2 grudnia 2024 roku Grupa PZU opublikowała Strategię na lata 2025-2027, która osadzona jest na 4 filarach biznesowych. Zakładają one uproszczenie struktury, w tym konsolidację aktywów bankowych, koncentrację na rozwoju podstawowej działalności ubezpieczeniowej, rozwój poprzez modernizację w obszarze cyfrowym i inwestycje w sektor zdrowotny oraz zaangażowanie w budowę odporności społecznej dzięki działaniom prewencyjnym i edukacyjnym.

PZU upraszcza wewnętrzny model organizacyjny oraz strukturę aktywów grupy kapitałowej.

Celem działań jest zwiększenie wartości dla Grupy PZU, dzięki zapewnieniu przejrzystej struktury dla akcjonariuszy i możliwość wypracowania większej wartości.

Odświeżenie modelu operacyjnego wewnątrz organizacji przełoży się na efektywne dostarczanie wartości dla klientów, zwiększenie decyzyjności i szybsze reagowanie na potrzeby i trendy rynkowe. Odpowiedzialność menedżerów za wyniki stanie się bardziej klarowna. Efekt synergii z uproszczenia struktury aktywów oraz struktury organizacyjnej to 400 mln zł dodatkowych oszczędności.

Grupa PZU w nowym horyzoncie strategicznym skupi się biznesowo na tym, co robi najlepiej. Chce jeszcze mocniej zwiększyć rentowność biznesu ubezpieczeniowego przy utrzymaniu wiodącej pozycji rynkowej.

W polisach na życie PZU wzmocni pozycję lidera na rynku dzięki, m.in. koncentracji działań wokół pokolenia wyżu demograficznego i pokolenia silver. Chce także utrzymać portfel klientów i zdynamizować rentowność w ubezpieczeniach grupowych. PZU zrobi to dzięki wprowadzeniu dodatkowych produktów – życiowych, zdrowotnych i benefitowych. Da to impuls do wzrostu wartości nowego biznesu o ponad 35% i osiągnięcia marży operacyjnej powyżej 20%

W ubezpieczeniach majątkowych masowych na polskim rynku dostrzegalna jest luka ubezpieczeniowa. Ponad 60% nieruchomości w Polsce nie ma wystarczającego pokrycia ubezpieczeniowego w przypadku wystąpienia realnych szkód. Dzięki m.in. powszechności we wszystkich kanałach dystrybucji i rozwoju know-how, Grupa PZU osiągnie ponad 30% wzrost przychodów z tych ubezpieczeń i poprawi wskaźnik COR (combined ratio – tzw. współczynnik mieszany) do poziomu poniżej 90%.

W obszarze bancassurance, Grupa PZU chce zanotować wzrost liczby ubezpieczonych klientów w bankach z Grupy Kapitałowej PZU o ponad 50%.

W segmencie ubezpieczeń majątkowych korporacyjnych Grupa w perspektywie strategii wypracuje progres powyżej 25% przychodów z ubezpieczeń, m.in przez udział w największych inwestycjach, w tym w zielonej transformacji KPO.

Efektem wszystkich działań w obszarze biznesu ubezpieczeniowego będzie 7,5 mld zł dodatkowych przychodów do 2027 roku.

W obszarze biznesowym zdrowotnym Grupa celuje we wzrost przychodów o ponad 60%, powyżej 3 mld zł. Grupa PZU konsekwentnie będzie budować pozycję lidera, przede wszystkim poprzez efektywny model biznesowo-operacyjny, zapewniający wysoką rentowność i infrastrukturę technologiczną wyznaczającą najlepsze standardy rynkowe oraz rozbudowaną sieć placówek własnych z komplementarną siecią placówek partnerskich. Grupa osiągnie cele w tym segmencie biznesu inwestując do 1 mld zł.

Istotnym elementem budującym biznes będzie skoncentrowanie relacji z klientami w cyfrowej platformie mojePZU. Dzięki umocnieniu roli mojePZU jako centralnego kanału dla klientów, Grupa osiągnie wzrost użytkowników do 8 mln osób, z 4,9 mln (szacunek na koniec roku 2024).

Na rynkach międzynarodowych, Grupa – już obecna w 5 krajach – chce dalej rozwijać ten segment działalności, testując rynki w „lekkim” modelu ekspansji przez partnerskie kanały dystrybucji i reasekurację.

PZU chce także wzmacniać w społeczeństwie zaufanie i upowszechniać wizerunek marki zaangażowanej społecznie. To popularyzacja zdrowego i aktywnego trybu życia, zaangażowanie w wydarzenia ważne społecznie, akcje edukacyjne budujące odporność społeczną i wspieranie społeczeństwa obywatelskiego oraz transformacji cyfrowej. Te cele będą także filarem działań sponsorskich i prewencyjnych realizowanych zarówno przez PZU, jak i Fundację PZU.

Priorytetem – istotnym z punktu widzenia realizacji strategii – jest rozwijanie środowiska pracy, w którym premiuje się przywództwo, odpowiedzialność za wyniki, a także wspieranie autonomii i innowacyjności pracowników.

W efekcie realizacji strategii, Grupa PZU dostarczy klientom kluczowe wartości:

  • #1 NPS na rynku w produktach i obsłudze,
  • nowoczesny cyfrowy ekosystem mojePZU z produktami i usługami,
  • powszechne akcje edukacyjne i prewencyjne, mające pozytywny wpływ na dobrostan fizyczny i psychiczny dzieci oraz dorosłych.

Celem jest również zwiększanie świadomości i korzystania z ubezpieczeń wśród Polaków oraz budowanie pozytywnej percepcji branży ubezpieczeniowej.