Ubezpieczenia
Grupa PZU oferuje ubezpieczenia majątkowe i pozostałe ubezpieczenia osobowe w Polsce pod trzema markami: tradycyjną i najbardziej rozpoznawalną PZU, LINK4 – kojarzoną z kanałem sprzedaży direct oraz TUW PZUW – towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych.
Ubezpieczenia na życie sprzedawane są w Polsce pod marką PZU Życie. W ramach oferty ubezpieczeniowej poza Polską Grupa PZU sprzedaje produkty pod marką PZU (w Estonii i Ukrainie), Lietuvos Draudimas (na Litwie) oraz BALTA (na Łotwie).
Główne spółki i obszary działalności ubezpieczeniowej:
PZU
PZU, będąc podmiotem dominującym Grupy, oferuje szeroki zakres ubezpieczeniowych produktów majątkowych i osobowych, w tym ubezpieczenia komunikacyjne, majątkowe, osobowe, rolne i ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Na koniec 2024 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, najistotniejszą grupę produktów stanowiły ubezpieczenia komunikacyjne.
Działania PZU w zakresie ubezpieczeń masowych:
- uatrakcyjnienie oferty ubezpieczeń rolnych, w tym:
- wprowadzenie do oferty AGRO nowego produktu PZU Gospodarstwo Rolne – Plus, umożliwiającego objęcie ochroną: budynków rolniczych osób fizycznych ( w zakresie: ryzyk ponadustawowych, rażącego niedbalstwa, usług assistance), budynków rolniczych należących do firm (prowadzących działalność rolną), budynków w stadium budowy, budowli, agregatów prądotwórczych i urządzeń technologicznych (od awarii);
- wprowadzenie do oferty AGRO po modyfikacji produktu PZU Gospodarstwo Rolne – mienie ruchome: z szerszym przedmiotem ubezpieczenia (dot. m.in. mienia związanego z prowadzeniem agroturystyki); z szerszym zakresem ryzyk podstawowych (dot. działania dzikich zwierząt, dewastacji, przepięcia, zalania, rozmrożenia produktów spożywczych); z nowymi ryzykami dodatkowymi (dot. rozmrożenia ziemiopłodów, uduszenia trzody chlewnej, uduszenia nienarodzonych prosiąt); z poszerzoną definicją miejsca ubezpieczenia.
- wycofanie z oferty PZU DOM usługi możliwości zastrzeżenia dokumentu tożsamości;
- w PZU Wojażer do podstawowego zakresu ubezpieczenia – kosztów leczenia, assistance (wszystkie pakiety) oraz kontynuacji leczenia po podróży włączenie ryzyka leczenia związanego z zaostrzeniem lub powikłaniem:
- choroby przewlekłej lub choroby będącej przyczyną hospitalizacji w okresie 12 miesięcy przed zawarciem umowy ubezpieczenia lub;
- po zabiegu chirurgicznym przeprowadzonym w ramach chirurgii jednego dnia w okresie 30 dni przed zawarciem umowy ubezpieczenia do pełnej sumy ubezpieczenia (SU) kosztów leczenia bez dodatkowej składki.
- rozszerzenie oferty dodatkowych produktów ubezpieczeń komunikacyjnych o innowacyjną usługę Auto Serwis w ramach ubezpieczeniu assistance PZU Pomoc w Drodze Super.
W segmencie ubezpieczeń korporacyjnych większość zmian, na których skupił się PZU, polegała na uatrakcyjnieniu oferty dla klientów flotowych i firm leasingowych oraz stałym podwyższaniu efektywności współpracy z pośrednikami.
Najważniejsze nowości produktowe to:
- opracowanie i wdrożenie nowego modelu taryfikacji dla małych i średnich flot (do 70 pojazdów). Model wykorzystując dane z UFG oraz CEP buduje cenę ubezpieczenia floty w oparciu o indywidualny wynik szkodowy floty oraz opracowany model ryzyka. Dzięki temu rozwiązaniu proces wyznaczenia ceny małych i średnich flot zarówno u klientów korporacyjnych jak i MSP został uproszczony i zautomatyzowany co pozwala na przedstawienie oferty w krótkim czasie zapewniając lepszą adekwatność ceny do ryzyka;
- wprowadzenie platformy Moja Firma do obsługi produktów, usług i rozwiązań PZU dla klientów korporacyjnych. Pierwszym produktem zaimplementowanym na platformie jest Ubezpieczenie mienia w transporcie CARGO. Platforma umożliwia samodzielne wystawianie przez klienta polis ubezpieczenia na bazie zawartej wcześniej umowy generalnej;
- dalszy rozwój i popularyzacja programu Ryzyko PRO. Ryzyko Pro to kompleksowy program prewencyjny skierowany do klientów korporacyjnych korzystających z ochrony ubezpieczeniowej PZU w zakresie ryzyk majątkowych. Rozwiązanie koncentruje się na identyfikacji i minimalizacji ryzyk w zakładach produkcyjnych i innych przedsiębiorstwach o podwyższonym stopniu zagrożenia.
W zakresie ubezpieczeń finansowych PZU aktywnie wspiera inicjatywy, które pomagają polskim firmom rozwijać się, a jednocześnie korzystnie wpływają na stan środowiska naturalnego i przyczyniają się do mitygacji niekorzystnych skutków zmian klimatycznych. Udzielane przez PZU gwarancje ubezpieczeniowe to jeden z instrumentów, dzięki którym PZU wspiera klientów i partnerów biznesowych poprzez zabezpieczanie realizacji kontraktów w kluczowych obszarach, takich jak energetyka, budownictwo oraz działalność naukowa i innowacyjna. Rozwijana jest również współpraca z instytucjami finansowymi oraz firmami reprezentującymi branżę zbrojeniową. W III kwartale 2024 roku PZU udzielił gwarancji ubezpieczeniowej zabezpieczającej spłatę kredytu na rzecz EBI wspierając tym samym proces zielonej transformacji. Zabezpieczany kredyt w części przeznaczony będzie na projekty ekologiczne dla małych i średnich przedsiębiorstw (co najmniej 20% finansowania przeznaczone na inwestycje przyjazne dla klimatu), co jest zgodne ze strategią PZU dotyczącą wspierania zrównoważonego rozwoju i troski o środowisko.
W 2024 roku PZU rozpoczął również analizę możliwości uproszczenia procesu sprzedaży małych gwarancji. Dodatkowo, PZU kontynuuje współpracę z firmami leasingowymi w zakresie ubezpieczenia straty finansowej GAP, z bankami (w tym bankami z Grupy PZU) w zakresie ubezpieczenia spłaty kredytów hipotecznych.
W celu mitygacji pojawiających się ryzyk, PZU prowadzi stały monitoring portfela i wpływu sytuacji geopolitycznej na portfel. Na bieżąco podejmujemy działania ograniczające pojawiające się ryzyka.
PZU Życie
W ramach Grupy PZU, działalnością na polskim rynku ubezpieczeń na życie zajmuje się PZU Życie. Spółka oferuje szeroki zakres ubezpieczeniowych produktów na życie, które do celów zarządczych są raportowane i analizowane w podziale na cztery segmenty:
- ubezpieczenia grupowe i indywidualnie kontynuowane;
- ubezpieczenia indywidualne;
- ubezpieczenia o charakterze inwestycyjnym;
- kontrakty inwestycyjne.
PZU Życie, jako powszechny i największy ubezpieczyciel na polskim rynku, konsekwentnie poszerza swoją ofertę o nowe produkty lub modyfikuje już istniejące, aby móc chronić klienta na każdym etapie jego życia. Unikalna w branży synergia kompetencji Grupy PZU (ubezpieczyciela, operatora medycznego, zarządzającego inwestycjami) pozwala spółce kompleksowo zadbać o życie, zdrowie i oszczędności klientów, zapewniając im jak najszersze wsparcie zgodnie z ich oczekiwaniami i potrzebami. Zmiany w ofercie dotyczą nie tylko samego produktu, ale również unowocześnienia i uproszczenia sposobu oferowania i zawierania ubezpieczeń. Wprowadzane zmiany uwzględniają równocześnie nowe wymagania regulatora i rosnącą ustawową ochronę konsumenta.
Działania PZU Życie w zakresie ubezpieczeń grupowych, indywidualnie kontynuowanych i zdrowotnych:
- udostępnienie nowych funkcjonalności obsługowych i sprzedażowych, które umożliwiają klientom znacznie łatwiejsze przeprowadzanie modyfikacji posiadanego ubezpieczenia bez konieczności ponownego zawierania umowy i wypełniania deklaracji przystąpienia;
- opracowanie nowych zakresów i dalszy rozwój oferty ubezpieczenia PZU Na Życie Plus (produkt wprowadzony do sprzedaży w trzecim kwartale 2024 roku).
Działania PZU Życie w ramach indywidualnych ubezpieczeń ochronnych i ochronno-kapitałowych:>
- uruchomienie w lutym 2024 roku sprzedaży nowego indywidualnego ubezpieczenia na życie PZU Pakiet na Życie i Zdrowie. To ubezpieczenie pakietowe dopasowane do potrzeb wszystkich segmentów klienta. Nowe rozwiązanie wyróżnia się na tle konkurencji atrakcyjnym zakresem ochrony, wysokością świadczeń, a także możliwością ochrony dożywotniej oraz oferowaną opieką medyczną. Ubezpieczony może również skorzystać z dodatkowego, szerokiego wsparcia w ramach oferowanych usług assistance. Konstrukcja ubezpieczenia daje możliwość szybkiej modyfikacji oferty w tym przygotowywania kolejnych pakietów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez sieć sprzedaży;
- wprowadzenie do sprzedaży w kwietniu 2024 roku nowego indywidualnego ubezpieczenia na życie i dożycie z premiami PZU Perspektywa na Przyszłość. Ubezpieczenie łączy w sobie dwa, szczególnie istotne dla klientów, elementy tj.: finansowe zabezpieczenie na wypadek śmierci oraz budowanie kapitału na przyszłość. Kapitał może być dodatkowo powiększany w trakcie trwania umowy dzięki unikalnemu na polskim rynku mechanizmowi premii. Ubezpieczenie zapewnia gwarantowaną wysokość świadczenia zarówno na wypadek śmierci jak i dożycia końca okresu ubezpieczenia. Aby dopasować rodzaj premii oraz poziom gwarancji do swoich potrzeb, klient może wybrać jeden z dwóch wariantów ubezpieczenia – konserwatywny lub umiarkowany;
- podwyższenie (w styczniu 2024 roku) minimalnych składek w ubezpieczeniach indywidualnych na życie dla produktów PZU Gwarantowane Jutro oraz PZU Wsparcie Najbliższych;
- dostosowywanie produktów i procesów do wymagań znowelizowanej Rekomendacji U, której zapisy weszły w życie 1 lipca 2024 roku. Do końca czerwca przygotowano i wdrożono zmiany w kluczowych produktach ubezpieczeniowych dystrybuowanych przez banki z Grupy PZU;
- wprowadzenie do sprzedaży w listopadzie 2024 roku nowego dodatkowego ubezpieczenia na wypadek śmierci osób bliskich ubezpieczonego spowodowanej nieszczęśliwym wypadkiem. Zakres ubezpieczenia obejmuje śmierć w wyniku nieszczęśliwego wypadku: małżonka, dziecka ubezpieczonego (bez względu na wiek), rodzica lub rodzica małżonka oraz rodzeństwa ubezpieczonego. To unikalne rozwiązanie na polskim rynku dla tej grupy wiekowej, które wzbogaca ofertę indywidualnej kontynuacji i pozwala na zabezpieczenie finansowe ubezpieczonego w trudnej sytuacji życiowej, jaką jest śmierć bliskiej osoby (nie tylko małżonka/partnera);
- podwyższenie (w listopadzie 2024 roku) minimalnych składek i sum ubezpieczenia w nowo zawieranych i modyfikowanych dodatkowych ubezpieczeniach: na wypadek śmierci ubezpieczonego spowodowanej nieszczęśliwym wypadkiem oraz na wypadek śmierci ubezpieczonego spowodowanej wypadkiem komunikacyjnym zawieranych do wybranych ubezpieczeń podstawowych.
LINK4
LINK4 to jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm ubezpieczeniowych w Polsce.
LINK4 pozostaje jednym z liderów ubezpieczeń direct, rozszerzając swoją działalność o współpracę z multiagencjami, porównywarkami ubezpieczeniowymi, bankami oraz partnerami strategicznymi. Spółka oferuje szeroki zakres ubezpieczeniowych produktów majątkowych i osobowych, w tym ubezpieczenia komunikacyjne, ubezpieczenia domów i mieszkań, podróżne, zdrowotne oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
W 2024 roku LINK4 znalazł się na pierwszym miejscu wśród wszystkich ubezpieczycieli w Polsce w rankingu oceniającym stosunek ceny do jakości oferowanych produktów i usług (ranking marek firmy badawczej Inquiry na podstawie danych YouGov BrandIndex skumulowanych z całego 2023 roku).
Wobec zmieniających się uwarunkowań rynkowych, LINK4 w 2024 roku koncentrował się na rozwoju innowacyjnych rozwiązań, dostarczając dodatkową wartość zarówno klientom, jak i partnerom biznesowym.
Dzięki wdrożeniu nowej strony internetowej, LINK4 skutecznie rozwijał model sprzedaży online, m.in. poprzez reorganizację procesów sprzedażowych na kalkulatorze online.
W 2024 roku najważniejszymi aktywnościami związanymi ze zmianą oferty produktowej były:
- wprowadzenie modyfikacji produktów w obszarze partnerstw strategicznych polegających na dostosowaniu limitów odpowiedzialności i świadczeń związanych ze wzrostem cen usług, paliw i nośników energii elektrycznej;
- uzupełnienie oferty ubezpieczeń zdrowotnych o pakiet profilaktyczny w ramach medycyny pracy będący niewątpliwym wyróżnikiem na tle konkurencji.
TUW PZUW
Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych (TUW PZUW) jest liderem rynku ubezpieczeń wzajemnych i jednym z najdynamiczniej rozwijających się towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce.
Zapewnia ochronę ubezpieczeniową koncentrując się na współpracy z dużymi podmiotami korporacyjnymi, medycznymi (szpitale i przychodnie), kościelnymi oraz jednostkami samorządu terytorialnego. TUW PZUW to aktywny uczestnik dynamicznej transformacji gospodarki, zabezpieczający kluczowe inwestycje infrastrukturalne realizowane w Polsce.
Podobnie jak w latach ubiegłych, wyróżnikiem i rynkowym atutem TUW PZUW jest troska o minimalizowanie ryzyka i szeroka pomoc w tym zakresie, co przynosi wymierne korzyści finansowe dla ubezpieczonych na zasadzie wzajemności, którzy otrzymują z powrotem część składki, jeśli liczba szkód lub ich rozmiary są niewielkie. Podstawą działalności TUW PZUW jest idea wzajemności. We wrześniu 2024 roku Grupa PZU udowodniła, że jest pionierem proaktywnego modelu kontaktu z klientami, w tym poszkodowanymi podczas powodzi. TUW PZUW bazując na doświadczeniach Grupy oraz modelu budowania społeczności na bazie związków zależności wzajemnej, przygotowało innowacyjny program dla samorządów dotkniętych powodzią.
Przejawem rozwoju i aspiracji TUW PZUW są również działania na rzecz ubezpieczeniowej ochrony energetyki jądrowej w Polsce. Do członków TUW PZUW należą Polskie Elektrownie Jądrowe, inwestor w projekcie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Towarzystwo przygotowując się do uczestnictwa w poolu nuklearnym, który będzie ubezpieczał elektrownie jądrową, w listopadzie 2023 roku nawiązało strategiczną współpracę z brytyjską firmą Nuclear Risk Insurers (NRI) – wiodącym na świecie ubezpieczycielem cywilnych obiektów jądrowych.
TUW PZUW służy eksperckim wsparciem w analizie ryzyk i prowadzi bezpłatne audyty bezpieczeństwa mające na celu ograniczanie ewentualnych zagrożeń. Aktywnie angażuje się w szereg inicjatyw o szerokim wymiarze społecznym co zostało docenione w tegorocznej edycji prestiżowego raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu honoruje najlepsze projekty w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i społecznego zaangażowania.
TUW PZUW przy współpracy z CBOS przeprowadził pionierskie badania na temat opinii Polaków o opiece zdrowotnej w szpitalach. Wyniki tych badań zostały przedstawione na III Ogólnopolskim Kongresie dla Szpitali, który to kongres stał się ważnym wydarzeniem w środowisku medycznym i ubezpieczeniowym.
W 2024 roku najważniejszymi aktywnościami związanymi ze zmianą oferty produktowej były:
- wprowadzenie modyfikacji produktów w obszarze partnerstw strategicznych polegających na dostosowaniu limitów odpowiedzialności i świadczeń związanych ze wzrostem cen usług, paliw i nośników energii elektrycznej;
- uzupełnienie oferty ubezpieczeń zdrowotnych o pakiet profilaktyczny w ramach medycyny pracy będący niewątpliwym wyróżnikiem na tle konkurencji.
Vademecum zdrowia
Według autorów raportu do takich przedsięwzięć należą: wydany przez TUW PZUW bezpłatny poradnik dla pacjentów „Vademecum zdrowia”, odwołująca się do niego kampania na rzecz zdrowia prowadzona w pociągach PKP Intercity oraz projekt Szpital 360, którego celem jest zwiększanie jakości opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjentów.
Spółki zagraniczne
Lietuvos Draudimas jest liderem rynku ubezpieczeniowego na Litwie oraz największą firmą ubezpieczeniową w krajach bałtyckich. Lietuvos Draudimas od początku 2024 roku konsekwentnie kontynuował działania wspomagające dążenie do stabilnego wzrostu, stosowano zasady zrównoważonego i bezpiecznego stylu życia zarówno w działalności biznesowej jak i w kulturze organizacji. Wzmocniono współpracę z partnerami wspierającymi zrównoważony rozwój.
Kluczowe inicjatywy wspierające podstawowe operacje biznesowe:
- projekt „Power” – po wdrożeniu metod wyceny nowej generacji, projekt zaczął generować korzyści. Zaawansowane modele umożliwiają dokładniejszą segmentację i selekcję ryzyka na poziomie klienta a także optymalizację procesów underwritingu i kanałów sprzedaży;
- wybór nowego rozwiązania technologicznego dla potrzeb hurtowni danych i modelu Data Governance, mający na celu wzmocnienie i modernizację możliwości analityki biznesowej spółki;
- powołanie nowego zespołu ds. robotyzacji, została utworzona funkcja RPA (Robotic Process Automation) w dziale Digital Transformation – zespół 10 robotów-kolegów, którzy pomagają zautomatyzować rutynowe prace. Robotyzacja znajduje zastosowanie w kilku kluczowych obszarach działalności, np. poprzez usprawnienie obsługi szkód i innych procesów codziennej działalności;
- rozwój portalu samoobsługowego www.savasld.lt pozwalającego na zgłaszanie szkód online. System umożliwia przedłożenie dokumentów i zdjęć a także korzystanie z narzędzi zdalnej inspekcji oceny szkody wspierając wycenę i automatyczną realizację wypłaty odszkodowania. Wszystkie dokumenty oraz historia procesu likwidacji szkody przechowywane są w systemie archiwizacji;
- uruchomienie aktywnego zarządzania roszczeniami samochodowymi o wysokim prawdopodobieństwie rozliczenia gotówkowego: wprowadzenie modelowania predykcyjnego w celu zwiększenia wykrywalności nieuczciwych przypadków;
- zoptymalizowanie sieci napraw samochodów w pięciu głównych miastach Litwy poprzez ulepszone mechanizmy sterowania w samoobsłudze.
PZU Litwa Życie – w pierwszej połowie roku wdrożono zmiany strukturalne w obszarze sprzedaży, jednocześnie koncentrując się na optymalizacji sieci sprzedaży zarówno w obszarze sieci własnej jak i zewnętrznej, poprzez zwiększenie liczby umów brokerskich. Koncentrowano się na dalszym rozwoju nowych opcji biznesowych. Kontynuowano, rozpoczęty w październiku poprzedniego roku, projekt Sėkmės kelias (Ścieżka sukcesu) mający na celu wypracowanie skutecznego modelu pracy konsultantów i menedżerów sieci sprzedaży. Kluczowe komponenty obejmują sesje szkoleniowe, system nagrywania, monitorowania i opracowywania informacji zwrotnej z rozmów z klientami, wyznaczanie odpowiednich celów operacyjnych, codzienne spotkania podsumowujące oraz indywidualne spotkania rozwojowe. W 2024 roku prowadzone były również dalsze prace nad udoskonalaniem funkcjonalności w systemie samoobsługowym.
AAS BALTA – w 2024 roku wdrażano inicjatywy związane z doświadczeniami klientów oraz o charakterze prewencyjnym:
- rozwój platformy edukacyjnej BALTA Safety Academy, która daje możliwość dzielenia się wartościowymi, wiodącymi w branży treściami dotyczącymi profilaktyki i edukowania społeczeństwa;
- uruchomienie kampanii „Szalenie bezpieczne lato” – zapewniając bezpłatne ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w okresie letnim ponad 28 tysiącom dzieci na Łotwie, w tym także dzieciom ukraińskim;
- promowanie zdrowego i aktywnego stylu życia – BALTA jest oficjalnym sponsorem Olimpijskiego Turnieju Kwalifikacyjnego Koszykówki 2024 oraz EuroBasket 2025;
- usprawnienia procesów szkodowych, w tym procesu zgłaszania roszczeń online. Obecnie proces online dostępny jest dla dziewięciu produktów i w zależności od produktu wnioski online obejmują 50% do 99% wszystkich roszczeń;
- kontynuacja prac nad automatyzacją decyzji o roszczeniach z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych – wdrożono kilka ulepszeń, w tym OCR (Optical Character Recognition) i wykorzystanie narzędzi do analizy danych, co pozytywnie wpłynęło na płynność procesu;
- uproszczenie języka komunikacji – dokonano przeglądu OWU tak aby były prostsze i bardziej zrozumiałe dla klientów.
Lietuvos Draudimas – oddział w Estonii – w 2024 roku koncentrował się na rozwoju produktów oraz pozyskiwaniu nowych klientów:
- w kwietniu, we współpracy z SEB Bank, uruchomiono sprzedaż nowego produktu turystycznego oraz nowego ubezpieczenia zakupów w pakiecie z kartą kredytową dla osób prywatnych;
- w portalu samoobsługowym uruchomiono usługi umożliwiające dokupienie produktów ubezpieczeniowych;
- w drugim półroczu wprowadzona została nowa dodatkowa ochrona dla produktu Private Property – przedłużona gwarancja na sprzęt AGD;
- kontynuowano rozwój funkcjonalności cross-sell w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych poprzez generowanie spersonalizowanych ofert w sklepie internetowym;
- 1 listopada 2024 roku weszła w życie ustawa nakazująca obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej świadczeniodawców, którzy uzyskali licencję na podstawie ustawy o organizacjach świadczeń zdrowotnych (MedMal, tj. Mandatory Medical Mall Professional Indemnity Insurance). Oznaczało to, że wszyscy świadczeniodawcy usług zdrowotnych zobowiązani byli zawrzeć umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej do 1 grudnia 2024 roku. Na 31 grudnia 2024 roku PZU Estonia pozostawał jedynym dostawcą tego produktu ubezpieczeniowego w kraju.
PZU Ukraina – w 2024 roku:
- prowadzono w spółce prace mające na celu usystematyzowanie katalogu produktów;
- wprowadzono zmiany w ofercie produktowej a także przeprowadzano badania analityczne celem wykorzystania ich wyników m.in. w zakresie kształtowania taryf. Główne zmiany spowodowane były koniecznością dostosowywania spółki do wymogów nowej ustawy o ubezpieczeniach;
- regularnie przeprowadzano analizy portfeli poszczególnych produktów dostosowując taryfy ubezpieczeniowe do zmieniających się warunków;
- aktywnie rozwijano obszar dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych, dla których wdrożono elektroniczne karty medyczne;
- pozyskiwano nowych klientów spośród firm przenoszących działalność ze wschodnich do zachodnich regionów Ukrainy;
- w ramach rozwoju obszaru sprzedaży przeprowadzono negocjacje i przywrócono współpracę z dużymi grupami dealerów samochodowych;
- ubezpieczenie Zielona Karta zostało wprowadzone do nowego kanału sprzedaży – bancassurance;
- wdrożono zaktualizowany produkt ubezpieczenie NNW pożyczkobiorców;
- rozszerzony został zakres uprawnień lokalnych w ochronie ubezpieczeniowej dla kategorii majątek ruchomy (z wyjątkiem wartości materialnych) od ryzyka kradzieży, rabunku i rozboju, co pozwoli zwiększyć wolumen składek w biznesie korporacyjnym.
W związku z wejściem w życie, od 2025 roku, nowej ustawy „O OC komunikacyjnym” w grudniu zostały wdrożone aktualizacje dla produktów OC komunikacyjne oraz Zielona Karta. Kluczowe zmiany dotyczą aktualizacji cennika, dostosowania procesów obsługi szkód do przepisów prawa, rezygnacji z usług technicznego assistance oraz przejście na elektroniczną dokumentację (rezygnacja z drukowania umów).
PZU Ukraina Życie – w 2024 roku:
- kontynuowano świadczenie usług w zakresie ubezpieczeń na życie, zapewniając zarówno zawieranie nowych umów ubezpieczenia we wszystkich kanałach sprzedaży, z uwzględnieniem ograniczeń związanych z konfliktem zbrojnym, jak i wsparcie oraz obsługę istniejącego portfela;
- w związku ze zmianą ustawy o ubezpieczeniach, w kwietniu 2024 roku spółka otrzymała zgodę na sprzedaż wszystkich klas ubezpieczeń, które zawarte są w ustawie. Oznacza to, że wszystkie produkty oferowane przez PZU Ukraina Życie są zgodne z nowymi przepisami, tym samym oferta spółki nie zmieniła się;
- kontynuowano zawieranie nowych umów ubezpieczenia tylko w bezpiecznych regionach Ukrainy, tj. w regionach niedotkniętych działaniami wojennymi – na zachodzie i w centrum Ukrainy, a także z ograniczeniami dotyczącymi sumy ubezpieczenia, listy ryzyk i specjalnych wymagań ze względu na zawód i wiek ubezpieczonych;
- w zakresie produktów ubezpieczeniowych położono nacisk na opracowanie i wdrożenie Ogólnych Warunków Produktów Ubezpieczeniowych dla poszczególnych kanałów sprzedaży, a także opracowanie dokumentów na potrzeby zawierania umów ubezpieczenia: nowe wzory wniosku o ubezpieczenie oraz Certyfikatu Ubezpieczenia dla agencyjnych i brokerskich kanałów sprzedaży;
- opracowano i wdrożono nowy produkt ubezpieczeniowy „Bezpieczeństwo online” – jest to polisa elektroniczna, która chroni jej właściciela przed ewentualnymi negatywnymi następstwami wypadków drogowych i może być realizowana w różnych kanałach sprzedaży jako cross-produkt do polis OC komunikacyjnego lub jako odrębna umowa ubezpieczenia;
- przygotowano i wdrożono nowe szablony umów dla bankowego i korporacyjnego kanału sprzedaży;
- uruchomiona została odrębna strona internetowa dla PZU Ukraina Życie www.pzulife.com.ua, na której umieszczono wszelkie informacje zgodnie z wymogami prawa, w tym informacje publiczne, o produktach ubezpieczeniowych a także o pośrednikach ubezpieczeniowych;
- pod koniec 2024 roku zakończono prace nad kolejnym serwisem – czatbot wypłata szkody w TELEGRAMIE, który pozwoli klientom na wygodne i skuteczne złożenie dokumentów drogą elektroniczną.
Opieka zdrowotna
Działalność i oferta produktowa
PZU Zdrowie jest jednym z największych ogólnopolskich operatorów medycznych. Sieć medyczna PZU Zdrowie liczy niemal 130 placówek własnych, w tym pracownie diagnostyki obrazowej oraz ponad 2 300 placówek partnerskich w ponad 600 miastach w Polsce.
Posiada własną całodobową infolinię medyczną, portal pacjenta mojePZU oraz Centrum Telemedyczne. Zapewnia opiekę zdrowotną w formie ubezpieczeń i abonamentów dla firm oraz klientów indywidualnych. Centra medyczne PZU Zdrowie są dostępne także dla pacjentów nieposiadających pakietów PZU. Na Obszar Zdrowie składa się działalność operatora medycznego PZU Zdrowie oraz ubezpieczenia zdrowotne. Jest on integralną częścią modelu biznesowego Grupy PZU i stanowi jeden z najważniejszych obszarów jej wzrostu.
Działalność operatora medycznego PZU Zdrowie obejmuje:
- obsługę produktów zdrowotnych w formie ubezpieczeń (ubezpieczenia na życie i zdrowie oraz ubezpieczenia zdrowotne majątkowe i pozostałe osobowe – produkty PZU, PZU Życie i TUW PZUW);
- sprzedaż i obsługę produktów pozaubezpieczeniowych (medycyna pracy, abonamenty medyczne grupowe i indywidualne, partnerstwa i programy profilaktyczne);
- budowę własnej infrastruktury medycznej o jednolitym standardzie (centra medyczne, pracownie diagnostyczne i własne Centrum Telemedyczne) dla zapewnienia jak najlepszego dostępu do świadczonych usług i realizacji celów przychodowych.
Rozwój oferty zdrowotnej (pakiety, abonamenty)
W 2024 roku PZU Zdrowie kontynuował rozwój grupowej oraz indywidualnej oferty opieki medycznej, aby realizować strategię kompleksowego operatora medycznego. Główne działania obejmowały:
- poszerzenie oferty abonamentów dla klientów indywidualnych w formie Pakietów Medycznych o konfigurator pakietów; konfigurator jest zbudowany na stałych zakresach, jednak klient może dopasować je do siebie w 6 kategoriach, takich jak: badania laboratoryjne, badania obrazowe, rehabilitacja, wizyty domowe, stomatologia, psychologia;
- udostępnienie klientom płatności e-Raty za pośrednictwem Banków i włączenie okresowe rat 0%;
- wdrożenie kolejnych pakietów profilaktycznych (przedpłacone pakiety usług medycznych do jednorazowego wykorzystania w placówkach PZU Zdrowie) – o pakiety dla kobiet w ciąży, przygotowanie do ciąży oraz badania po urodzeniu dziecka;
- wdrożenie zakupów szczepień dodatkowych wraz z kwalifikacją do szczepienia, aby każdy klient, który zechce się zaszczepić – miał taką możliwość;
- wdrożenie dodatku do abonamentu medycznego grupowego „wyjazd zespołu interwencyjnego”, mający na celu szybszą pomoc naszym pacjentom.
Projekt mojePZU w Zdrowiu
W 2024 roku kontynuowane były prace projektowe, mające na celu rozwój funkcjonalności technologicznych dla pacjenta oraz budowanie nowych linii biznesowych. Rozwój portalu mojePZU obejmował:
- konfigurator abonamentów zdrowotnych dla klientów indywidualnych;
- usprawnienia pulpitu dla użytkownika zalogowanego – Marketplace;
- optymalizacja assistance;
- optymalizacje ścieżek klienckich na mojePZU;
- RTF - wdrożenie nowego rodzaju płatnosci PAYKA;
- wystawianie faktur dla firm w procesie Fee For Service „FFS”;
- DENS – kontrola kosztów stomatologicznych;
- wdrożenie zniżek dla usług telemedycznych;
- wdrożenie obsługi szczepień;
- skierowania do specjalistów dla wybranych kontraktów (Gatekeeper);
- automatyzacja umawiania badań laboratoryjnych CZUM – mechanizm pobierania skierowań z eArchiwum.
Rozwój innowacyjnych rozwiązań
PZU Zdrowie wdraża nowatorskie rozwiązania, które dostarczają wartość dla pacjentów, lekarzy i Grupy PZU. Obszary analiz obejmują m.in. wykorzystanie zaawansowanych systemów telemedycznych, sztucznej inteligencji, wirtualnej rzeczywistości, cyfrowych terapii. Na szczególną uwagę zasługują następujące działania:
wdrożenie Upmedic w PZU Zdrowie Diagnostyka Obrazowa – rozwiązanie Upmedic to inteligentny edytor tekstu wspierający pracę lekarzy radiologów w wybranych placówkach PZU Zdrowie. Narzędzie umożliwia tworzenie dokumentacji medycznej najwyższej jakości za pomocą kliku kliknięć myszki, tym samym skracając czas wykonania opisu badań obrazowych nawet o 70%. Startup Upmedic został doceniony w międzynarodowych akceleratorach innowacji takich jak Health Venture Lab General Electronics i Roche Healthcare Lab jako najlepsze rozwiązanie zarządzające danymi medycznymi;
pilotaż Talkie.ai i Hellobot.ai – w listopadzie 2024 roku PZU Zdrowie rozpoczęło pilotaż voicebotów w wybranych placówkach operatora. Mają one wesprzeć infolinię medyczną firmy w przypominaniu pacjentom o terminach wizyt. Wirtualni asystenci Hellobot i Talkie.ai kontaktują się z pacjentami, aby przypomnieć o zbliżającym się terminie. Podczas rozmowy pacjent może potwierdzić wizytę lub odwołać ją i w razie potrzeby zgłosić chęć umówienia nowego terminu;
pod koniec 2024 roku PZU Zdrowie uruchomił Proof of Concept aplikacji mojeHarmo. To aplikacja wykorzystująca technologie Microsoft Power Apps, w ramach której powstaje narzędzie usprawniające proces harmonogramowania pracowników i zleceniobiorców w Call Center PZU Zdrowie. Umożliwia ono przeniesienie ręcznych czynności do świata cyfrowego. Aktualnie powstaje zestaw trzech aplikacji, łącząc możliwości pełnej administracji systemem, dostępu do grafiku z dowolnego miejsca (aplikacja na telefon) i liderów do wygodnego zarządzania czasem pracy członków ich zespołu. Rozwiązanie zdobyło III miejsce w ramach konkursu Dni Innowacji 2024 organizowanego przez Grupę PZU;
członkostwo w Koalicji AI i Innowacji w Zdrowiu – koalicja w swojej działalności zmierza do propagowania wykorzystywania sztucznej inteligencji (AI) w polskim systemie ochrony zdrowia. Skupiając grono ekspertów i podmiotów stawiających sobie za najwyższy cel dobro pacjentów, chce wytyczać kierunki rozwoju wykorzystywania technologii AI w sektorze. Koalicja dąży do wypracowania warunków umożliwiających jak najszersze wykorzystanie tych rozwiązań. Podkreśla przy tym znaczenie profesjonalnego personelu medycznego wskazując na wspierającą rolę technologii, która ma usprawniać proces leczenia, a nie eliminować czy pomniejszać rolę lekarza. W swoich działaniach Koalicja angażuje się w projekty na rzecz cyfryzacji systemu ochrony zdrowia, podejmując współpracę z Ministerstwem Zdrowia i Kancelarią Prezesa Ministrów. PZU Zdrowie podejmuje szereg działań na poziomie krajowym i lokalnym mających na celu poprawę zdrowia Polaków.
Centrum Zarządzania Usługami Medycznymi PZU Zdrowie (CZUM) w Gdańsku
Poza standardowa obsługa pacjentów, infolinia medyczna PZU Zdrowie jest operatorem następujących projektów Ministerstwa Zdrowia:
Ponad 67 tys. obsłużonych połączeń na infolinii szczepień przeciwko HPV w okresie maj grudzień 2023 roku.
Ponad 240 tys. ankiet kwalifikujących pacjentów w wieku 40 lat i więcej na bezpłatne badania profilaktyczne, wypełnionych w 2023 roku.
169 tys. obsłużonych połączen oraz ponad 88 tys. udzielonych teleporad w 2023 roku w ramach nocnej i świątecznej pomocy medycznej dostępnej poza godzinami pracy placówek podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), tj. od poniedziałku do piątku w godzinach 18:00-08:00 oraz całodobowo w weekendy i dni ustawowo wolne od pracy.
Inwestycje
W ramach Grupy PZU działalność na rynku funduszy inwestycyjnych prowadzi Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU (TFI PZU).
Oferuje produkty i usługi dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych. Dodatkowo w ramach III filaru systemu emerytalnego TFI PZU SA oferuje:
W formie grupowej:
- Pracownicze Programy Emerytalne (PPE);
- Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK);
W formie Indywidualnej:
- Indywidualne Konta Emerytalne (IKE) oraz;
- Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE).
Uzupełnieniem ustawowo regulowanych produktów są Pracownicze Plany Oszczędnościowe (PPO), Grupowe Plany Emerytalne (GPE), oraz Pakiet Wyższa Emerytura (PWE).
Na koniec 2024 roku TFI PZU miało w swojej ofercie 66 funduszy i subfunduszy, w tym dziewięć subfunduszy w ramach PPK.
W 2024 roku serwisie inPZU wdrożono nowe procesy pierwszego logowania z wykorzystaniem identyfikacji za pośrednictwem mDowodu i aplikacji mObywatel. Stało się to możliwe po połączeniu serwisu inPZU.pl z Węzłem Krajowym. Dodatkowo podniesiono poziom bezpieczeństwa serwisu poprzez wzmocnienie polityki haseł dostępowych, dwuskładnikowe logowanie, potwierdzanie adresów mailowych oraz dwuskładnikowe uwierzytelnianie rachunków bankowych do odkupień.
W 2024 roku w związku z wydanym 14 lutego 2024 roku stanowiskiem Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Towarzystwo dokonało kompleksowego przeglądu oferowanych funduszy i dokonało zmiany polityki inwestycyjnej Funduszy / Subfunduszy, poprzez:
- przesunięcie limitu inwestycyjnego na główne spektrum lokat poszczególnych funduszy z dotychczas obowiązującego na co najmniej 80% WAN (Wartość Aktywów Netto);
- wskazanie poziomu „zmodyfikowanej duration” w przypadku funduszy dłużnych;
- dodanie kryteriów oceny wiarygodności kredytowej emitentów instrumentów dłużnych oraz zapisu o ratingu emitentów.
W ramach prowadzonej przez Towarzystwo optymalizacji oferty produktowej:
- w październiku 2024 roku został zlikwidowanych jeden fundusz zamknięty PZU FIZ Akcji Focus,
- w grudniu 2024 roku TFI PZU rozbudowało swoją ofertę o subfundusz polskich obligacji korporacyjnych wydzielony w ramach PZU FIO Parasolowy.
Źródło: IZFiA
Na koniec 2024 roku TFI PZU zarządzało funduszami inwestycyjnym o wartości aktywów netto w wysokości 42,3 mld zł, co oznacza wzrost o 12,2% od stanu z końca 2023 roku i 11,1% udziału w rynku funduszy inwestycyjnych. Tym samym w ramach rynku zarządzania funduszami inwestycyjnymi TFI PZU osiągnęło status jednego z trzech największych towarzystw funduszy inwestycyjnych w Polsce (w raportach Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami zostało sklasyfikowane na trzeciej pozycji po PKO TFI oraz IPOPEMA TFI).
W ramach sukcesywnie rozwijanej usługi zarządzania aktywami na zlecenie klienta (usługa asset management) TFI PZU na koniec 2024 roku zarządzało aktywami o wartości około 14,8 mld zł, z czego blisko 0,84 mld zł dla klienta zewnętrznego. Wartość aktywów pod zarządzaniem w funduszach inwestycyjnych oraz w ramach usługi zarządzania na zlecenie wyniosły ponad 57 mld zł, z czego aktywa od klienta zewnętrznego wyniosły 29,4 mld zł.
Saldo sprzedaży w 2024 plasuje TFI PZU na trzeciej pozycji wśród wszystkich TFI na rynku oraz na pierwszej pozycji wśród TFI „niebankowych”.
Największy przyrost aktywów w 2024 roku TFI PZU odnotowało w PZU Sejf+ (+813 mln zł), PZU Obligacji Krótkoterminowych (+544 mln zł) i w funduszach zdefiniowanej daty: PPK inPZU 2035 (+357 mln zł), PPK inPZU 2040 (+340 mln zł), PPK inPZU 2030 (+290 mln zł), PPK inPZU 2045 (+256 mln zł).
Fundusze, w których aktywa netto zanotowały w 2024 roku największy spadek to: PZU FIZ Akord Absolutnej Stopy Zwrotu (-28,4 mln zł), PZU Globalny Akcji Medycznych (-19 mln zł), PZU Obligacji Odpowiedzialnego Rozwoju (-5,7 mln zł), PZU FIZ Akcji Focus (-2,6 mln zł-fundusz zlikwidowany) i PZU FIZ Forte Absolutnej Stopy Zwrotu (-2,5 mln zł).
W 2024 roku TFI PZU kontynuowało przejęcia aktywów z Pracowniczych Programów Emerytalnych (PPE) w wyniku czego udało się przejąć 52 programy, co skutkowało transferem aktywów w wysokości 88 mln zł.
- dobra koniunktura na rynku długu i akcji;
- wysoka aktywność sprzedażowa na rynku wtórnym PPE (52 przejęcia PPE);
- rozwój serwisu i oferty inPZU oraz działania wspierające;
- systematyczne wpłaty w ramach PPK i PPE;
- regularny wzrost liczby oszczędzających w ramach PPK, PPE i PWE;
- polityka Narodowego Banku Centralnego w obszarze stóp procentowych;
- spadek rentowności polskich obligacji podwyższający ich wycenę;
- obniżki stóp procentowych przez banki centralne.
TFI PZU jest również jednym z liderów rynku Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) i Pracowniczych Programów Emerytalnych (PPE). Wynik ten to zasługa szerokiego wsparcia, jakie TFI PZU oferuje pracodawcom przy wdrażaniu i obsłudze PPK, wyników inwestycyjnych subfunduszy PPK oraz dobrze przygotowanego i przeprowadzonego procesu szkoleń z zasad funkcjonowania PPK (wdrożono szkolenie PPK z certyfikatem uczestnictwa).
Natomiast w 598 programach PPE prowadzonych przez TFI PZU uczestniczyło 203 383 pracowników, którzy łącznie na koniec 2024 roku zgromadzili oszczędności o wartości 9,32 mld zł.
PTE PZU
PTE PZU zarządza:
- otwartym funduszem emerytalnym OFE PZU „Złota Jesień”;
- dobrowolnym funduszem emerytalnym DFE PZU.
OFE PZU „Złota Jesień” należy do największych funduszy emerytalnych w Polsce. Na koniec 2024 roku OFE PZU był czwartym co do wielkości funduszem emerytalnym pod względem liczby członków i trzecim pod względem wartości aktywów netto:
- fundusz miał ponad 2,1 mln członków, tj. 14,9% wszystkich uczestników otwartych funduszy emerytalnych;
- aktywa netto wynosiły ponad 28,0 mld zł, czyli 13,2% ogólnej wartości aktywów działających w Polsce otwartych funduszy emerytalnych.
Źródło: KNF
Bankowość
Grupa Kapitałowa Banku Pekao
Bank Pekao jest uniwersalnym bankiem komercyjnym, oferującym pełny zakres usług bankowych świadczonych na rzecz klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych, prowadzącym działalność głównie w Polsce.
Grupa Kapitałowa Banku Pekao obejmuje instytucje finansowe działające na rynkach: bankowym, zarządzania aktywami, usług maklerskich, doradztwa inwestycyjnego i transakcyjnego, leasingu i faktoringu. Od 2017 roku Bank Pekao jest częścią Grupy Kapitałowej PZU.
Bank oferuje na rynku polskim konkurencyjne produkty i usługi, wysoki poziom obsługi klientów oraz rozwiniętą sieć dystrybucji. Szeroka oferta produktowa, nowatorskie rozwiązania i indywidualne podejście zapewniają klientom kompleksową obsługę finansową. Z kolei zintegrowany model obsługi stanowi gwarancję najwyższej jakości usług i produktów oraz ich dopasowania do zmieniających się potrzeb. Bank systematycznie umacniania pozycję rynkową w strategicznych obszarach działalności.
Na koniec III kwartału 2024 roku Bank Pekao plasował się na drugim miejscu wśród banków w Polsce według wielkości aktywów.
W 2024 roku Bank Pekao w ramach oferty dla klientów indywidualnych utrzymał wysokie wyniki akwizycji rachunków otwierając 572 tys. kont. Wpływ na utrzymanie wysokiej sprzedaży kont w 2024 roku miała atrakcyjna oferta Konta Przekorzystnego ze złotą kartą i promocyjnym oprocentowaniem środków na Koncie Oszczędnościowym oraz promowanie zakładania pierwszego konta dla dziecka w ramach prowadzanych kampanii takich jak: zachęcanie do składania wniosków 800+, Dzień dziecka, „Powrót do szkoły” czy oferta świąteczna. W 2024 roku prowadzono dwie duże kampanie marketingowe wspierające sprzedaż Konta Przekorzystnego z Kontem Oszczędnościowym oraz aplikacją mobilną „Otwórz się na PeoPay”.
W 2024 roku Bank Pekao otworzył ok. 190 tys. kont dla młodych, co stanowi 33% sprzedaży nowych kont ogółem. Aktywnie promowano sprzedaż kart oraz aplikację PeoPay dla młodych klientów z nowymi wizerunkami, związanymi z pasją, sportem i muzyką, jak również wizerunkami gamingowymi – wydano ponad 105 tys. takich kart w 2024 roku. Klientom w wieku od 18 do 26 lat udostępniono w 2024 roku dwie cyklicznie oferowane lokaty promocyjne „Lokatę dla Młodych” oraz „Lokatę urodzinową”.
Liczba otwartych w 2024 roku nowych kont Świat Premium, oferowanych klientom, którzy deponują środki powyżej 200 tys. zł w produktach oszczędnościowych i inwestycyjnych Banku Pekao osiągnęła poziom 36,5 tys. co oznacza wzrost o 17% w porównaniu do 2023 roku.
Klienci w Pekao24 oraz aplikacji PeoPay mogli skorzystać z udostępnionej w 2024 roku nowej formy odkładania środków na określone cele w ramach produktu „Skarbonka”. Klienci mogą regularnie oszczędzać określając swój cel, czas i kwotę niezbędną do jego realizacji. Skarbonki są dostępne zarówno do samodzielnego zakładania i obsługi przez dzieci, jak również dla klientów powyżej 18 roku życia.
Klienci indywidualni od 2024 roku mogą korzystać ze #Zrzutki- prośby o przelew BLIK, który ułatwia i przyspiesza rozliczenia między znajomymi. Pieniądze natychmiast trafiają na konto osoby, która wysyła prośbę. Rozliczeń można dokonywać pomiędzy klientami banków, które udostępniają Zrzutkę.
Bank Pekao podjął decyzję o przedłużeniu do końca 2025 roku specjalnej oferty dla obywateli Ukrainy, w ramach której zniesione są opłaty za prowadzenie rachunku, obsługę kart i wypłaty gotówki ze wszystkich bankomatów w Polsce oraz przelewy wychodzące i przychodzące z banków z Ukrainy są bezpłatne.
W 2024 roku kontynuowano działania wspierające sprzedaż Karty Kredytowej z Żubrem. Na koniec 2024 roku z Karty Kredytowej z Żubrem korzystało ponad 200 tys. klientów. Od I półrocza 2024 roku nowi klienci mogą otrzymać Kartę Kredytową z Żubrem, składając wniosek online przez PeoPay lub Pekao24.
W ramach współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT oraz Miles & More, Bank Pekao daje klientom możliwość zbierania mil lotniczych za transakcje wykonane Kartą Kredytową z Żubrem. Zebrane mile klienci mogą wymieniać np. na bilety lotnicze, podwyższenie klasy podróży samolotem czy rezerwację hotelu. W 2024 roku udostępniono promocję, w ramach której klienci Premium, którzy nie posiadali karty kredytowej Banku mogli otrzymać 10 000 mil w programie Miles & More, które można było wymienić m.in. na bilet lotniczy w obie strony do jednego z miast w Europie.
Klienci biznesowi, którzy podpisali umowę o kartę kredytową MOTO Biznes w okresie do 30 września 2024 roku mogą skorzystać z promocyjnego oprocentowania limitu kredytowego 9,99% oraz darmowych przelewów za pośrednictwem bankowości elektronicznej PekaoBiznes24/Pekao24 dla Firm z karty kredytowej konto firmowe w Banku do końca marca 2025 roku.
Dodatkowo pod koniec trzeciego kwartału 2024 roku dla kart debetowych udostępniono usługę tzw. Digital First, dzięki której klient od razu po zamówieniu karty, może dodać ją do swojego portfela cyfrowego w Google/Apple Pay lub Garmin Pay i zacząć nią płacić, bez konieczności posiadania plastikowej karty.
W 2024 roku w ujęciu wolumenów netto wartość udzielonych pożyczek gotówkowych przez Bank Pekao wzrosła do poziomu 6,3 mld zł, tj. o 22,4% w porównaniu do 2023 roku. Natomiast wartość brutto podpisanych umów wzrosła do poziomu 7,3 mld zł tj. o 29,0% r/r. Osiągane wyniki sprzedaży pozwoliły zwiększyć wartość portfela pożyczek o 10% w porównaniu do grudnia 2023 roku. Sprzedaż elektroniczna pożyczek gotówkowych w 2024 roku osiągnęła rekordowy wynik 4,8 mld zł, wzrost o 26,6% w porównaniu do 2023 roku. W 2024 roku systematycznie zwiększano udział pożyczek zawieranych w serwisach Pekao24, aplikacji mobilnej PeoPay oraz za pośrednictwem infolinii Banku, uzyskując w czwartym kwartale 2024 roku, wynik 88% umów zawartych w procesach elektronicznych – powyżej zakładanego celu w strategii Banku na lata 2021–2024 osiągając jednocześnie w horyzoncie strategii ponad 4-krotny wzrost wolumenu pożyczek zawieranych za pośrednictwem kanałów zdalnych. W trzecim kwartale 2024 roku klienci, którzy nawiązali relacje z Bankiem z wykorzystaniem zdalnej autoryzacji mieli możliwość otrzymania pożyczki gotówkowej całkowicie zdalnie.
Bank Pekao kontynuuje również udzielanie kredytów na finansowanie czesnego za płatne studia medyczne. Studenci na początku każdego semestru mogą złożyć wniosek o kredyt aby skorzystać z dopłat do oprocentowania, poręczenia kredytu udzielanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a także z całkowitego lub częściowego umorzenia. Do końca 2024 roku z kredytu skorzystał ponad 4,2 tys. klientów i uruchomiono blisko 300 mln zł semestralnych transz kredytu.
W 2024 roku Bank Pekao zawarł umowę z Grupą Kapitałową Terg S.A. (właściciel sieci sklepów marki Media Expert) w zakresie pośrednictwa w oferowaniu kredytu ratalnego w sklepach stacjonarnych oraz internetowych.
W 2024 roku Bank Pekao osiągnął bardzo dobre wyniki sprzedaży kredytów mieszkaniowych pomimo zakończenia przyjmowania wniosków o „Bezpieczny kredyt 2%” w ramach rządowego programu „Pierwsze Mieszkanie”. Sprzedaż kredytów mieszkaniowych w 2024 roku wyniosła 11,3 mld zł, wzrost o 8,7% w porównaniu do 2023 roku. Sprzedaż standardowych kredytów mieszkaniowych (pomniejszona o bezpieczne kredyty 2%) wzrosła blisko 2,5 krotnie w ujęciu rok do roku.
Ofertę kredytów hipotecznych w 2024 roku była na bieżąco aktualizowana i dostosowywana do zmieniających się warunków i potrzeb rynkowych. Rozszerzono ofertę o preferencyjne warunki dla kredytów powyżej 500 tys. zł oraz o EKO Kredyt mieszkaniowy, który wspiera ekologiczne rozwiązania.
W maju udostępniono kredytobiorcom możliwość składania wniosków o zawieszenie spłaty kredytu hipotecznego w ramach tzw. ustawowych wakacji kredytowych. Ponadto wdrożono nowe rozwiązania wsparcia kredytobiorców będących w trudnej sytuacji finansowej zgodnie ze zmianami ustawowymi.
Kredytobiorcom, którzy zostali poszkodowani wyniku powodzi która wystąpiła w 2024 roku lub w wyniku jej bezpośrednich następstw, zaoferowano Pakiet pomocowy, pozwalający na zawieszenie spłaty rat do 3 miesięcy, jak również możliwość składania wniosków o wsparcie w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (od pierwszego dnia po wejściu w życie Ustawy powodziowej).
Bank Pekao kontynuuje ofertę ugód dla kredytobiorców, posiadających aktywne kredyty mieszkaniowe denominowane do CHF. Kredyty te znajdują się w portfelu banku niemal w całości w wyniku przyłączenia wydzielonej części Banku BPH SA w 2007 roku. Program spotkał się z dużym zainteresowaniem klientów. Bank Pekao przygotował ofertę dla ponad 84% kredytobiorców, z czego podpisano 7,4 tys. ugód.
W 2024 roku w obszarze bancassurance Bank Pekao wdrożył intensywne działania promocyjne i wspierające sprzedaż, co przełożyło się na wysokie wolumeny sprzedaży i uzyskania wysokiej dynamiki r/r.
W 2024 roku składka przypisana z ubezpieczeń ochronnych była wyższa o 78% r/r, po uwzględnieniu produktów o charakterze inwestycyjnym dynamika osiągnęła 67% r/r.
Liczba polis ubezpieczeń komunikacyjnych sprzedanych w 2024 roku była prawie trzykrotnie wyższa niż w 2023 roku, a liczba polis turystycznych była o 79% wyższa r/r. Udział liczby kredytów hipotecznych sprzedawanych z ubezpieczeniem (do których mogło być oferowane ubezpieczenie) utrzymywał się w 2024 roku na stabilnym wysokim poziomie 96%, a w zakresie liczby pożyczek gotówkowych wyniósł 37%.
W 2024 roku w obszarze assurbanking uruchomiono sprzedaż produktów bankowych w nowym kanale dystrybucji – Agentów Wyłącznych PZU.
W obszarze bankowości przedsiębiorstw w 2024 roku kontynuowano działania w zakresie automatyzacji i digitalizacji procesu kredytowego oraz rozwoju funkcjonalności bankowości elektronicznej, umożliwiających samoobsługę klienta. W 2024 roku wartość sprzedanych nowych kredytów (bez odnowień) w segmencie MŚP osiągnęła poziom 6,6 mld zł, utrzymując wysoki poziom z poprzednich kwartałów i 2023 roku. W segmencie MID wartość sprzedanych nowych kredytów wyniosła 13,3 mld zł.
W segmencie bankowości korporacyjnej Bank koncentrował się na wzroście poszczególnych obszarów biznesowych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi, które wspierają działania doradców, specjalistów produktowych oraz analityków. W 2024 roku rozwijano ofertę produktów finansowania handlu, kwota nowo udzielonych gwarancji i poręczeń zwiększyła się o 7% w stosunku do 2023 roku. W obszarze bankowości transakcyjnej wprowadzono zmiany w procesach i procedurach produktów oraz usług kierowanych do klientów firmowych (SME, MID i korporacje). Wdrożono prostą i krótką umowę rachunku bankowego o modułowej konstrukcji (umowy podstawowej), dzięki czemu klient biznesowy już w momencie podpisania dokumentu zyskuje dostęp do rachunków bankowych oraz bankowości elektronicznej PekaoBiznes24. Bank ma wiodącą pozycję w obsłudze krajowych instytucji finansowych, oferując najwyższej jakości usług dla firm ubezpieczeniowych, funduszy inwestycyjnych oraz emerytalnych, domów maklerskich, podmiotów infrastruktury sektora finansowego, banków spółdzielczych oraz kas oszczędnościowo-kredytowych. Prowadzi obsługę oraz udziela finansowania jednostkom sektora publicznego. Ponadto Bank oferuje klientom usługi z zakresu bankowości inwestycyjnej, finansowania strukturyzowanego oraz finansowania projektów, dotyczących nieruchomości komercyjnych, w tym finansowania budowy powierzchni magazynowych. W 2024 roku za pośrednictwem Banku zostały wyemitowane nieskarbowe papiery dłużne (przedsiębiorstw, banków i samorządów) na łączną kwotę ponad 52 mld zł.
Pekao Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (Pekao TFI) jest częścią Grupy kapitałowej Pekao. To najstarsze towarzystwo funduszy inwestycyjnych w Polsce. Pekao TFI dostarcza klientom nowoczesne produkty finansowe i udostępnia możliwości inwestowania na światowych rynkach kapitałowych. Od wielu lat tworzy programy oszczędnościowe, w tym także programy oferujące możliwość dodatkowego oszczędzania na emeryturę w trzecim filarze emerytalnym. W ofercie Pekao TFI dostępna jest również usługa zarządzania portfelami oraz Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK). Towarzystwo znajduje się w ewidencji PPK, a jego oferta dostępna jest również przez portal mojeppk.pl.
Na 31 grudnia 2024 roku wartość aktywów netto funduszy inwestycyjnych Pekao TFI (wraz z PPK) wyniosła 32,2 mld zł i była wyższa o 8,0 mld zł tj. o 32,9% w porównaniu do końca grudnia 2023 roku.
Grupa Kapitałowa Alior Bank
Na czele Grupy kapitałowej Alior Banku stoi Alior Bank. Alior jest uniwersalnym bankiem depozytowo- kredytowym, obsługującym osoby fizyczne i prawne, w tym podmioty krajowe i zagraniczne.
Podstawowa działalność banku obejmuje prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych, emitowanie bankowych papierów wartościowych oraz prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych. Bank prowadzi także działalność maklerską, doradztwo i pośrednictwo finansowe oraz świadczy inne usługi finansowe. Od 2015 roku Alior Bank jest częścią Grupy PZU.
Alior Bank świadczy usługi przede wszystkim klientom z Polski. W latach 2017- 2024 prowadził działalność depozytowo-kredytową na terenie Rumunii. 30 listopada 2024 roku Alior Bank Oddział w Rumunii zakończył swoją działalność operacyjną. Na koniec III kwartału 2024 roku Alior Bank plasował się na ósmym miejscu wśród banków w Polsce według wielkości aktywów.
W 2024 roku Alior Bank weryfikował ofertę cenową pożyczki gotówkowej dbając o jej rentowność oraz konkurencyjność w stosunku do rynku. Największym zainteresowaniem klientów nadal cieszyła się pożyczka ze stałą stopą procentową. Dlatego dostosowując ofertę do oczekiwań i potrzeb klientów Alior Bank oferował głównie produkty o stałej stopie procentowej. Klienci mieli również nadal możliwość wyboru oferty z oprocentowaniem zmiennym.
W 2024 roku Alior Bank przeprowadził kampanię marketingową nowej oferty Pożyczki na „mi się” w dwóch odsłonach: wiosennej i jesiennej. Wykorzystane zostały kanały komunikacji zewnętrznej m.in. takie jak telewizja, Internet, media społecznościowe oraz kanały komunikacji wewnętrznej takie jak aplikacja banku, e-maile i SMS-y. Oferta cieszyła się dużym zainteresowaniem, dzięki czemu pozyskano nowych klientów. Pożyczka na „mi się” była dostępna w bankowości Alior Online i Alior Mobile w pełnym, efektywnym procesie zdalnym.
Bank prowadził również prace skoncentrowane wokół procesów i ofert dostępnych online. Kontynuowano sprzedaż oferty „Rezygnacja” dla osób, które nie dokończyły procesu wnioskowania o pożyczkę. Klienci korzystający z bankowości mobilnej mogli skorzystać z dedykowanej oferty Pożyczki Mobilnej. W kanałach online dostępna była oferta atrakcyjnej cenowo „Pożyczki Urodzinowej”. Sprzedaż w online była także wspierana czasowymi promocjami cenowymi w ramach oferty „Weekendowe Okazje”.
Ukierunkowanie na ciągły rozwój procesów i ofert online znalazło odzwierciedlenie w rosnącym zainteresowaniu klientów procesami sprzedaży pożyczki dostępnymi online. Sprzedaż w kanale online przyniosła nowy roczny rekord sprzedaży 489 mln w 2024 roku, co stanowiło wzrost o 25,4% w porównaniu do roku ubiegłego. Natomiast sprzedaż pożyczek gotówkowych ogółem wzrosła o 11,9% r/r.
W ramach limitu kredytowego Alior Pay dostępna jest usługa polegająca na odraczaniu i rozkładaniu na raty transakcji obciążeniowych, które zostały już wykonane w ramach konta osobistego w Alior Banku. W 2024 roku Alior Bank udostępnił nową funkcjonalność w ramach limitu kredytowego Alior Pay „Doładuj Konto”. Dzięki tej opcji klienci mogą bezpłatnie zasilić swój rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy w Alior Banku ze środków z przyznanego limitu kredytowego Alior Pay i korzystać z nich przez 30 dni za darmo. Jeżeli w danym okresie cała kwota nie będzie spłacona, zostanie ona automatycznie rozłożona na 11 oprocentowanych rat. Minimalna wysokość zasilenia rachunku to 500 zł, a maksymalna 3 000 zł w ramach przyznanego limitu kredytowego usługi Alior Pay.
W 2024 roku uruchomiono ok. 50 tys. szt. limitów kredytowych Alior Pay, co stanowiło wzrost o 168% w porównaniu do roku ubiegłego. Średnio prawie 17% klientów Alior Pay skorzystało z możliwości rozłożenia spłaty na raty, ponad 58 tys. transakcji zostało rozłożonych na raty. Alior Pay jest narzędziem do budowania transakcyjności – Alior Bank odnotował wzrost o ponad 16% na transakcjach klientów oraz wzrost głównej relacji o 4%.
W zakresie kredytów hipotecznych mimo niekorzystnych zjawisk rynkowych, wolumen nowej sprzedaży kredytów hipotecznych przekroczył w 2024 roku zakładane poziomy akwizycji. Wraz z pogłębiającym się spadkiem rynku i niepewnością co do przyszłości rządowego programu „Mieszkanie na Start”, w drugiej połowie 2024 roku podjęto decyzje o wprowadzeniu zmian produktowych, mających za zadanie odwrócenie negatywnych trendów sprzedażowych.
Bank skoncentrował się na działaniach zmierzających do uatrakcyjnienia oferty dla stopy okresowo stałej, utrzymania flagowej oferty specjalnej „Własne M w wielkim mieście” rozszerzonej o kolejne, duże ośrodki miejskie oraz optymalizacji modelu wyznaczania oprocentowania z uwzględnieniem dodatkowych kowenantów. Ostatecznie, w wyniku podjętych działań, Bank przekroczył plany o ponad 10 p.p., zwiększając udział stopy okresowo stałej. Na koniec 2024 roku, udział stopy okresowo stałej wzrósł o 10 p.p. w stosunku do roku 2023 osiągając blisko 90% udziału w wolumenie nowej sprzedaży.
Oferta Banku obejmuje kredyty hipoteczne zarówno w wariancie stopy zmiennej, jak i stopy okresowo stałej z terminem 5 letnim. W strukturze sprzedaży w 2024 roku dominuje cel mieszkaniowy, który osiągnął poziom przekraczający 95%.
W 2024 roku Alior Bank udostępnił kredytobiorcom możliwość składania wniosków o zawieszenie spłaty kredytu hipotecznego w ramach tzw. ustawowych wakacji kredytowych w 2024 roku. Poza tym Bank, w odpowiedzi na trudną sytuację osób poszkodowanych w powodzi udostępnił możliwość wnioskowania o czasowe odroczenie płatności rat kredytowych dla pożyczek gotówkowych i kredytów ratalnych. Kredytobiorcy hipoteczni, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji w wyniku powodzi mogą, za pośrednictwem Alior Banku, skorzystać z pomocy w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców.
Jednym z podstawowych produktów akwizycyjnych w obszarze oszczędności w 2024 roku w Alior Bank było Konto Mega Oszczędnościowe. W marcu 2024 roku wprowadzono jego nową odsłonę, z atrakcyjną na tle rynku stawką oprocentowania dla nowych posiadaczy Konta Jakże Osobistego, co przyczyniło się do wzrostu akwizycji tych kont.
Ponadto klienci posiadający Konto Jakże Osobiste nadal mogli aktywować korzyść w postaci wyższego oprocentowania na koncie oszczędnościowym. Ofertę kont oszczędnościowych z promocyjnym oprocentowaniem uzupełniały:
- wariant „Rodzina 800+”, przeznaczony dla klientów, którzy złożyli wniosek o świadczenie wychowawcze za pośrednictwem Alior Online lub na ich koncie osobistym w Banku został odnotowany wpływ świadczenia z programu „Rodzina 800+”;
- wariant „Bonus dla Młodych” przeznaczony dla posiadaczy Konta Jakże Osobistego, którzy ukończyli 13 rok życia, ale nie ukończyli 18 roku życia, a od listopada 2024 roku również dla dzieci między 7 a 12 rokiem życia.
Dodatkowo w grudniu 2024 roku udostępniono Konto Jakże Osobiste dla dzieci poniżej 12 roku życia z aplikacją mobilną Alior Kids dostępną od 7 roku życia. Dziecko dzięki aplikacji może w bezpieczny i przyjazny sposób wejść w świat finansów, ucząc się oszczędzania, korzystając ze skarbonek, które wedle własnych potrzeb może personalizować. W aplikacji dziecko może mieć dostęp do wielu produktów i funkcjonalności takich jak: portfel, skarbona, dedykowana karta, prośba o przelew i wiele innych.
W 2024 roku Alior Bank oferował klientom indywidualnym lokaty terminowe z oprocentowaniem stałym w PLN, USD oraz EUR. Klienci mogli wybrać optymalny wariant okresu oszczędzania oraz otworzyć lokatę w wybranym kanale dystrybucji (m.in. w Alior Online oraz Alior Mobile). Zainteresowaniem klientów cieszyła się przede wszystkim oferta lokat na nowe środki w PLN z promocyjnym oprocentowaniem. Kontynuując działania w kierunku digitalizacji klientów oferowano lokatę mobilną dostępną wyłącznie w Alior Mobile dla nowych użytkowników tej aplikacji. Jednocześnie Bank rozwijał ofertę retencyjną zarówno w kanałach cyfrowych jak i w placówkach.
Istotną rolę w obszarze bancassurance w 2024 roku odgrywały ubezpieczenia z oferty Grupy PZU powiązane z pożyczkami gotówkowymi oraz kredytem hipotecznym. Bank zmodyfikował ofertę produktową w tym zakresie, przede wszystkim uwzględniając wyzwania wynikające ze zmian regulacyjnych (wejście w życie w dniu 01.07.2024 znowelizowanych zapisów Rekomendacji U) oraz systemowych (wdrożenie przez dostawcę zewnętrznego nowego zintegrowanego systemu do sprzedaży i obsługi ubezpieczeń).
Wysoki udział w obszarze bancassurance miały również ubezpieczenia o charakterze inwestycyjnym i oszczędnościowym, których wolumen pozyskanej składki wzrósł w 2024 roku aż o ok. 75% w stosunku do roku poprzedniego.
Produkty ubezpieczeniowe typu stand-alone, niepowiązane z produktami bankowymi, tj. ubezpieczenie turystyczne, komunikacyjne i nieruchomości dostępne online, utrzymywały trend rosnący. Sprzedaż tych ubezpieczeń była wspierana przez kampanie marketingowe oparte m.in. na promocjach i zniżkach. Szczególnie wysoki wzrost liczby sprzedanych polis dotyczył ubezpieczenia turystycznego osiągając wzrost liczby polis o 41% do poprzedniego roku. Sprzedaż polis oferowanych online pozostaje strategicznym kierunkiem rozwoju oferty bancassurance.
Bank pozyskał dla Grupy PZU w 2024 roku ze sprzedaży ubezpieczeń dla klienta indywidualnego przypis składki brutto ponad 0,5 mld zł, co stanowi wzrost o 25% do poprzedniego roku.
Działania banku w segmencie biznesowym koncentrowały się na realizacji kluczowych projektów, które wyznaczają kierunek rozwoju segmentu klienta biznesowego. Kluczowe inicjatywy dotyczyły rozszerzenia oferty finansowania OZE, realizacji projektu nowej bankowości internetowej, automatyzacji i rozwoju procesów online.
Alior Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, dawne Money Makers (Alior TFI) jest częścią grupy kapitałowej Alior Bank. Spółka powstała w 2010 roku i początkowo jej działalność jako domu maklerskiego koncentrowała się na usługach związanych z asset management. Po przekształceniu, od lipca 2015 roku prowadzi działalność jako Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych.
Współpraca Alior Banku ze spółką zależną Alior TFI obejmuje przede wszystkim podstawowy przedmiot działalności spółki, czyli tworzenie i zarządzanie funduszami inwestycyjnymi oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich.
Na 31 grudnia 2024 roku wartość aktywów netto funduszy inwestycyjnych Alior TFI wyniosła 3,2 mld zł i była wyższa o 1,6 mld zł tj. o 99,8% w porównaniu do końca grudnia 2023 roku.
Pozostałe obszary
Krótka charakterystyka pozostałych spółek Grupy PZU
PZU Pomoc realizuje usługi pomocnicze na rzecz spółek Grupy PZU:
- zarządza siecią naprawczą PZU – na koniec 2024 roku spółka współpracowała z 852 warsztatami;
- organizuje usługi assistance komunikacyjnego dla LINK4, InterEurope (spółka z poza Grupy PZU), dodatkowo realizuje usługi assistance na rzecz spółki SOS Ukraina;
- prowadzi aukcje i sprzedaż pozostałości w szkodach;
- wspiera procesy likwidacji technicznej szkód komunikacyjnych;
- prowadzi obsługę produktów asystenckich dla PZU i PZU Życie (m.in. porady prawne, organizacja usług asystenckich);
- zarządza programem lojalnościowym Klub PZU Pomoc w Życiu – na koniec 2024 roku ponad 2,2 mln klubowiczów;
- prowadzi PZU Sport w formie abonamentów sportowo-rekreacyjnych, platformę benefitów PZU Benefity oraz obsługuje Program lojalnościowy dla akcjonariuszy indywidualnych PZU pod nazwą Moje Akcje PZU
PZU LAB to spółka zajmująca się doradztwem i pomocą we wdrażaniu wszelkich rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo strategicznych klientów korporacyjnych PZU i TUW PZUW.
Spółka współpracuje z wieloma ośrodkami akademickimi oraz doświadczonymi ekspertami krajowymi i zagranicznymi. Stale poszukuje coraz to nowszych i skuteczniejszych rozwiązań technologicznych pozwalających ograniczyć ryzyka, które mają wpływ na działalność ubezpieczeniową.
Zespół PZU LAB wypracował metody współpracy z obecnymi i potencjalnymi klientami. Najpierw inżynierowie identyfikują krytyczne miejsca instalacji, symulują zdarzenia krytyczne, jak pożary, zalania czy wybuchy i określają ich konsekwencje. Następnie omawiane są możliwe scenariusze zdarzeń i sposoby minimalizowania ich negatywnych skutków. Finalnie inżynierowie PZU LAB wdrażają u klientów innowacyjne rozwiązania technologiczne, które mają poprawić bezpieczeństwo.
PZU LAB wdrożyło pierwszy w Polsce system certyfikacji wyrobów w zakresie prewencji szkód majątkowych. Celem systemu certyfikacji jest poprawa skuteczności działania wyrobów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo przedsiębiorstw i tym samym ograniczenie liczby szkód i zakresu strat w majątku przedsiębiorstw. Certyfikowane wyroby oznaczone zostają opatentowanym logiem „PZU LAB Approved.
Spółka prowadzi intensywną działalność edukacyjną i promocyjna w zakresie bezpieczeństwa. Z inicjatywy PZU LAB organizowane są corocznie Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Energetycznego oraz Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Drzewnego. Dodatkowo zapoczątkowany został cykl szkoleń „Piramida kompetencji” dedykowany dla wszystkich uczestników rynku ubezpieczeniowego, którego celem jest wzrost wiedzy w zakresie zarządzania ryzykiem prowadzonej działalności przedsiębiorstw.
Takie podejście oznacza ewolucję w relacjach z klientami. PZU przestaje być tylko sprzedawcą ubezpieczeń, a staje się doradcą w zarządzaniu ryzykiem.
PZU Finanse sp. z o.o. jest spółką usługową powołaną do prowadzenia ksiąg rachunkowych dla spółek zależnych z Grupy PZU (z wyłączeniem PZU i PZU Życie oraz PTE PZU).
PZU Centrum Operacji świadczy usługi wspierające działalność spółek Grupy PZU. Przedmiotem działalności PZU Centrum Operacji SA jest prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług:
- pomocniczych związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalnymi;
- stałego pośredniczenia przy zawieraniu umów ubezpieczenia, umów finansowych i inwestycyjnych oraz umów assistance;
- Contact Center;
- Data Center;
- poligraficznych;
- informatycznych;
- prowadzenia ksiąg rachunkowych;
- kadrowo-płacowych;
- pośrednictwa w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych oraz tytułów uczestnictwa, a także doradztwa inwestycyjnego w odniesieniu do takich instrumentów.
Przedmiotem działalności spółki jest działalność inwestycyjna poprzez lokowanie wolnych środków finansowych oraz działalność deweloperska w zakresie budowy nieruchomości komercyjnych.
Spółka zrealizowała z inwestycję biurowo-usługową w prestiżowej lokalizacji we Wrocławiu, przy ulicy Oławskiej 35 (Plac Dominikański), w miejscu zajmowanym przez kilkadziesiąt ostatnich lat przez biurowiec należący do PZU. Inwestycja jest przeznaczona częściowo na potrzeby Grupy PZU, a częściowo na wynajem. Aktualnie Spółka prowadzi działalność polegającą na najmie powierzchni biurowej i handlowo-usługowej w budynku.
Podstawową sferę działalności gospodarczej Spółki stanowi – komercyjny wynajem powierzchni biurowych i użytkowych w będącym własnością Spółki budynku biurowym City Gate w Warszawie.
Na wyodrębnionej powierzchni blisko 800 m² realizowane są usługi Centrum Konferencyjnego, w zakresie komercyjnego wynajmu profesjonalnie wyposażonych sal konferencyjno-szkoleniowych dla organizacji konferencji, spotkań biznesowych, szkoleń i seminariów. Na wyodrębnionej powierzchni 1480 m² realizowane są usługi Centrum Biznesowego Ogrodowa 58 w zakresie komercyjnego wynajmu 135 nowoczesnych stanowisk pracy.
Grupa PZU jest zaangażowana kapitałowo w spółkę Armatura Kraków od października 1999 roku, a od listopada 2020 roku PZU jest właścicielem 100% akcji.
Armatura Kraków prowadzi działalność poza obszarem usług finansowych i ubezpieczeniowych. Jest wiodącym producentem w branży sanitarnej i grzewczej w Polsce. Specjalizuje się w produkcji baterii łazienkowych i kuchennych, aluminiowych grzejników centralnego ogrzewania, kabin i parawanów oraz szerokiej gamy zaworów.
28 września 2017 roku PZU nabył udziały spółki PZU Corporate Member Limited uprawniające do 100% głosów na zgromadzeniu wspólników. Spółka ta jest członkiem rynku Lloyds (member of Lloyd’s), w ramach którego działa blisko 100 syndykatów zrzeszających firmy ubezpieczeniowe, brokerów i agentów. Spółkę PZU Corporate Member obsługuje agencja Argenta Holdings Limited, która zajmuje się bieżącą działalnością syndykatów, inwestuje ich środki finansowe oraz zatrudnia underwriterów.