Na funkcjonowanie i działalność Grupy PZU duży wpływ mają zarówno regulacje krajowe, jak i europejskie akty prawne.
Ubezpieczenia
Z punktu widzenia działalności ubezpieczeniowej istotne są w szczególności regulacje prawne i orzecznictwo mające wpływ na wysokość składek, wypłacanych odszkodowań i pozostałych kosztów, dystrybucję oraz zakres ochrony.
W 2025 roku branża ubezpieczeniowa będzie musiała sprostać rosnącym wyzwaniom regulacyjnym, zwłaszcza w kontekście regulacji UE dotyczących Wypłacalność II, IRRD czy AML. Pociągnie to za sobą konieczność dostosowania działalności do nowych przepisów oraz może wiązać się z koniecznością inwestycji w zaawansowane systemy informatyczne.
W ubezpieczeniach komunikacyjnych najistotniejsza będzie implementacja przepisów ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
Na początku 2025 roku KNF przekaże do konsultacji publicznych projekt rekomendacji dotyczących dystrybucji ubezpieczeń. Zgodnie z zapowiedziami nadzoru rekomendacje będą dotyczyły wartości produktu dla klienta oraz przeprowadzania APK – jej przebiegu, formy, dokumentowania. Ponadto, rekomendacje mają obejmować m.in. zasady organizacji czynności dystrybucyjnych, współpracy z pośrednikami, obowiązku odpowiedniego nadzoru nad agentami i OFWCA. Rekomendacje będą stosowane zarówno do indywidualnych jak i grupowych umów ubezpieczenia.
Rok 2025 będzie również istotny z punktu widzenia wypracowania standardu rynkowego w zakresie interpretacji zapisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie cyfrowej odporności operacyjnej DORA oraz dyrektywy CSRD. Przed ubezpieczycielami stoi szereg wyzwań w celu dostosowania procedur i umów w zakresie wymaganym przez te regulacje.
Ponadto, w 2025 roku sektor ubezpieczeniowy w Unii Europejskiej stanie przed istotnymi zmianami wynikającymi z ewolucji regulacji dotyczących zrównoważonych produktów finansowych. Obecne ramy regulacyjne, w szczególności Rozporządzenie o ujawnianiu informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (SFDR), koncentrują się na klasyfikacji produktów jako „jasnozielone” (artykuł 8) lub „ciemnozielone” (artykuł 9), co nie uwzględnia w pełni produktów przejściowych, które odgrywają kluczową rolę w transformacji w kierunku zrównoważonej gospodarki.
W odpowiedzi na te braki, Komisja Europejska planuje w 2025 roku przedstawić propozycje zmian w SFDR. Będą miały na celu bardziej kompleksowe uwzględnienie produktów przejściowych. Po to, by stworzyć bardziej elastyczny system etykietowania, który odzwierciedla różnorodność strategii zrównoważonego inwestowania i wspiera płynne przejście ku zrównoważonym praktykom. Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) przeprowadził konsultacje dotyczące zmian w regulacyjnych standardach technicznych (RTS) SFDR, dążąc do ich harmonizacji z istniejącymi regulacjami i zapewnienia spójności w podejściu do ujawniania informacji o zrównoważonych produktach.
Dla ubezpieczycieli oznacza to konieczność dostosowania strategii produktowych i procesów raportowania do nowych wymogów. Wprowadzenie bardziej zróżnicowanej klasyfikacji produktów zrównoważonych pozwoli na lepsze odzwierciedlenie oferty w kontekście zrównoważonego rozwoju, jednak będzie wymagało aktualizacji procedur wewnętrznych oraz systemów informatycznych. Ponadto, konieczne będzie przeszkolenie personelu w zakresie nowych standardów i zapewnienie zgodności z nowymi wymogami nadzorczymi.
W 2025 roku sektor ubezpieczeń w Polsce będzie musiał dostosować się do rosnących wymagań związanych ze zrównoważonym finansowaniem zgodnie z unijną Taksonomią, w szczególności poprzez integrację wskaźnika Green Asset Ratio (GAR) w swojej działalności. GAR, czyli wskaźnik zielonych aktywów, odzwierciedla udział aktywów przyjaznych środowisku w całkowitych aktywach instytucji finansowej, co ma kluczowe znaczenie dla oceny zaangażowania w zrównoważony rozwój. Dotychczas wskaźnik ten był głównie stosowany w sektorze bankowym, jednak jego znaczenie rośnie również wśród ubezpieczycieli, którzy coraz częściej uwzględniają zrównoważone finansowanie w swoich strategiach biznesowych, przyczyniając się tym samym do ochrony środowiska i poprawy jakości życia społeczności, w których działają.
Pomimo, że regulacje UE, takie jak rewizja Solvency II, rozporządzenie AML czy też IRRD mają obowiązywać od 2027 roku, to już będą one przedmiotem analiz i prac mających na celu przygotowanie PZU do ich stosowania, co będzie wymagało zaangażowania odpowiednich zasobów i poczynienie przygotowań do wdrożenia zmian w systemach.
Bankowość
Istotnym czynnikiem wpływającym na zysk sektora bankowego jest składka na Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG).
Po dwóch latach przerwy BFG powrócił do pobierania składek na fundusz gwarancyjny banków. W związku z tym w 2025 roku łączna składka dla banków na BFG zwiększyła się o 73% do poziomu 2,7 mld zł i jest najwyższa od 5 lat.
Nadal kluczowe będą rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), Sądu Najwyższego lub innych instytucji państwowych, w szczególności w sprawie walutowych kredytów hipotecznych, sankcji darmowego kredytu oraz pożyczek gotówkowych. 13 lutego 2025 roku TSUE wydał wyrok w sprawie C-472/23 dotyczący aspektów stosowania sankcji kredytu darmowego pozostawiając szeroki margines swobody sądom krajowym rozpatrującym poszczególne sprawy. Orzecznictwo w kwestii kredytów CHF pozostaje niekorzystne dla sektora. W 2024 roku rosła liczba pozwów ze strony klientów, również w przypadkach kredytów już spłaconych. Miało to wpływ na dotwarzanie rezerw przez banki. Jednocześnie banki starają się bardziej aktywnie wychodzić do klientów z propozycjami ugód.
Na działalność bankową mogą również wpływać ewentualne nowe programy rządowe na rzecz wsparcia dostępności finansowej mieszkań.