• SBM-3

Grupa PZU prowadzi działalność biznesową z uwzględnieniem jej wpływu na otoczenie oraz związanych z tym ryzyk i szans. Zrozumienie otoczenia Grupy PZU np. badania satysfakcji klientów bezpośrednio wpływa na ograniczenie negatywnych wpływów, podejmowanie celowych działań pozytywnych oraz wyniki finansowe Grupy PZU

Zgodnie z nowymi wymogami sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w 2024 roku Grupa PZU po raz pierwszy zastosowała podwójne podejście w ocenie istotności. W ocenie uwzględniła perspektywę finansową, ryzyka i szanse oraz perspektywę wpływu na otoczenie. Do celów oceny Grupa PZU określiła swój łańcuch wartości. Jego dokładny opis został zawarty w rozdziale „Model biznesowy Grupy PZU i łańcuch wartości”.

Przeprowadzona ocena zidentyfikowała sześć istotnych tematów zrównoważonego rozwoju, w tym jeden temat środowiskowy, trzy tematy społeczne, jeden temat w zakresie postępowania w biznesie oraz jeden temat dodatkowy – cyberbezpieczeństwo. Ocena wykazała istotne wpływy, ryzyka i szanse w tych obszarach, co pozwoliło na określenie priorytetowych zagadnień dla działalności Grupy PZU.

W zakresie tematów środowiskowych kluczowym zagadnieniem jest wpływ zmian klimatu, szczególnie w kontekście, ubezpieczeń majątkowych, ubezpieczeń na życie i zdrowie, inwestycji własnych oraz bankowości biznesowej. Grupa PZU identyfikuje w tym obszarze istotne negatywne wpływy i ryzyka wynikające z działalności klientów biznesowych.

W kontekście kwestii społecznych Grupa PZU zidentyfikowała istotne wpływy, ryzyka i szanse dotyczące zasobów pracowniczych oraz społeczności dotkniętych działalnością operacyjną, w tym zaangażowania społecznego. Kluczowe ryzyka i wpływy dotyczą także konsumentów i użytkowników końcowych w ramach elementów łańcucha wartości takich jak ubezpieczenia na życie i zdrowie, ubezpieczenia majątkowe, fundusze inwestycyjne i emerytalne, bankowość detaliczna oraz ochrona zdrowia.

W obszarze postępowania w biznesie Grupa PZU identyfikuje istotne wpływy, ryzyka i szanse związane z dostawcami oraz operacjami własnymi.

Ponadto cyberbezpieczeństwo zostało uznane za istotny temat z punktu widzenia wpływu i ryzyka w działalności operacyjnej Grupy.

Szczegółowe zestawienie zidentyfikowanych wpływów, ryzyk oraz szanse zostało przedstawione poniżej.

Istotne wpływy, ryzyka i szanse Grupy PZU
(agregowane na poziomie tematu)

Zagadnienie zidentyfikowane w ramach badania oceny podwójnej istotności Element łańcucha wartości Rodzaj wpływu Opis
Zmiany klimatu Ubezpieczenia majątkowe Rzeczywisty i potencjalny negatywny wpływ Negatywne skutki w zakresie zmian klimatu w portfelu ubezpieczeń majątkowych wynikają z ubezpieczania klientów prowadzących działalność w sektorach o wysokiej emisji gazów cieplarnianych. Dodatkowo potencjalny negatywny wpływ w zakresie zmian klimatu wynika z potencjalnej ochrony ubezpieczeniowej nie dostosowanej do nowych realiów katastrof klimatycznych.
Inwestycje własne Rzeczywisty i potencjalny negatywny wpływ Portfel inwestycyjny Grupy PZU składa się z wielu aktywów mogących wpływać na klimat. Poza podmiotami, które są bezpośrednio powiązane z aktywami odnawialnymi, tzw. „zielonymi”, Grupa PZU posiada w portfelu także jednostki z branż wysokoemisyjnych, co może determinować potencjalny wpływ w zakresie zmian klimatu.
Bankowość biznesowa Rzeczywisty i potencjalny negatywny wpływ Finansowanie firm z sektorów wysokoemisyjnych może przyczyniać się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych, co opóźnia realizację celów klimatycznych. Jednocześnie klienci biznesowi potencjalnie mogą doświadczać ograniczeń w dostępie do finansowania, wynikających z potrzeby dostosowania ich działalności do wymogów klimatycznych.
Własne zasoby pracownicze Operacje własne Rzeczywisty i potencjalny pozytywny wpływ Grupa PZU zapewnia stabilne i bezpieczne warunki pracy, wykraczając poza obowiązujące regulacje. Organizacja promuje dialog społeczny, transparentność oraz równość w relacjach pracowniczych. Wdrożone polityki dodatkowo ograniczają ryzyko wypadków, przeciwdziałają przemocy i molestowaniu, a także chronią prywatność pracowników, tworząc środowisko pracy sprzyjające ich dobrostanowi i zaufaniu do organizacji. Jednocześnie istotny wpływ dotyczy głównie pracowników Grupy PZU. Wobec osób niebędących pracownikami, zdecentralizowany system kontraktacji, znacząco ogranicza systemowy wpływ, warunki pracy poszczególnych osób określane są w ramach indywidualnych, podpisanych umowach

Dodatkowo pomimo zidentyfikowania istotnego pozytywnego wpływu na własne zasoby pracownicze, Grupa PZU jest świadoma potencjalnych negatywnych wpływów, które pomimo uznania za nieistotne z perspektywy oceny podwójnej istotności są monitorowane. Z tego względu Grupa PZU wykazuje pełny zakres wskaźników dotyczących tematu S1.

Dotknięte społeczności Operacje własne Rzeczywisty pozytywny wpływ Inwestycje w infrastrukturę lokalną, działania na rzecz inkluzji społecznej oraz promocja lokalnych inicjatyw kulturalnych wzmacniają społeczności lokalne. Dodatkowo ogólnopolskie inicjatywy społeczne takie jak mecenat sportowy czy wsparcie charytatywne pozytywnie wpływają na społeczeństwo krajów działalności Grupy.
Konsumenci i użytkownicy końcowi Ubezpieczenia na życie i zdrowie Potencjalny pozytywny wpływ Jasne i szczegółowe informacje produktowe napisane prostym językiem oraz szeroka dostępność usług zwiększają zdolność klientów do podejmowania świadomych decyzji. Dodatkowe wsparcie w postaci ochrony zdrowotnej oraz dostosowanych oddziałów wzmacnia bezpieczeństwo i inkluzywność.
Fundusze inwestycyjne i emerytalne Potencjalny pozytywny wpływ Fundusze inwestycyjne i emerytalne PZU w swojej ofercie dostarczają wysokiej jakości informacje, pozwalające na identyfikację inwestycji wspierające bezpośrednio i pośrednio inicjatywy ESG, wspierając klientów w podejmowaniu odpowiedzialnych i świadomych decyzji finansowych, zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Bankowość detaliczna Potencjalny pozytywny wpływ Bankowość detaliczna w Grupie PZU zapewnia uproszczoną dokumentację i wsparcie językowe dla osób z ograniczonymi możliwościami posługiwania się językiem polskim, zwiększając dostępność usług finansowych. Rozwiązania te promują inkluzywność i wspierają klientów w łatwiejszym korzystaniu z produktów bankowych.
Ochrona zdrowia Potencjalny pozytywny i negatywny wpływ PZU Zdrowie oferuje pakiety medyczne w szerokiej gamie cenowej, wyrównując dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej, szczególnie w mniejszych miastach, dzięki wysokiej dostępności placówek i przychodni poza terenami dużych miast.

Jednocześnie potencjalna niedostateczna przejrzystość informacji produktowych na temat m.in. zakresu pakietu medycznego może stanowić potencjalny negatywny wpływ Grupy PZU.

Postępowanie w biznesie Operacje własne Rzeczywisty i potencjalny pozytywny wpływ Grupa PZU promuje otwartą i zrównoważoną kulturę organizacyjną, wspierającą zaangażowanie i rozwój pracowników, przy jednoczesnym wdrożeniu mechanizmów ochrony sygnalistów, które wzmacniają transparentność i etyczność działań. Organizacja stosuje polityki antykorupcyjne, które zwiększają przejrzystość oraz eliminują ryzyko korupcji w operacjach wewnętrznych. Działania te stanowią pozytywny wpływ zwiększając transparentność na rynku oraz podwyższając standardy prowadzenia biznesu.
Dostawcy Rzeczywisty i potencjalny pozytywny wpływ Grupa PZU buduje odpowiedzialne i zrównoważone relacje z dostawcami. Grupa oczekuje od dostawców przestrzegania najwyższych standardów, zasad etycznych oraz praktyk wspierających zrównoważony rozwój. Działania te podwyższają standardy prowadzenia biznesu wychodząc ponad wymogi regulacyjne.
Cyberbezpieczeństwo Operacje własne Rzeczywisty i potencjalny pozytywny wpływ Zastosowanie zaawansowanych technologii zabezpieczeń chroni dane klientów i zapewnia stabilność operacyjną

Zidentyfikowane wpływy zostały uznane za istotne we wszystkich trzech horyzontach czasowych: krótkim, średnim i długim.

Grupa PZU spodziewa się, że zidentyfikowane, istotne i rzeczywiste wpływy Grupy PZU występują obecnie lub wystąpią w przeciągu jednego roku od publikacji oświadczenia. Potencjalne wpływy mogą wystąpić w perspektywie krótko- średnio- i długoterminowej zgodnie z opisanymi horyzontami czasowymi w sekcji „Horyzonty czasowe”. Wpływy te wynikają z działalności operacyjnej, inwestycyjnej i biznesowej podmiotów Grupy PZU oraz działań podejmowanych przez jej klientów biznesowych (przez finansowane emisje CO2e). Grupa PZU angażuje podmioty zewnętrzne adresując negatywne wpływy i zwiększając pozytywne oddziaływania. Szczegółowy opis działań oraz relacji biznesowych oddziałujących na wpływ Grupy PZU znajduje się w poszczególnych sekcjach tematycznych oświadczenia.

Istotne odziaływania Grupy PZU zostały również zidentyfikowane i zaadresowane na etapie tworzenia strategii biznesowej na lata 2025-2027. Strategia ta wyznacza kluczowe kierunki działań odpowiadające na wpływy generowane przez Grupę PZU. Jednocześnie wykonanie strategii na podstawie najlepszych praktyk rynkowych ogranicza występowanie istotnych wpływów, ryzyk i szans wynikających z modelu biznesowego i strategii Grupy.

Poniższa tabela przedstawia istotne ryzyka i szanse związane z działalnością Grupy PZU. Ocena obejmuje zarówno zagrożenia wynikające z czynników zewnętrznych, takich jak zmiany klimatu czy regulacje prawne, jak i wewnętrznych, w tym zarządzania zasobami ludzkimi, cyberbezpieczeństwa czy praktyk biznesowych podmiotów Grupy

Zidentyfikowane ryzyka i szanse zostały uznane za istotne we wszystkich trzech horyzontach czasowych: krótkim (do 1 roku), średnim (1 – 5 lat) i długim (powyżej 5 lat)