W Grupie PZU funkcjonuje system kontroli wewnętrznej, który wraz z systemem zarządzania ryzykiem, stanowi istotny element systemu zarządzania w Grupie. System zarządzania zapewnia efektywny nadzór nad PZU i spółkami zależnymi.
System zarządzania ryzykiem
System kontroli wewnętrznej
System kontroli wewnętrznej
W PZU funkcjonuje system kontroli wewnętrznej (SKW) dostosowany do skali działalności i struktury organizacyjnej. Ma na celu zapewnienie skuteczności i efektywności działalności operacyjnej, wiarygodnej sprawozdawczości, w szczególności finansowej, zgodności działania spółki z przepisami prawa, przepisami wewnętrznymi i standardami postępowania oraz przestrzeganie zasad zarządzania ryzykiem.
SKW obejmuje nadzór, ogół procedur administracyjnych i księgowych, struktur organizacyjnych, systemów raportowania, rozwiązań wprowadzonych w systemach informatycznych, funkcję zgodności z przepisami oraz inne mechanizmy kontrolne, które gwarantują bezpieczeństwo i stabilność funkcjonowania spółki. W ramach SKW wyodrębnia się:
- funkcję kontroli, na którą składają się wszystkie mechanizmy kontrolne w procesach funkcjonujących w Spółce, niezależne monitorowanie przestrzegania tych mechanizmów kontrolnych oraz raportowanie w ramach funkcji kontroli. W szczególności obejmuje stanowiska lub komórki organizacyjne odpowiedzialne za realizację zadań przypisanych tej funkcji;
- funkcję zgodności realizowaną przez niezależną jednostkę ds. zgodności (Biuro Compliance – BCM);
- jednostkę ds. kontroli wewnętrznej, tj. Biuro Kontroli Wewnętrznej (BKO) mającą za zadanie wdrażanie i nadzór nad rozwiązaniami systemowymi dotyczącymi SKW;
- niezależną jednostkę ds. audytu wewnętrznego, tj. Biuro Audytu Wewnętrznego (BAW), odpowiedzialną za badanie i ocenę, w sposób niezależny i obiektywny, adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej i systemu zarządzania.
SKW, zbudowany przy wykorzystaniu wymienionych elementów, bazuje na modelu trzech niezależnych i uzupełniających się poziomów, gdzie:
- na I linię składa się działalność właścicieli procesów biznesowych obejmująca operacyjne zarządzanie ryzykiem związanym z działalnością Spółki i realizowanymi w ramach tej działalności procesami;
- na II linię składa się działalność BCM oraz zarządzanie ryzykiem poprzez inne wyspecjalizowane jednostki określone w przepisach wewnętrznych dotyczących zarządzania ryzykiem i zajmujące się identyfikacją, pomiarem, monitorowaniem i raportowaniem o ryzyku oraz kontrolą ograniczeń;
- na III linię składa się działalność BAW.
Nadzór nad systemem kontroli wewnętrznej obejmuje:
- nadzór i okresowa ocena systemu kontroli wewnętrznej sprawowana przez Radę Nadzorczą;
- działalność Zarządu polegającą m.in. na ustanowieniu adekwatnego i efektywnego systemu kontroli wewnętrznej oraz na okresowej ocenie funkcjonowania SKW;
- nadzór Dyrektorów Grupy PZU i dyrektorów zarządzających nad realizacją funkcji kontroli w obszarach im podległych;
- nadzór sprawowany przez kierującego Biurem Kontroli Wewnętrznej w zakresie rozwiązań systemowych mających na celu poprawienie efektywności i skuteczności SKW;
- nadzór sprawowany przez osobę nadzorującą funkcję audytu wewnętrznego w zakresie nadzoru nad zadaniami realizowanymi w ramach funkcji audytu wewnętrznego;
- nadzór sprawowany przez jednostki PZU w stosunku do podległych im jednostek lub obszarów w zakresie wprowadzania i utrzymywania skutecznej i efektywnej kontroli wewnętrznej, adekwatnej do zadań realizowanych w danym obszarze.
Kierujący jednostkami PZU organizacyjnymi ponoszą odpowiedzialność za organizację i realizację funkcji kontroli w nadzorowanym obszarze działalności Spółki, w szczególności za zaprojektowanie, wdrożenie i efektywne funkcjonowanie mechanizmów kontrolnych w realizowanych procesach, zapewniających właściwą reakcję na występujące ryzyka oraz organizację monitoringu przestrzegania wdrożonych mechanizmów kontrolnych, proporcjonalnie do poziomu ryzyka związanego z działalnością Spółki i procesów poddawanych kontroli.
System kontroli wewnętrznej w Grupie PZU został ukształtowany na poziomie podmiotu wiodącego, tj. PZU i funkcjonuje w podmiotach Grupy PZU z uwzględnieniem odrębności formalnej, proporcjonalności i adekwatności. W odniesieniu do podmiotów regulowanych grup bankowych system kontroli wewnętrznej został zaprojektowany na poziomie tych grup z uwzględnieniem przepisów sektorowych.
Schemat organizacji systemu kontroli wewnętrznej
W ramach współpracy z podmiotami Grupy PZU, PZU dokonuje analizy otrzymanych cyklicznie od tych podmiotów informacji dotyczących organizacji systemu kontroli wewnętrznej, przeprowadzonych kontroli wewnętrznych oraz oceny systemu kontroli wewnętrznej celem doskonalenia jednolitych standardów dotyczących funkcjonowania efektywnego systemu kontroli wewnętrznej.
Compliance
Jednym z elementów systemu kontroli wewnętrznej w PZU jest funkcja zgodności z przepisami (compliance), którą nadzoruje Dyrektor Zarządzający ds. Regulacji, który podlega Prezesowi Zarządu PZU albo osobie delegowanej do czasowego wykonywania czynności Prezesa Zarządu PZU.
Powołanie i odwołanie osoby na stanowisko kierującego jednostką właściwą do spraw zgodności z przepisami (compliance) wymaga opinii
Komitetu Audytu Rady Nadzorczej PZU. Dyrektor Zarządzający ds. Regulacji, nadzorujący Biuro Compliance oraz Dyrektor Biura Compliance mają bezpośredni dostęp do Członków Zarządu i Rady Nadzorczej PZU, a przedstawiciele Biura Compliance uczestniczą w posiedzeniach wybranych komitetów funkcjonujących w spółce.
Raportowanie odbywa się w ramach miesięcznych i rocznych raportów dla Członków Zarządu oraz kwartalnych raportów dotyczących ryzyka dla Komitetu Audytu Rady Nadzorczej oraz Rady Nadzorczej PZU, a także doraźnych informacji przekazywanych ad hoc członkom organów statutowych w przypadku zaistnienia takiej potrzeby.
Audyt wewnętrzny
Funkcja audytu wewnętrznego jest realizowana w sposób zapewniający jej obiektywizm i niezależność od funkcji operacyjnych, a jej celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej Grupy PZU. Działalność audytu polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie adekwatności i efektywności systemu kontroli wewnętrznej i innych elementów systemu zarządzania. Audyt wewnętrzny pomaga Grupie PZU osiągnąć cele, dostarczając – również poprzez doradztwo – pewności co do skuteczności tych procesów.
Do zadań funkcji audytu wewnętrznego należy w szczególności:
- opracowanie i realizacja planu audytu określającego zakres prac audytowych, które mają być podjęte w kolejnych latach, uwzględniającego wszystkie rodzaje działalności i cały system zarządzania spółką;
- wydawanie rekomendacji na podstawie wyników przeprowadzonych prac;
- sprawdzanie realizacji działań naprawczych wynikających z wydanych rekomendacji.
Pieczę nad terminowością realizacji rekomendacji przez jednostki sprawują nadzorujący je Członkowie Zarządu lub Dyrektorzy Grupy PZU. Biuro Audytu Wewnętrznego – na podstawie informacji od poszczególnych jednostek – monitoruje i weryfikuje wypełnianie rekomendacji. Po analizie decyduje, czy uznać je za zrealizowane.
Niezależność i obiektywizm audytu wewnętrznego gwarantują wprowadzone zasady:
- Dyrektor Zarządzający ds. Audytu, który kieruje Biurem Audytu Wewnętrznego, podlega funkcjonalnie Komitetowi Audytu a organizacyjnie Prezesowi Zarządu PZU albo osobie delegowanej do czasowego wykonywania czynności Prezesa Zarządu PZU;
- powołanie i odwołanie osoby na stanowisko kierującego jednostką właściwą do spraw audytu wewnętrznego wymaga opinii Komitetu Audytu Rady Nadzorczej PZU;
- Dyrektor Zarządzający ds. Audytu uczestniczy w posiedzeniach Komitetu Audytu Rady Nadzorczej PZU i w posiedzeniach Zarządu PZU, a przedstawiciele Biura Audytu Wewnętrznego uczestniczą w posiedzeniach wybranych komitetów funkcjonujących w strukturze PZU;
- audytorzy wewnętrzni PZU dysponują wysokimi kwalifikacjami zawodowymi i etycznymi oraz wiedzą i umiejętnościami, w tym znajomością zagadnień niezbędnych do realizacji audytów. Mają zapewniony dostęp do niezbędnych informacji, wyjaśnień, dokumentów i danych umożliwiających terminowe i poprawne wykonanie zadań;
- zakres czynności audytowych realizowanych w ramach poszczególnych audytów oraz wydawane oceny stanowią autonomiczne decyzje audytu wewnętrznego. Zadania są rozdzielane w taki sposób, aby zapobiec potencjalnym i rzeczywistym konfliktom interesów. Każdy pracownik, przed przystąpieniem do realizacji zadania, jest zobowiązany do poinformowania przełożonego w przypadku wystąpienia potencjalnego konfliktu interesów – w miarę potrzeb dokonuje się rotacji przydzielonych zadań. Żaden z audytorów nie może ponadto przed upływem roku oceniać działalności, którą sam uprzednio wykonywał lub zarządzał. Nie może też przyjmować odpowiedzialności za działalność operacyjną, która podlega ocenie audytu wewnętrznego.
W PZU wdrożono także Kodeks Etyki Audytora Wewnętrznego opierający się na Kodeksie Instytutu Audytorów Wewnętrznych (The Institute of Internal Auditors – IIA). Celem jest promowanie najlepszych praktyk wykonywania obowiązków, wzorców postawy etycznej oraz determinowanie potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego i kształtowania właściwego wizerunku audytorów wewnętrznych.
Zadania audytu realizowane są z uwzględnieniem Strategii audytu wewnętrznego. Stan realizacji strategii jest monitorowany w zakresie między innymi wskaźników efektywności działania funkcji audytu wewnętrznego.
BAW przekazuje Zarządowi spółki i Komitetowi Audytu cykliczne informacje zarządcze z podległego obszaru obejmujące w szczególności:
- informację o realizacji planu audytu;
- informację o wynikach zrealizowanych audytów wewnętrznych;
- informację o wynikach monitorowania rekomendacji.
Aby zapewnić odpowiednią jakość i doskonalenie audytu wewnętrznego, dokonywane są wewnętrzne (corocznie) i zewnętrzne (nie rzadziej niż raz na pięć lat) oceny działalności audytu wewnętrznego w Spółce. Przeprowadzona przez PwC Advisory niezależna ocena funkcji audytu wewnętrznego w PZU oraz analiza koordynacji grupowego audytu wewnętrznego przez Biuro Audytu Wewnętrznego wykazały ogólną zgodność z „Międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego” i Kodeksem etyki, opracowanymi przez IIA.
System kontroli w procesie sporządzania sprawozdań finansowych
Mechanizmy kontrolne w procesie sporządzania sprawozdań finansowych
Na realizację procesu pozwalają:
- przyjęte przez Zarząd zasady (polityka) rachunkowości;
- plan kont wraz z komentarzem;
- inne szczegółowe akty wewnętrzne określające główne zasady ewidencji zdarzeń gospodarczych PZU, wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego;
- sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych;
- systemy sprawozdawcze.
Przygotowanie danych w systemach źródłowych podlega sformalizowanym procedurom operacyjnym i akceptacyjnym, które określają zakres kompetencji poszczególnych osób.
Proces sprawozdawczy realizują wykwalifikowani pracownicy dysponujący stosowną wiedzą i doświadczeniem.
PZU monitoruje zmiany w regulacjach zewnętrznych dotyczących m.in. zasad polityki rachunkowości i wymogów sprawozdawczych ubezpieczycieli oraz przeprowadza odpowiednie procesy dostosowawcze w tych obszarach.
Proces zamykania ksiąg i sporządzania sprawozdań finansowych wyznaczają harmonogramy, które obejmują kluczowe czynności i punkty kontrolne wraz z przypisaniem odpowiedzialności za terminowe i poprawne wykonanie.
Kluczowe kontrole w procesie sporządzania sprawozdań finansowych obejmują:
- kontrole i stały monitoring jakości danych wejściowych, wspierane przez systemy finansowe, w których zdefiniowano reguły poprawności danych zgodnie z przyjętymi w PZU aktami wewnętrznymi regulującymi zasady kontroli poprawności danych księgowych;
- mapping danych z systemów źródłowych na sprawozdania finansowe wspomagający prawidłową prezentację danych;
- przegląd analityczny sprawozdań finansowych przez specjalistów w celu konfrontacji z wiedzą o biznesie i przeprowadzanych transakcjach gospodarczych;
- przegląd formalny sprawozdań finansowych dla potwierdzenia zgodności z obowiązującymi regulacjami prawnymi i praktyką rynkową w zakresie wymaganych ujawnień.
Koordynację działań w zakresie procesów skonsolidowanej sprawozdawczości finansowej w PZU i PZU Życie umożliwia wspólny model organizacyjny Pionów Finansowych w tych spółkach, oparty na zasadzie unii personalnej. W przypadku wszystkich konsolidowanych jednostek zależnych, PZU sprawuje funkcje kontrolne za pośrednictwem Zarządów i Rad Nadzorczych tych spółek.
Pakiety konsolidacyjne przekazywane przez spółki zależne są poddawane:
- procedurom weryfikacyjnym przez biegłego rewidenta badającego skonsolidowane sprawozdania finansowe Grupy PZU;
- przeglądom analitycznym przez specjalistów.
Pakiety konsolidacyjne przekazywane przez banki podlegają także uzgodnieniu do ich publikowanej sprawozdawczości giełdowej.
Organizację i prawidłowość procesu sporządzania sprawozdań finansowych bada okresowo audyt wewnętrzny.
Komitet Audytu Rady Nadzorczej PZU
Zwiększeniu efektywności wykonywanych przez Radę Nadzorczą czynności nadzorczych w zakresie monitorowania procesu sprawozdawczości finansowej służy powołanie Komitetu Audytu.
Zakres działania Komitetu Audytu w tym w działań dotyczących monitorowania procesu sprawozdawczości finansowej oraz doradztwa i czynności opiniodawczych został opisany w Oświadczeniu w rozdziale 7.5.2. Rada Nadzorcza / Komitet Audytu.
Komitet Audytu dokonuje w szczególności:
- wstępnej oceny sprawozdania Zarządu z działalności spółki oraz grupy kapitałowej Spółki oraz rocznych sprawozdań finansowych – jednostkowego spółki oraz skonsolidowanego grupy kapitałowej spółki;
- przedstawia Radzie Nadzorczej rekomendacje dotyczące wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania i przeglądu sprawozdań finansowych oraz rocznego sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej wymaganego Dyrektywą Wypłacalność II (zarówno sprawozdania PZU, jak i Grupy PZU).
Firma audytorska przeprowadzająca badania sprawozdań finansowych
24 sierpnia 2022 roku, po zapoznaniu się z Rekomendacją Komitetu Audytu, Rada Nadzorcza podjęła uchwałę w sprawie wyboru PricewaterhouseCoopers Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt Sp.k. (PwC) jako firmy audytorskiej przeprowadzającej badania rocznych i przeglądy śródrocznych jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych oraz badania rocznych jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdań o wypłacalności i kondycji finansowej PZU oraz Grupy Kapitałowej PZU za okres pięciu lat obrotowych 2024-2028 z opcją przedłużenia umowy na dwa kolejne lata obrotowe 2029-2030.
Rekomendacja Komitetu Audytu spełniała wymogi określone prawem, w szczególności była wolna od wpływów strony trzeciej i nie została na nią nałożona żadnego rodzaju klauzula, o której mowa w art. 66 ust.5a Ustawy o rachunkowości oraz art. 16 ust.6 Rozporządzania nr 537/2014. Została sporządzona w następstwie procedury przetargowej przeprowadzonej w 2022 roku, zgodnie z przyjętymi przez Radę Nadzorczą Polityką wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania oraz Procedurą wyboru firmy audytorskiej.
Audytorem badającym jednostkowe i skonsolidowane sprawozdanie finansowe PZU za 2023 rok była firma KPMG Audyt.
Współpraca z KPMG Audyt w zakresie przeglądów i badań jednostkowych sprawozdań finansowych PZU oraz skonsolidowanych sprawozdań finansowych Grupy PZU trwała nieprzerwanie od 2014 roku.
Audytorem badającym jednostkowe i skonsolidowane sprawozdanie finansowe PZU za 2024 rok była firma PwC.
Do głównych założeń przyjętej w PZU polityki wyboru firmy audytorskiej należy:
- zapewnienie prawidłowości procesu wyboru firmy audytorskiej oraz określenie odpowiedzialności i obowiązków uczestników procesu;
- analiza przy wyborze firmy audytorskiej rekomendacji udzielonych przez Komitet Audytu;
- uwzględnienie zasady rotacji firmy audytorskiej i kluczowego biegłego rewidenta w przyjętym horyzoncie czasowym.
Główne założenia polityki świadczenia dozwolonych usług niebędących badaniem przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie ustawowe, powiązane z nią podmioty i członka sieci firmy audytorskiej to:
- zapewnienie prawidłowości w procesie zlecania usług dozwolonych;
- określenie odpowiedzialności i obowiązków uczestników procesu;
- zdefiniowanie katalogu usług dozwolonych;
- ustalenie procedury zlecenia usług dozwolonych.
W 2024 roku firmy audytorskie KPMG Audyt oraz PwC świadczyły na rzecz PZU dozwolone usługi niebędące badaniem
Zgodę na świadczenie tych usług wyrażał każdorazowo Komitet Audytu po dokonaniu oceny zagrożeń i zabezpieczeń niezależności firmy audytorskiej, zgodnie z przyjętą przez Radę Nadzorczą Polityką świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie ustawowe, przez podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem.
W zakresie dozwolonych usług niebędących badaniem KPMG Audyt w 2024 roku przeprowadził badanie sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej PZU SA za rok obrotowy kończący się 31 grudnia 2023 roku oraz sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej Grupy Kapitałowej PZU za rok obrotowy zakończony się 31 grudnia 2023 roku.
Usługi dozwolone, niebędące badaniem, przeprowadzane przez PwC w ramach badania i przeglądu sprawozdań za 2024 rok obejmowały:
- przegląd śródrocznego jednostkowego sprawozdania finansowego PZU SA oraz przegląd śródrocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej PZU SA za okres 6 miesięcy zakończony 30 czerwca 2024 roku;
- badanie sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej PZU SA oraz badanie skonsolidowanego sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej Grupy Kapitałowej PZU SA za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2024 roku,
W tabelach poniżej zaprezentowano kwoty należne firmie audytorskiej Grupy PZU:
- PWC oraz firmy z sieci – w roku 2024;
- KPMG Audyt oraz firmy z sieci KPMG – w roku 2023;
wypłacone lub należne za dany okres, powiększone o podatek VAT.
| Wynagrodzenie firmy audytorskiej przeprowadzającej badanie sprawozdań finansowych PZU (w tys. zł) | 1 stycznia – 31 grudnia 2023 | 1 stycznia – 31 grudnia 2024 |
| Obowiązkowe badanie rocznego sprawozdania finansowego /skonsolidowanego sprawozdania finansowego | 1 773 | 3 316 |
| Inne usługi poświadczające, w tym przegląd sprawozdania finansowego/skonsolidowanego sprawozdania finansowego/sprawozdania zrównoważonego rozwoju/sprawozdania o wypłacalności i kondycji finansowej zakładu ubezpieczeń | 1 421 | 2 989 |
| Usługi doradztwa podatkowego | – | – |
| Pozostałe usługi | – | – |
| Razem | 3 194 | 6 305 |
| Wynagrodzenie firmy audytorskiej przeprowadzającej badania sprawozdań finansowych jednostek Grupy PZU podlegających konsolidacji (w tys. zł) | 1 stycznia – 31 grudnia 2023 | 1 stycznia – 31 grudnia 2024 |
| Badanie sprawozdań finansowych | 12 582 | 15 259 |
| Inne usługi poświadczające | 8 720 | 10 150 |
| Razem | 21 302 | 25 409 |
Atestacja sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju
20 listopada 2024 roku, po zapoznaniu się z Rekomendacją Komitetu Audytu Rada Nadzorcza podjęła uchwałę w sprawie zawarcia z PwC aneksu na atestację Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju Grupy PZU za 2024 rok do umowy o przeprowadzenie badania i przeglądu sprawozdań finansowych oraz badania sprawozdań o wypłacalności i kondycji finansowej.
Aneks został wynegocjowany przez Zarząd PZU i podpisany zgodnie z reprezentacja statutową PZU.
Aneks został zawarty na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, usta o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw, który dopuścił możliwość zawarcia przez kierownika jednostki (tj. Zarząd) umowy o atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju za rok obrotowy, który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2025 roku, z firmą audytorską wybraną do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego za ten rok obrotowy.
1 stycznia 2025 roku weszły w życie zmiany do ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1035 z późn. zm.) wprowadzone ustawą z dnia 6 grudnia 2024 roku o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1863). Ustawa wdrożyła do polskiego porządku prawnego unijną dyrektywę dotyczącą sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (dyrektywa CSR – corporate sustainability reporting).
Według nowych przepisów kluczową rolę w monitorowaniu sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju odgrywają komitety audytu bądź powołane do tej roli odrębne komitety. Znowelizowane przepisy rozszerzyły od 1 stycznia 2025 roku zakres zadań komitetu audytu o obowiązek opracowania polityk i procedur w zakresie atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, w szczególności:
- opracowywania polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania sprawozdań finansowych oraz polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju – w przypadku jednostki zainteresowania publicznego obowiązanej do sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju lub sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju grupy kapitałowej;
- opracowywania polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie sprawozdań finansowych lub atestację sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, przez podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez członka sieci, do której należy firma audytorska dozwolonych usług niebędących badaniem lub atestacją sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju;
- określania procedury wyboru firmy audytorskiej przez jednostkę zainteresowania publicznego.
Biorąc powyższe pod uwagę Komitet Audytu Rady Nadzorczej PZU uaktualnił treść:
- Polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania;
- Polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem;
- Procedury wyboru firmy audytorskiej
oraz dostosował tytuły polityk i procedury do obowiązującego brzmienia przepisów.
Rada Nadzorcza dokonała zmian w w/w dokumentach z mocą od 1 stycznia 2025 roku.
Wprowadzone zmiany rozszerzyły kompetencje Komitetu Audytu w zakresie monitorowania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.
Zgodnie z nowymi zapisami wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki do czasu odpowiedniej zmiany Statutu PZU.