Zarządzanie konfliktem interesów

Konflikt interesów

PZU w prowadzonej działalności unika konfliktu interesów, rozumianego jako sytuacje, w których dochodzi lub może dojść do sprzeczności pomiędzy interesem prawnym, finansowym lub innym prawnie chronionym:

  • PZU lub osoby powiązanej z PZU (tj. członek Zarządu, pracownik PZU, podmiot świadczący usługi na rzecz PZU) a klienta;
  • osoby powiązanej z PZU a PZU. W tym celu w PZU obowiązują Zasady zarządzania konfliktem interesów.

W PZU obowiązują „Zasady zarządzania konfliktem interesów”. Regulacja ma na celu zapewnienie profesjonalnego, rzetelnego i uczciwego traktowania wszystkich klientów i osób powiązanych ze spółką w przypadku konfliktu interesów. Zgodnie z tą regulacją pracownik powinien zawiadomić o potencjalnym konflikcie interesów swojego przełożonego oraz jednostkę ds. zgodności z przepisami (compliance) w danej spółce, by mogła ona opisaną sytuację dokładnie przeanalizować pod kątem ryzyka. W przypadku zidentyfikowania potencjalnego lub rzeczywistego konfliktu interesów, stosowane są mechanizmy mitygujące w celu wyeliminowania lub ograniczenia konfliktu interesów i przeciwdziałania jego negatywnym skutkom. Prowadzony jest również rejestr konfliktu interesów. PZU ogranicza możliwości powstania konfliktu interesów oraz przeciwdziała następstwom jego wystąpienia, w szczególności przez:

  • informowanie klientów korzystających z instrumentów finansowych o przyjętych przepisach dotyczących zarządzania konfliktami interesów;
  • działanie w interesie klienta i propagowanie wśród osób powiązanych z PZU uczestniczących w cyklu życia produktu uczciwego, sprawiedliwego i profesjonalnego postępowania;
  • ograniczanie zakresu osób posiadających dostęp do określonych informacji i zasobów;
  • egzekwowanie od osób powiązanych z PZU przestrzegania ograniczeń dotyczących przyjmowania i wręczania prezentów w relacjach biznesowych;
  • ograniczanie możliwości reprezentowania interesów PZU przez pracowników, którzy są powiązani z osobami, z którymi PZU utrzymują relacje biznesowe;
  • ograniczenie i monitorowanie realizacji przez pracowników i członków Zarządu w szczególności odpowiedzialnych za działalność lokacyjną niektórych transakcji zawieranych na rachunek własny, w szczególności poprzez zakaz zawierania transakcji związanych z ujawnieniem lub wykorzystaniem informacji o instrumentach finansowych, które stanowią naruszenie przepisów prawa powszechnie obowiązującego;
  • zawieranie umów o zakazie konkurencji z pracownikami mającymi dostępem do istotnych informacji chronionych dotyczących PZU.

W ramach ograniczenia ryzyka powstania konfliktu interesów, członkowie organów PZU mają obowiązek

  • unikania działań mogących powodować wystąpienie konfliktu interesów;
  • podejmowania niezbędnych działań w celu identyfikacji konfliktu interesów;
  • uzyskania zgody (odpowiednio zarządu lub rady nadzorczej lub walnego zgromadzenia) na członkostwo w radach nadzorczych lub zarządach spółek publicznych innych niż spółki Grupy PZU, oraz podmiotów, których działalność potencjalnie może zostać uznana za działalność konkurencyjną;
  • dążenia do wyeliminowania bądź ograniczenia negatywnego wpływu konfliktu interesów na funkcjonowanie spółki Grupy PZU oraz jej relacji z pozostałymi spółkami Grupy PZU, klientami i innymi podmiotami zewnętrznymi;
  • informowania (odpowiednio zarządu lub rady nadzorczej lub walnego zgromadzenia) o zaistniałym konflikcie interesów lub możliwości jego powstania oraz powstrzymywania się od zabierania głosu w dyskusji oraz od udziału w głosowaniu w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów;
  • informowania jednostki ds. zgodności z przepisami (compliance) o możliwości zaistnienia konfliktu interesów oraz podjętych działaniach.

Kwestie ewentualnego konfliktu interesów członków Zarządu oraz Rady Nadzorczej są również poddawane analizie w ramach oceny odpowiedniości przed powołaniem do tych organów oraz w ramach cyklicznych wtórnych ocen odpowiedniości. Przeprowadzana jest także coroczna analiza dodatkowych aktywności członków organów.

Przyjmowanie i wręczanie prezentów

Zasady funkcjonujące w PZU regulują w sposób transparentny i bardzo szczegółowy, kategorie i rodzaje prezentów, w tym prezenty dopuszczalne i niedopuszczalne, określają tryb postępowania w przypadku przyjmowania lub wręczania prezentów i zasady ich rejestrowania.

Dokumentacja cen transferowych

Transakcje podmiotów z Grupy PZU z podmiotami powiązanymi zawierane są na zasadach rynkowych, niezależnie od ich wartości. Dotyczy to zarówno transakcji realizowanych w ramach Podatkowej Grupy Kapitałowej PZU (PGK PZU), jak i transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi spoza PGK PZU. W Grupie PZU obowiązują Procedury cen transferowych, przyjęte uchwałą Zarządów, które określają zasady przeprowadzania analiz oraz sporządzania dokumentacji w tym zakresie.

Procedura cen transferowych zakłada, że każda transakcja zawierana z podmiotami powiązanymi, zarówno wewnątrz PGK PZU, jak i poza nią, podlega wstępnej analizie pod kątem przepisów o cenach transferowych. Analiza ta obejmuje ocenę konieczności sporządzenia uzasadnienia lub analizy rynkowego charakteru warunków transakcji.

W przypadku transakcji objętych obowiązkiem dokumentacyjnym zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, Biuro Polityki Podatkowej we współpracy z jednostkami merytorycznymi przygotowuje lokalną dokumentację cen transferowych. Dokumentacja ta dotyczy transakcji realizowanych z podmiotami spoza PGK PZU oraz podmiotami, które nie korzystają ze zwolnień przewidzianych w ustawie. Transakcje podlegające obowiązkowi dokumentacyjnemu oraz te korzystające z tzw. zwolnienia krajowego są następnie raportowane w ustawowym terminie do organów skarbowych w informacji TPR-C składanej przez PZU.

Dodatkowo, Biuro Polityki Podatkowej PZU sporządza Dokumentację Grupową (Masterfile) dla całej Grupy PZU, zapewniając kompleksową zgodność z przepisami podatkowymi. Ponadto, PZU jako jednostka dominująca Grupy PZU składa w odpowiednim terminie informację o grupie podmiotów CBC-R.

Ponadto zgodnie z innymi procedurami PZU, jeśli wartość transakcji z podmiotem powiązanym przekracza 5% sumy aktywów, Rada Nadzorcza PZU zobowiązana jest do podjęcia decyzji o wyrażeniu zgody na jej zawarcie. Rada Nadzorcza ma także możliwość skorzystania z opinii zewnętrznych ekspertów w zakresie wyceny oraz analizy skutków ekonomicznych danej transakcji.

Przyjęte procedury i mechanizmy nadzoru zapewniają, że ceny stosowane w transakcjach z podmiotami powiązanymi odzwierciedlają zasadę ceny rynkowej, co oznacza, że warunki transakcji nie różnią się od tych, które obowiązywałyby w przypadku transakcji między podmiotami niepowiązanymi.

Dokumentacja Cen Transferowych w 2024 roku przygotowywana była zgodnie zasadami przedstawionymi w tabeli obok.

Dokumentacja Cen Transferowych Podmioty odpowiedzialne Jednostka sporządzająca Termin sporządzenia Dokumentacji
Analiza porównawcza

Opis zgodności warunków transakcji z warunkami rynkowymi

Jednostki merytoryczne odpowiedzialne za zawarcie transakcji niezależnie od jej wartości Jednostki Merytoryczne ze wsparciem Biura Polityki Podatkowej przed zawarciem Transakcji
Dokumentacja Lokalna Podmioty Powiązane, które zawarły Transakcję o wartości przekraczającej Próg Dokumentacyjny Biuro Polityki Podatkowej do 31 października 2024 roku
Dokumentacja Grupowa Podmioty konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, jeśli należą do grupy, dla której jest sporządzane skonsolidowane sprawozdanie finansowe, której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwotę 200.000.000 zł lub jej równowartość Biuro Polityki Podatkowej do 31 grudnia 2024 roku
Informacja TPR-C Podmioty zobligowane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych i/lub zawierające transakcje kontrolowane o wartości przekraczającej progi dokumentacyjne ale korzystające ze zwolnień z przygotowania dokumentacji wskazanych w ustawie Biuro Polityki Podatkowej do 30 listopada 2024 roku
Informacja CBC-R Podmioty konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, jeśli należą do grupy, dla której jest sporządzane skonsolidowane sprawozdanie finansowe, której skonsolidowane przychody przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwotę 750 000 000 EUR lub jej równowartość w złotych Biuro Polityki Podatkowej do 31 grudnia 2024 roku