych rodzajów ryzyka zidentyfikowanego w ramach procesu oceny adekwatności kapitału wewnętrznego (ICAAP).

Kluczowe zasoby niematerialne, od których zależy model biznesowy PZU i które stanowią źródło tworzenia wartości dla Grupy PZU zostały pogrupowane i zaprezentowane w ramach poniżej opisanych kapitałów.

Kapitał intelektualny

W ramach kapitału intelektualnego kluczowe dla Grupy PZU są zasoby niematerialne organizacji i poszczególnych pracowników związane z wiedzą, doświadczeniem, badaniami, rozwojem oraz budową kultury innowacji.

Kapitał intelektualny 2023 2024
Liczba centrów raportowania i analiz w PZU 6 6
Liczba centrów innowacji w Grupie 6 6
Programy akceleracyjne i mentoringowe 2 2

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • rozwojem systemów CRM, narzędzi sprzedaży zdalnej i kontaktu z klientem;
  • personalizacją ofert produktowych;
  • budową ekosystemów produktowych;
  • zintegrowanym podejściem do kanałów dystrybucji (omnikanałowość);
  • implementacją grupowych standardów i regulacji;
  • budową środowiska sprzyjającego innowacjom

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (koszty działalności);
  • ludzki (kompetencje, well-being);
  • społeczne i relacyjny (zadowolenie klientów, lokalizacja);
  • infrastrukturalny (dostępność oferty);
  • naturalny (innowacje produktowe).

Kapitał intelektualny – wyniki 2023 2024
Wskaźnik rekomendacji NPS – po zakupie ubezpieczenia 45 45
Wskaźnik rekomendacji NPS 23 23
Liczba innowacyjnych projektów przekazanych do wdrożenia 6 5

Podejście do innowacji

Innowacyjność to jedna z kluczowych wartości dla Grupy PZU. Innowacyjność oznacza niestandardowe myślenie, odejście od schematów oraz poszukiwanie usprawnień w funkcjonowaniu firmy. Innowacyjność w Grupie PZU nie jest ograniczona do jednego działu, projektu lub obszaru. W każdym aspekcie działania firmy nieustannie wprowadzane są zmiany, które składają się na obraz jednej z najbardziej innowacyjnych firm branży finansowej w Europie. Innowacje PZU wpływają zarówno na priorytetową dla Grupy satysfakcję klienta, jak i komfort pracowników oraz – w skali makro – na rozwój całej gospodarki.

Wykorzystanie innowacji w kształtowaniu oferty Grupy

Przyjęte przez PZU podejście w zakresie innowacyjności wspiera realizację misji i strategii całej Grupy PZU. Określone są w niej cztery główne obszary, w których w szczególności poszukiwane są nowe rozwiązania, ze szczególnym naciskiem na wysoko wolumetryczne procesy:

  • digitalizacja (w szczególności AI i zaawansowana analityka);
  • interakcje z klientem i lojalizacja;
  • ekosystemy: zdrowotny, samochodowy (kierowcy), sieć naprawcza;
  • Value Added Services.

Jednym z kluczowych, aktualnie realizowanych działań jest rozwój obszaru analitycznego i operacyjnego CRM w kierunku pełnej integracji z kanałami cyfrowymi w celu lepszej personalizacji ofert w całym cyklu życia relacji z klientami (Customer Journey). A także pod kątem domykania ścieżek sprzedażowych za pomocą m.in. wykorzystania wiedzy o interakcjach klientów, celem realizacji kampanii dosprzedażowych i utrzymaniowych adekwatnych do potrzeb klientów (w 2024 roku produkcyjne uruchomienie rozwiązań CRM Interakcyjnego zintegrowanego m.in. z kanałami cyfrowymi #mojePZU oraz pzu.pl). W ostatnim roku w oparciu o zgromadzoną informację z Hurtowni Danych zrealizowano ok. 6,6 mln indywidualnych kampanii sprzedażowych. Rozszerzając modele aktuarialne o nowe parametry i dodatkowe dane zewnętrzne, rozwinięto taryfikacyjne procesy underwritingowe, zapewniając tym samym bardziej precyzyjne oszacowania ryzyka oraz lepsze propozycje cenowe dla klientów.

Obecnie trwają prace nad zwiększeniem precyzji modeli taryfowych, co przełoży się na wzrost efektywności w zakresie selekcji ryzyka. W obszarze szkód i świadczeń zaawansowane modele analityczne wykorzystywane są m.in. do wsparcia klientów w wyborze optymalnych ścieżek kierowalności szkód i dopasowania form rozliczenia. W 2024 roku zakończono wdrożenia zaawansowanej analityki uczenia maszynowego w tym obszarze dla ubezpieczeń pozakomunikacyjnych, obejmując tym samym procesy szkodowe we wszystkich liniach produktowych. Od wielu lat rozwijane są również narzędzia wyszukiwania nieoczywistych związków w danych (data mining), rozpoznawania tekstu, obrazów i głosu w celu automatyzacji oszacowań szkód, grafowe sieci powiązań celem wykrywania przestępczości ubezpieczeniowej i grup zorganizowanych (FMS – Fraud Management System) oraz robotyka RPA.

Odpowiedzialne podejście do wykorzystania danych i analityki

Sztuczna Inteligencja (AI) niesie za sobą zarówno potencjał korzyści, jak i wyzwania związane z prywatnością danych, przejrzystością i etyką ich wykorzystania oraz bezpieczeństwem. Grupa PZU świadomie i odpowiedzialnie rozwija ją i wdraża powyższe rozwiązania oraz rozszerzając Polityki Data Governance o Analytics Governance z uwzględnieniem m.in. regulacji AI Act, Data Act, Data Governance Act oraz DORA. W celu właściwego zaadresowania powyższych elementów, funkcjonuje w PZU interdyscyplinarny zespół AI Gov, składający się z przedstawicieli licznych obszarów, zarówno wytwarzających systemy i modele AI (producenci), jednostek biznesowych wykorzystujących systemy i modele AI (konsumenci), jak i jednostek odpowiedzialnych za kwestie prawne, ryzyka, compliance, zarządzania danymi oraz bezpieczeństwa.

Dane kluczową wartością PZU

Z uwagi na fakt dynamicznego rozwoju świata cyfrowego oraz przybywających danych, jako zasobów informacyjnych, Grupa PZU stale rozwija rozwiązania raportowe i analityczne, realizując misję zwiększania przewagi konkurencyjnej, poprzez efektywne wykorzystanie danych. Wiarygodne dane stanowią istotne aktywo firmy i są niezbędne do realizacji procesów biznesowych, takich jak m.in. ocena ryzyka i underwriting, precyzyjne szacowania taryfy, zwalczanie oszustw i przestępczości ubezpieczeniowej, personalizacja ofert i szeroko rozumiane zarządzanie portfelem oraz obsługa szkód i świadczeń. Od ponad dwóch dekad w Biurze Zarządzania Informacją (BZI) rozwijana jest korporacyjna Hurtownia Danych oraz rozwiązania raportowo-analityczne (Business Intelligence), będące kluczowym elementem kultury organizacyjnej oraz strategicznego podejścia do zarządzania biznesem w Grupie PZU. W Hurtowni Danych gromadzone są informacje z ponad stu źródeł wewnętrznych i zewnętrznych (aktualnie to ponad 90 tysięcy atrybutów, dane bieżące i historyczne z ostatnich ponad 25 lat) w taki sposób, aby mogły służyć w procesach podejmowania decyzji strategicznych, zarządczych i operacyjnych. Aby misja zarządzania informacją mogła być w pełni realizowana, wdrażane są nowoczesne rozwiązania infrastruktury teleinformatycznej, dostosowane do ilości oraz rodzaju danych i użytkowników, technologie i techniki analityczne adekwatne do zapotrzebowania biznesowego i odpowiadające standardom rynkowym oraz narzędzia zapewniające odbiorcom informacji szybki i nieprzerwany dostęp do danych i analiz. Jest to jeden z największych ekosystemów informacyjnych w tej części Europy.

Od 2023 w PZU funkcjonuje sześć Centrów Raportowania i Analiz w kluczowych obszarach biznesowych (Sprzedaż detaliczna, Sprzedaż korporacyjna, Produkt i Taryfikacja, Klient, Szkody i Świadczenia, Finanse), mających na celu m.in. dbałość o spójność i jakość informacyjną oraz podnoszenie efektywności procesów analityczno-raportowych, wspierających świadome zarządzanie. W 2024 roku uruchomiono proces adaptacji powyższego modelu organizacyjnego do działań, wynikających z ewolucji modelu operacyjnego. Istotnym elementem tej transformacji jest architektura Data Mesh, skoncentrowana na rozbudowie tematycznych hurtowni danych, które usprawniają dostęp i analizę informacji w kluczowych obszarach. Przyczyniają się one do lepszego zrozumienia trendów rynkowych, wyników oraz efektywnego zarządzania biznesem i ryzykiem ubezpieczeniowym. Zainwestowano również w nowe narzędzia Business Intelligence, Data Quality oraz zewnętrzne źródła danych, umożliwiając analitykom łatwiejsze i głębsze niż dotąd analizowanie oraz formułowanie wartościowych wniosków, dbając przy tym o wiarygodność informacji.

Przykładem optymalizacji i podniesienia efektywności procesów raportowych jest znaczące skrócenie czasu niezbędnego do finansowego zamknięcia miesiąca i raportowania w standardzie MSSF17, co pozwala na szybsze dostarczanie kluczowych informacji do akcjonariuszy i regulatorów. Z uwagi na rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności ekologicznej, wdrożono również nowe procesy raportowe ESG i CSRD, co pozwala na transparentne prezentowanie naszych działań w tych obszarach.

W zakresie rozbudowy środowisk i procesów zaawansowanej analityki utworzono ML-Ops Hub w celu zarządzania, inwentaryzacji, a przede wszystkim tworzenia i ciągłego udoskonalania modeli uczenia maszynowego (ML – machine learning) i sztucznej inteligencji (AI – artificial intelligence). Dzięki temu, skutecznie wdrożone zostały nowe modele analityczne, które wspierają procesy biznesowe i przyspieszają transformację opartą na danych.

Wartość osiągana z transformacji opartych o dane

Łączna szacowana wartość osiąganych zwrotów z inwestycji dla zrealizowanych projektów i inicjatyw wykorzystujących w znacznym stopniu dane i analitykę przekracza obecnie 10% rocznego wyniku technicznego.

Kluczowe obszary wsparcia analitycznego

Nowy biznes, pozyskanie klienta, efektywność sieci (analiza rynku i konkurencji, analiza potrzeb klientów, optymalizacja kanałów i efektywność sprzedaży).

Marketing, dosprzedaż, zwiększanie wartości klienta CLTV i jego lojalizacja, segmentacje, zarządzanie kampaniami (m.in. rekomendacje produktowe w zakresie dosprzedaży x-sell i up-sell, przewidywanie odejść i zarządzanie retencją), Customer Experience, hiperpersonalizacja treści i hybrydowy model ofertowania oraz obsługi posprzedażowej w kanałach cyfrowych i tradycyjnych.

Tworzenie produktów i underwriting (tworzenie produktów, modelowanie w obszarze taryfikacji, underwriting i optymalizacja elastyczności cenowej, zindywidualizowanie oferty).

Zarządzanie procesem obsługi szkód (segmentacje, analityka obsługi szkód, kosztów napraw pojazdów, analityka kierowalności na odpowiednie ścieżki i ekosystem partnerów), zwiększenie efektywności wykrywalności wyłudzeń (analityka schematów fraudów i modele prewencji wyłudzeń, sieci powiązań SNA).

Zarządzanie ryzykiem i optymalizacja windykacyjna (analityka ryzyka ubezpieczeniowego portfeli, analizy predykcyjne, zarządzanie rezerwami, optymalizacja regresów i zarządzanie należnościami), sprawozdawczość i rachunkowość zarządcza (w tym rachunek kosztów działań, planowanie i monitoring budżetu oraz wyników).

Dynamiczny rozwój zaawansowanej analityki, w tym uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji AI

Grupa PZU od lat inwestuje również w digitalizację i automatyzację procesów, ale też w znacznym stopniu wykorzystuje dane, wzorce zachowań i zjawisk, nowe techniki analityczne i technologie, w tym sztuczną inteligencję (AI – Artificial Intelligence) oraz uczenie maszynowe (ML – Machine Learning). Nowe technologie to droga do lepszego zrozumienia potrzeb i zapewnienia większego komfortu klientom, ich efektywniejszej obsługi, ale też lepszej oceny ryzyka i w konsekwencji wyceny ubezpieczenia, optymalizacji procesów rozpatrywania roszczeń czy wreszcie usprawnienia systemów wykrywania wyłudzeń i przestępstw ubezpieczeniowych. To również sposób na zdobycie przewag konkurencyjnych w świecie, w którym coraz większą rolę odgrywa personalizacja ofert oraz sprzedaż w kanałach cyfrowych. Aktualnie w Grupie PZU funkcjonuje ponad 300 modeli analitycznych. Dziś AI w Grupie PZU służy nie tylko do automatyzacji i optymalizowania procesów wewnętrznych, ale także do usprawniania doświadczeń oraz relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Jednakże wdrażane rozwiązania nie przejmują w całości kontroli nad procesami, a są jedynie sugestiami i podpowiedziami. Decyzja zawsze leży po stronie człowieka – klienta, pracowników lub pośredników.

PZU Ready for Startups

PZU Ready for Startups to program współpracy ze startupami i partnerami technologicznymi w ramach testowania i wdrażania innowacji w PZU. Obejmują one obszary biznesowe, oraz dotyczą rozwiązań na różnym etapie rozwoju – od początkowych pomysłów kierowanych do programów akceleracyjnych, po wdrożenia komercyjne poprzedzone krótkim procesem dostosowania rozwiązań do potrzeb biznesowych.

Od początku działania programu, PZU przeprowadził już 77 pilotaży, które zaowocowały blisko 50 projektami przekazanymi do wdrożenia. Skumulowane korzyści biznesowe wygenerowane przez wdrożone rozwiązania przekroczyły już 200 mln zł.

Zespół innowacji i AI

Grupa PZU rozumie, że innowacje wymagają stworzenia odpowiednich warunków sprzyjających generowaniu pomysłów, prototypowaniu pierwszych rozwiązań, ich testowaniu i wdrażaniu. Taką rolę w PZU pełni Zespół Innowacji i AI. Jego nadrzędnym zadaniem jest wyszukiwanie nowoczesnych rozwiązań, ich weryfikacja i testy oraz wsparcie wdrożeń. Ponadto w całej organizacji stworzono specjalne procesy umożliwiające szybkie testowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań.

W 2024 roku przeanalizowano ponad 1000 pomysłów i startupów oraz rozpoczęto 14 nowych pilotaży innowacyjnych rozwiązań. Spośród ukończonych 9 pilotaży, 5 zostało przekazanych do fazy wdrożeniowej. Wśród nich znalazły się m.in. rozwiązania wspierające procesy aktuarialne, procesy obsługi szkód i świadczeń, obszar sprzedaży multiagencyjnej, jak również rozwiązania AI mające pozytywny wpływ na efektywności i jakość pracy wszystkich pracowników PZU. Od momentu powstania obszaru Innowacji PZU zrealizowało wiele unikalnych projektów, które zostały wyróżnione ponad 35 nagrodami branżowymi. W 2024 roku PZU otrzymało prestiżową nagrodę Celent Model Insurer 2024 oraz Diament Innowacji w kategorii „Mecenas startupów”.

GPT Lab

W 2024 roku wraz z postępującym rozwojem w dziedzinie sztucznej inteligencji i rozwojem dużych modeli językowych, w PZU swoje prace kontynuował zespół GPT Lab. Zadaniem zespołu jest analiza sposobów bezpiecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w działaniach PZU, identyfikacja wartościowych przypadków oraz testowanie pilotażowych projektów. Zespół GPT Lab stosuje procedury testowania innowacyjnych rozwiązań i działa na specjalnie przeznaczonych zasobach chmurowych, pochodzących od zaufanego dostawcy tych technologii.

Proces jest stale monitorowany, a odpowiednie podejście do testowania sztucznej inteligencji, stanowi gwarancję bezpiecznego i wiarygodnego przeprowadzania eksperymentów z technologią. GPT Lab funkcjonuje jako zespół roboczy w ramach PZU, składający się z przedstawicieli Zespołu Innowacji i AI (ZLI), Biura Zarządzania Informacją (BZI), Fabryki Sztucznej Inteligencji (FSI) oraz Biura Rozwoju i Wdrożeń (BRW). Powyższe jednostki stanowią podstawowe obszary, w ramach których eksperci korzystają z najnowszych osiągnięć z dziedziny AI i uczenia maszynowego do analizy ogromnych ilości danych, dostępnych w PZU. W 2024 roku GPT Lab wdrożył m.in. rozwiązanie generatywnej sztucznej inteligencji, wspierające proces obsługi szkód w ramach self-service PZU Dom (projekt Samoobsługa Next) oraz zrealizował pilotaż Asystenta AI – bezpiecznego narzędzia opartego o modele GPT, przeznaczonego do wspierania pracowników PZU w codziennej pracy. W ramach pilotażu około 1000 pracowników miało okazję przetestować rozwiązanie i w praktyce nauczyć się korzystać z narzędzi GenAI. Na bazie doświadczeń z pilotażu, realizowane będzie wdrożenie tego typu narzędzi dla wszystkich pracowników Spółki.

Programy akceleracyjne łączą potencjał młodych, kreatywnych przedsiębiorców z infrastrukturą i doświadczeniem dużych firm. Ich celem jest przyspieszenie rozwoju startupów, m.in. poprzez umożliwienie testowania ich rozwiązań w dużych spółkach, wsparcie finansowe oraz zwiększanie skali działalności. PZU chce wspierać innowatorów, którzy są na początku swojej drogi lub dopiero nabierają rozpędu.

PZU uczestniczy w dwóch programach akceleracyjnych, Huge Thing oraz Start Smart CEE, które to Programy akceleracyjne łączą potencjał młodych, kreatywnych przedsiębiorców z infrastrukturą i doświadczeniem dużych firm. Ich celem jest przyspieszenie rozwoju startupów, m.in. poprzez umożliwienie testowania ich rozwiązań w dużych spółkach, wsparcie finansowe oraz zwiększanie skali działalności. PZU chce wspierać innowatorów, którzy są na początku swojej drogi lub dopiero nabierają rozpędu.

W 2024 roku w ramach programów akceleracyjnych PZU nawiązało współpracę z trzema startupami. Pierwszym z wybranych przez PZU startupów jest RIFFSEC (akcelerator Huge Thing), który dostarcza działom cyberbezpieczeństwa informacje o wyciekach danych, monitoringu darknetu, Telegrama oraz informacje o planowanych atakach phishingowych. Zespół ma doświadczenie w obszarze cyber threat 40ntelligence, czyli stałym monitorowaniu, wykrywaniu, analizowaniu i reagowania na cyberzagrożenia. Drugim podmiotem jest simpl.rent (akcelerator Huge Thing), działający na styku fintech, insurtech i proptech. Spółka oferuje innowacyjne rozwiązania dla poprawy standardów na rynku najmu mieszkań. Jednym z najnowszych rozwiązań jest autorska technologia Sherpa– uniwersalna platforma dystrybucji ubezpieczeń online.Z kolei Muffintech (akcelerator StartSmart CEE) to startup skupiony na rozwiązaniach konwersacyjnej sztucznej inteligencji, czyli takiej, z którą można porozmawiać, wyróżniający się koncentracją na branży ubezpieczeniowej. Jego duży model językowy (LLM) jest specjalnie przeszkolony pod kątem ubezpieczeń, dzięki czemu lepiej radzi sobie z przepełnioną fachowym słownictwem dokumentacją.

Kapitał ludzki

Zarządzanie kapitałem ludzkim obejmuje sprawy związane z tworzeniem miejsca pracy, dbałością o bezpieczeństwo, budowaniem relacji i dialogu, wsparciem różnorodności, zarządzania talentami oraz utrzymaniem kluczowych pracowników.

Kapitał ludzki 2023 2024
Liczba pracowników w przeliczeniu na etat (PZU i PZU Życie) 9,8 tys. 9,7 tys.
Liczba agentów i agencji na wyłączność (PZU i PZU Życie) 8,2 tys. 7,9 tys.
Procent osób pracujących zdalnie (PZU i PZU Życie) 26,5% 29,7%

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • różnorodnością i poszanowaniem praw człowieka;
  • zapewnieniem bezpiecznych warunków pracy;
  • rozwojem i szkoleniami;
  • pozyskiwaniem i utrzymywaniem kluczowych pracowników;
  • zapewnieniem równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym;
  • zapewnieniem warunków dla prowadzenia uczciwego dialogu ze związkami zawodowymi;
  • kształtowaniem postaw etycznych.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (koszty działalności);
  • intelektualny (kultura innowacyjności);
  • społeczne i relacyjny (rozpoznawalność marki);
  • infrastrukturalny (dostępność oferty);
  • naturalny (świadomość wpływu na otoczenie).

Kapitał ludzki – wyniki 2023 2024
Wskaźnik zaangażowania pracowników 50% 47%
Wskaźnik nowo zatrudnionych pracowników (w etatach dla PZU i PZU Życie) 9,0% 8,7%
Wskaźnik odejść dobrowolnych i zwolnień pracowników (PZU i PZU Życie) 8,7% 10,0%

Kapitał społeczny i relacyjny

Stanowi wspólne normy, wartości i zachowania budujące długoterminowe i trwałe relacje z interesariuszami. To aspekty związane z lojalnością klientów, postrzeganiem marki, działalnością prewencyjną, sponsoringową i społeczną.

Kapitał społeczny i relacyjny (zł) 2023 2024
Wydatki na działalność prewencyjną (PZU i PZU Życie) 70,3 mln 71,4 mln
Wydatki na działalność sponsoringową (PZU i PZU Życie) 42,7 mln 20,3 mln
Środki przekazane na działalność Fundacji PZU 38,0 mln 6,3 mln

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • wyznaczeniem standardów współpracy z dostawcami i partnerami biznesowymi;
  • wdrażaniem systemów związanych z obsługą klientów; • podejściem do rekrutacji i wsparcia dla agentów;
  • promowaniem zdrowego trybu życia;
  • profilaktyką zdrowotną;
  • działalnością prewencyjną w obszarze bezpieczeństwa;
  • wsparciem lokalnych społeczności;
  • wsparciem działań promujących sport, kulturę oraz sztukę.

Pomiar efektywności tego kapitału bazuje głównie na analizie wyników kampanii prewencyjnych, sponsoringowych, akcji i projektów społecznych, wykorzystania środków przekazanych na działalność fundacji. Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (elastyczność cenowa);
  • intelektualny (rozpoznawalność marki);
  • ludzki (zaangażowanie);
  • naturalny (świadomość ekologiczna w łańcuchu dostaw).

Kapitał społeczny i relacyjny – wyniki 2023 2024
Liczba beneficjentów wolontariatu pracowniczego PZU 153 555 11 163
Liczba akcji wolontariackich zorganizowanych przez Fundację PZU 12 50
Liczba odbiorców działań społecznych z zakresu bezpieczeństwa i zrównoważonego stylu życia 14,7 mln 15,0 mln

Kapitał infrastrukturalny

Na ten kapitał składa się największa w Polsce sieć dystrybucji i obsługi, w szczególności oddziały, placówki, agenci i partnerzy biznesowi, sieć obsługi szkód i świadczeń, elektroniczne kanały dystrybucji. To również jedna z największych w Europie ŚrodkowoWschodniej korporacyjna Hurtownia Danych PZU wraz z systemami raportowania i zaawansowanej analityki ML/AI oraz narzędzia i systemy IT, dzięki którym możliwy jest przepływ informacji zarówno wewnątrz Grupy PZU jak i poza nią. Dzięki temu klienci Grupy PZU mają łatwy i wygodny dostęp do produktów i usług finansowych.

Kapitał infrastrukturalny 2023 2024
Liczba tabel / danych w hurtowni danych ~200 tys. / 400TB ~200 tys. / 475TB
Liczba oddziałów PZU, Banku Pekao i Alior Banku 1 505 1 498
Liczba placówek własnych PZU Zdrowie ~130 ~130

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • rozwojem struktur sprzedażowych; • organizacją pracy w oddziałach;
  • rozwojem i transformacją placówek w obszarze zdrowotnym;
  • standaryzacją struktur i stanowisk;
  • rozwojem elektronicznych kanałów dystrybucji produktów i usług finansowych;
  • cyfryzacją i digitalizacją procesów w Grupie PZU.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (koszty działalności);
  • intelektualny (poziom innowacyjności);
  • ludzki (jakość obsługi klienta);
  • społeczny i relacyjny (dostępność i przeciwdziałanie wykluczeniu);
  • naturalny (emisyjność).

Kapitał infrastrukturalny – wyniki 2023 2024
Liczba aktywnych użytkowników hurtowni danych / Business Intelligence średniomiesięcznie >3,5 tys. >3,5 tys
Liczba użytkowników platformy sprzedażowoobsługowej mojePZU 4,0 mln 4,9 mln
Liczba aktywnych użytkowników inPZU 196 tys. 259 tys.

Kapitał naturalny

To przede wszystkim bezpośredni i pośredni wpływ Grupy PZU na środowisko naturalne.

Kapitał naturalny- wynik bezpośredni 2023 2024
Energia elektryczna pochodzące z OZE (PZU SA i PZU Życie) 79% 85%
Ograniczenie emisji CO ze źródeł własnych (PZU i PZU Życie) 23,1% 26,2%
Ograniczenie zużycia energii elektrycznej (PZU SA i PZU Życie) 13,6% 9,0%

Zarządzanie wynikami z kapitału obejmuje w szczególności działania związane z:

  • minimalizacją śladu środowiskowego, redukcją emisji CO2 ze źródeł własnych oraz pośrednich;
  • kształtowaniem polityki inwestycyjnej;
  • budową świadomości klimatycznej wobec pracowników, klientów i partnerów;
  • zaangażowaniem w transformację klimatycznoenergetyczną;
  • implementacją czynników ESG do działalności operacyjnej;
  • rozwojem produktów dla podmiotów wspierających technologie niskoemisyjne.

Przykładowy wpływ na inne kapitały:

  • finansowy (zaangażowanie w zielone inwestycje);
  • intelektualny (inicjatywy redukcyjne);
  • ludzki (świadomość środowiskowa);
  • społeczne i relacyjny (proekologiczne produkty);
  • infrastrukturalny (przejście na technologie niskoemisyjne).

Kapitał naturalny – wyniki pośredni 2023 2024
Wzrost zaangażowania w inwestycje wspierające transformację klimatycznoenergetyczną – łącznie w latach 2021-2024 (PZU i PZU Życie) 2,6 mld zł 2,9 mld zł
Ocena pod kątem czynników ESG inwestycji w sektorach wrażliwych na ryzyko ESG (PZU i PZU Życie) 86% 90%
Włączenie wymagań ESG w kluczowe procesy zakupowe (PZU i PZU Życie) 53% 100%

Model tworzenia wartości [IIRC]